عباس سارانی به عنوان مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان جنوبی معرفی شد

با حضور معاون مجامع، توسعه مدیریت و پشتیبانی شرکت مدیریت منابع آب ایران و جمعی از مسئولان استانی عباس سارانی به عنوان مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان جنوبی معرفی شد.

به گزارش “پیام خاوران“، هوشنگ ملایی، معاون مجامع، توسعه مدیریت و پشتیبانی شرکت مدیریت منابع آب ایران در مراسم تکریم و معارفه مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان‌جنوبی اظهار داشت: یک درصد جمعیت کشور در خراسان‌جنوبی ساکن است و حدود یک درصد آب کشور در این استان استفاده می‌شود که بیشترین استفاده در بخش آب زیرزمینی است.

وی ادامه داد: در ایران با وجود داشتن یک درصد جمعیت دنیا، ۵/۲ تا سه برابر دنیا در بخش کشاورزی مصرف آب داریم که بخشی از آن مربوط به اقلیم خشک است. این در حالی است که در دنیا ۸۰ درصد محصولات از طریق کشاورزی دیم به دست می‌آید و ۲۰ تا ۲۵ درصد از طریق کشاورزی آبی است.

معاون مجامع، توسعه مدیریت و پشتیبانی شرکت مدیریت منابع آب ایران گفت: چالش آب تقریبا در همه استان‌های کشور حتی مناطق دارای بارش زیاد وجود دارد اما در استان‌هایی که بارش کمتری دارند، این چالش از شدت بیشتری برخوردار است.

ملایی افزود: اگر تصمیم بر رشد جمعیت در کشور است قطعا باید سفره غذایی نیز تأمین شود که از طریق بخش کشاورزی محقق می‌شود.

وی گفت: در حال حاضر از هر متر مکعب آب در بخش کشاورزی حدود ۲/۱ تا ۳/۱ کیلوگرم تولید محصول داریم که این رقم در دنیا حدود ۵/۲ و در کشورهای پیشرفته بیش از ۵/۳ تا چهار کیلوگرم است.

معاون مجامع، توسعه مدیریت و پشتیبانی شرکت مدیریت منابع آب ایران افزود: نقشه راه در خراسان جنوبی با اجرای طرح سازگاری با کم‌آبی دیده شده است که باید به این هدف برسیم اما در کنار آن باید شاخص‌های سهم صنعت از آب استان ارتقا یابد زیرا بیشترین اشتغالزایی و ایجاد ارزش افزوده را دارد.

وی گفت: یکی از مسائلی که در طرح سازگاری با کم‌آبی در خراسان جنوبی پیش بینی شده، بهره‌وری در بخش کشاورزی است اما نگاه فقط در این زمینه به کشاورز و جهاد کشاورزی نیست بلکه همه حاکمیت، بانک‌ها، دستگاه‌های اجرایی و بخش خصوصی باید کمک کنند که بتوانیم بهره‌وری در بخش کشاورزی را ارتقا دهیم و یکی از راه‌ها کشت گلخانه‌ای است.

بیشتر بخوانید   افزایش درصدی حوادث و سوانح ترافیکی نوروز امسال

موضوع حکمرانی آب جدی گرفته شود

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان جنوبی نیز در این نشست با بیان اینکه آب مهمترین موضوع و مساله در سطح ملی، منطقه‌ای و کشورهای مختلف است، گفت: همه سطوح درگیر جامعه‌ و مردم با بحران‌ کم‌آبی آشنا شده و باور عمومی در زمینه مدیریت مصرف آب شکل گرفته است.

علیرضا عباس‌زاده افزود: این مقدمه یک اجماع عمومی است که مدیریت یک تنه کارآمد نیست و باید به سمت مدیریت مشارکتی همه جانبه و سیاست یکپارچه مدون در سطح کشور پیش برویم.

وی گفت: این موضوع برای استان‌هایی مانند خراسان جنوبی که کمبود آب و خشکسالی نمود بیشتری دارد از اهمیت بیشتری برخوردار است و موضوع حکمرانی آب را باید جدی بگیریم، حکمرانی به این معناست که همه بخش‌های جامعه با یک باور عمومی به این نتیجه مهم رسیده و مشارکت کنند تا این‌ معضل حل شود زیرا دولت تنها کنشگر این مساله نیست.

معاون استاندار خراسان جنوبی با تأکید بر اینکه عدالت و انصاف باید در سیاست‌گذاری‌ها مدنظر باشد تا مقبول جامعه هدف قرار گیرد، افزود: همه مردم، گروه‌ها، تشکیلات و سایرین آب را حق خود می‌دانند اما کسی برای حفاظت از منابع آب تلاش نمی‌کند در حالی که همه افراد باید آن را تکلیف بدانند و برای حفاظت از منابع آبی نیز بکوشند.

لزوم تأمین منابع آب از طریق طرح‌های توسعه‌ای

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای خراسان جنوبی نیز با اشاره به اقلیم خشک و فراخشک استان گفت: وضعیت اقلیم خاص سبب شده در زمینه منابع آب های سطحی و زیرزمینی استان دچار محدودیت های قابل توجهی شویم.

بیشتر بخوانید   افتتاح پروژه آب‌رسانی بیرجند با حضور ‌جهانگیری

عباس سارانی بر لزوم تأمین منابع آب از طریق طرح‌های توسعه‌ای از جمله خطوط انتقال، احداث سد و طرح‌های تغذیه‌ای تاکید کرد و افزود: مدیریت صحیح منابع آب و‌ مصارف و همچنین استفاده از آبهای غیرمتعارف از دیگر اقدامات مهم و ضروری است.

وی بیان کرد: در بخش مدیریت صحیح منابع و مصارف آب پروژه سازگاری با کم آبی در قالب طرح تعادل بخشی منابع آب زیرزمینی در حال اجرا است و تاکنون اقدامات بسیار خوبی در استان انجام شده است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان جنوبی اظهار داشت: برای انجام این سه اقدام مهم نیاز به توجه به ارزش اقتصادی آب و افزایش بهره‌وری داریم، همانطور که تأمین آب بخش صنعت می تواند نقش مهمی در تولید، اشتغال وارزش اقتصادی آب در پی داشته باشد.

وی گفت: برای انجام این اقدام خواستار هماهنگی، همکاری و همدلی تمامی دستگاه ها هستیم چون مقوله آب موضوعی فرا سازمانی و نیازمند همراهی همه دستگاه های اجرایی سه‌ قوه است.

سارانی عنوان کرد: امیدواریم با پروژه‌هایی که به صورت مشترک در حال انجام است از جمله آب‌های غیر متعارف و پساب در زمینه تأمین آب شرب بتوانیم اقداماتی انجام دهیم، این مستلزم همکاری سازمان مدیریت و برنامه ریزی و استانداری است.

دبیر شورای فرهنگی صنعت آب و برق خراسان جنوبی نیز با اشاره به ویژگی کارگزاران و مدیران از نگاه امام راحل و احادیث گفت: داشتن تزکیه، ایمان و‌ تقوا، مناعت طبع و ساده زیستی و تواضع در مقابل مردم و خوش برخوردی با همه از جمله این ویژگی‌هاست.

حجت الاسلام حسینی ادامه داد: تعهد به موازین و معیار اسلامی، رعایت عدالت و امانت، خضوع در مقابل قانون و اهمیت دادن به بیت المال از دیگر ویژگی‌های کارگزاران و مدیران مطرح شده است.

بیشتر بخوانید   سند جامع توسعه رسانه های خراسان جنوبی تدوین می‌شود

تجهیز ۹۷ درصد چاه‌های آب استان به کنتورهای هوشمند

مدیرعامل سابق شرکت آب منطقه‌ای خراسان جنوبی نیز با اشاره به تأسیس این شرکت در سال ۱۳۸۵ گفت: شرکت آب منطقه ای استان از لحاظ چارت سازمانی و پرسنل شاید یکی از کوچکترین شرکت‌های کشور باشد اما توانسته با تلاش و همت نیروی انسانی متعهد و متخصص گام‌های خوبی بردارد.

سعید سروری یکی از مهمترین معضلات در بحث منابع آبی کشور را مدیریت مصرف و بهره وری بهینه از منابع آب دانست و افزود: با همکاری شرکت توزیع نیروی برق در استان ۹۷ درصد چاه‌های آب استان به کنتورهای هوشمند مجهز شده است.

وی بیان کرد: از معدود استان هایی در کشور بودیم که کنتورهای هوشمند آب و برق را با شرکت نیروی برق به صورت مشترک بهره برداری می کردیم.

مدیرعامل سابق شرکت آب منطقه‌ای خراسان جنوبی تصریح کرد: این موضوع سبب شد بتوانیم ۲۰ درصد از میزان منابع آب زیرزمینی را کاهش داده و ۲۵ درصد در مصرف برق نیز صرفه جویی کنیم.

وی عنوان کرد: از معدود استان‌های هستیم که مجموع میزان برداشت غیرمجاز آب از منابع زیرزمینی کمتر از سه دهم درصد است در حالی که در برخی مناطق کشور تا ۴۰ درصد می‌رسد.

در این مراسم با حضور جمعی از مسئولان استان “عباس سارانی” به عنوان مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان جنوبی معرفی و از خدمات “سعید سروری” مدیرعامل پیشین قدردانی شد.

انتهای پیام/۲۵۲

چاپ و دانلود PDF

ارسال نظر

دیدگاه خود را بیان کنید :

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*
*

پربازدید ترین خبرها