رونق تولید و پرورش ماهی در کویر خراسان جنوبی

پرورش ماهیان گرمابی و سردابی به صنعتی پر سود برای مردمان کویر تبدیل شده و تولید کنندگان روزی شان را نه از دریا بلکه از استخر‌های کوچک می‌گیرند.

به گزارش “پیام خاوران“، با وجودی که یک سوم مساحت خراسان جنوبی بیابان است، اما پرورش ماهی در چهار گوشه آن رونق دارد؛ اهالی خراسان جنوبی سال هاست که به سمت و سوی پرورش ماهی آمده و شیلات را به کویر سوزان کشانده اند.

حالا این خطه کویری بیش از ۷۰۰ استخر دومنظوره پرورش ماهی دارد که هر ساله تعدادی به این استخر‌ها افزوده و روز به روز پرورش ماهی در آن بیشتر و بیشتر می‌شود.

استانی که با وجود خشکسالی‌های پی در پی توانسته در پرورش ماهی جایگاه خوبی پیدا کند و ۷۰۰ پرورش دهنده در خراسان جنوبی ماهیان سردآبی و گرمابی را در دل استخر‌های خود پرورش می دهند؛ از تیلاپیا گرفته تا قزل آلا، کپور و آمور همگی در این منطقه پرورش می‌یابند.

پرورش ماهی در کنار کشاورزی یکی از روش‌های استفاده بهینه از منابع آبی است که ضمن اشتغالزایی و کمک به اقتصاد خانوار کشاورز سبب غنی‌سازی آب کشاورزی و افزایش محصولات زراعی و باغی می‌شود؛ روشی که با استقبال خوب کشاورزان زمینه را برای توسعه آبزی پروری در خراسان جنوبی فراهم کرده است.

اوایل فروردین ماه امسال بود که ماهی‌های کپور و آمور برای اولین بار به شهرستان سربیشه رسید و اهالی این منطقه هم شروع به پرورش ماهی کردند.

کشاورزان حالا در کنار پرورش ماهی، از آب این استخر‌ها برای آبیاری مزارع کشاورزیشان استفاده می‌کنند و هم ماهی پرورش می‌دهند و هم محصول پربارتری برداشت می‌کنند.

یکی از پرورش دهندگان ماهی شهرستان سربیشه می‌گوید: سال‌های قبل مزارع کشاورزی مان بسیار کم بار بود، اما امسال که از آب استخر ماهی برای آبیاری این مزارع استفاده می‌کنیم، خداروشکر برداشت محصولمان بسیار بیشتر و پربارتر از قبل شده، به طوری که با یقین می‌توانم بگویم برداشت محصول ۱۰ برابر قبل شده است.

بیشتر بخوانید   ورود سامانه جدید بارشی به خراسان جنوبی

یکی دیگر از پرورش دهندگان ماهی سربیشه نیز می‌گوید: پرورش ماهی در استخرهای ذخیره آب کشاورزی، مصرف کود‌های شیمیایی را پایین می‌آورد، همچنین در کنار شغل کشاورزی کمک معیشت خوبی برای کشاورزان و روستاییان است.

او ادامه می‌دهد: اوایل امسال ماهی کپور و آمور را در استخر‌ها رهاسازی کرده ایم و با توجه به اینکه هوای سربیشه کمی سردتر است، باید حداقل ۶ الی ۷ ماه این ماهی‌ها در استخر بمانند تا به وزن یک کیلو و ۵۰۰ گرم برسد تا آن زمان بتوانیم ماهی را صید کنیم.

اداره جهاد کشاورزی سربیشه هم برای راه اندازی این اشتغال پرسود پای کار آمده، به طوری که بچه ماهی توزیع شده در بین پرورش دهندگان ماهی، یارانه‌ای است و تنها ۳۰درصد هزینه آن را بهره برداران پرداخت می‌کنند.

در فروردین ماه امسال هم حدود ۸ هزار بچه ماهی یارانه‌ای میان پرورش دهندگان ماهی در شهرستان سربیشه توزیع شده است.

صادرات ماهی از روستای پهنایی خراسان جنوبی

نخستین مزرعه حد واسط پرورش ماهی خراسان جنوبی در سال ۱۳۹۹ به مساحت ۲ هزار و ۵۰۰ مترمربع و ظرفیت سالانه ۱۰ میلیون بچه ماهی در روستای پهنایی شهرستان قاینات به بهره برداری رسید.

جُره سرمایه گذار مزرعه پرورش ماهی روستای پهنایی به خبرنگار ما می‌گوید: در این مزرعه، بچه ماهی‌های کپور با وزن بسیار کم از استان‌های دیگر آورده می‌شود و زمانی که به وزن متعادل می‌رسند صید می‌شوند؛ ماهی‌هایی که علاوه بر توزیع در داخل استان به استان‌های همجوار از جمله کرمان، سیستان و بلوچستان، خراسان رضوی و اصفهان ارسال می‌شوند.

مزرعه روستای پهنایی به خوبی توانسته بخشی زیادی از نیاز داخل استان و کشور را تأمین کند و از ابتدای سال هم تاکنون یک میلیون قطعه بچه ماهی در کشور و هزار و ۵۰۰ قطعه بچه ماهی در استان توزیع شده است.

بیشتر بخوانید   زخم کاری این بار برای صنعت چاپ خراسان جنوبی

سرمایه گذار مزرعه پرورش ماهی روستای پهنایی از برنامه هایش برای آینده نیز می‌گوید و اینکه اگر حمایت بشود، می‌تواند تولید بچه ماهی را حتی در همین مزرعه آغاز کند؛ در این بین زمینه‌هایی را برای پرورش ماهی تیلاپیا و قزل آلا هم در این مزرعه آغاز کرده و امیدوار است با دریافت وام بتواند آن را راه اندازی و برای افراد بیشتری اشتغال ایجاد کند.

قیمت بالای خوراک ماهی، دادِ پرورش دهندگانش را درآورده است

جُره در میان صحبت هایش اشاره‌ای نیز به قیمت خوراک ماهی می‌کند، او که از قیمت خوراک ماهی ناراضی است می‌گوید: در این مزرعه، خوراک ماهی را خودمان تأمین می‌کنیم، اما دیگر پرورش دهندگانی که مجبور به خرید خوراک ماهی هستند واقعا برایشان سخت است و هزینه‌های زیادی را باید پرداخت کنند و نیاز است مسئولان مانند حمایت از دامداران، از پرورش دهندگان ماهی هم برای تأمین خوراک ماهی حمایت کنند.

او ادامه می‌دهد: میزان خوراک مصرفی هر ماهی نسبت به ماهی دیگر برای وزن گیریش متفاوت است و ممکن است یک ماهی به یک کیلو خوراک نیاز داشته باشد و نوعی دیگر خوراک بیشتری بخواهد.

حسینی دیگر پرورش دهنده ماهی شهرستان قائنات نیز می‌گوید: قیمت هر کیلوگرم خوراک ماهی، به طور میانگین ۱۳ هزارتومان است و گاهی به ۲۰ هزار تومان هم می‌رسد؛ برای پرورش دهندگان، گاهی خرید خوراک ماهی بسیار سخت است و باید هزینه‌های زیادی را پرداخت کنند.

او با گلایه از یارانه‌ای نبودن خوراک ماهی ادامه می‌دهد: خوراک ماهی حتی مانند خوراک دام، یارانه‌ای نیست تا حداقل بتوانیم بخشی از نیاز غذایی ماهی را تأمین کنیم، به همین خاطر مجبوریم صفر تا صد آن را خودمان پرداخت کنیم.

بیشتر بخوانید   استخراج ۵/ ۱ میلیون تن زغال سنگ از معدن پروده طبس

این پرورش دهنده ماهی تصریح می‌کند: دولت هیچ حمایتی از پرورش دهندگان ماهی نمی‌کند و با توجه به هزینه‌های بالا، قیمت فروش ماهی به حدی پایین است که صرفه اقتصادی برای ما ندارد.

نائب زاده مدیر شیلات و امور آبزیان سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی نیز در پاسخ به این دغدغه پرورش دهندگان ماهی می‌گوید: همه پرورش دهندگان ماهی، خوراک را به صورت آزاد خریداری می‌کنند و تنها خوراک ماهیِ آمور، علوفه و یونجه است که پرورش دهنده می‌تواند علوفه را برای این ماهی تهیه کنند، در غیر اینصورت باید برای سایر ماهی‌ها خوراک صنعتی تهیه شود.

برای کسب نان، پول خود را در آب بریزید 

پرورش ماهی از آن دست شغل هاست که از سود بالا و خطر پایین برخوردار است و برای کشاورزان از هر دو سر سود دارد، اگر کشاورزان استان پای کار بیایند و در روستای خود علاوه بر کار کشاورزیشان پرورش ماهی را هم داشته باشند و آب مصرفی برای مزارع خود را ابتدا راهی استخر‌های پرورش ماهی کنند، هم در مصرف آب صرفه جویی می‌کنند، هم ماهی پرورش می‌دهند و هم محصولی پر بارتر برداشت می‌کنند؛ این یعنی دستیابی به سودی بیشتر در این خطه کویری.

از ابتدای امسال تاکنون ۴۵۰ تن ماهی از استخر‌های خراسان جنوبی صید شده که از این مقدار ۴۶۳ تن ماهی گرمابی و ۷ تن ماهی سردآبی پرورش داده شده است.

بیشترین تولید ماهی گرمابی در استان نیز مختص به شهرستان‌های قاین و طبس است.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

انتهای پیام/102

چاپ و دانلود PDF

ارسال نظر

دیدگاه خود را بیان کنید :

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*
*

پربازدید ترین خبرها