فرصت‌های کارآفرینی جوانان در خراسان جنوبی /گفت‌وگو با دکتر امیر بیدختی، فارغ‌التحصیل هوش مصنوعی از دانشگاه شریف

در دوران حاضر، اهمیت کارآفرینی به عنوان یکی از راه‌های مهم توسعه اقتصادی در مناطق مختلف جهان به شدت آشکار شده است.

به گزارش ” پیام خاوران “ در این مقاله، با دکتر امیر بیدختی، فارغ‌التحصیل رشته مهندسی برق از دانشگاه شریف، که فعالیت‌های مهمی در حوزه کارآفرینی و مراکز پژوهشی داشته است، به بررسی فرصت‌های کارآفرینی در استان خراسان جنوبی می‌پردازیم. همچنین نگاهی به وضعیت کلی اقتصادی و بیکاری در این منطقه خواهیم داشت.

 

سوال: جناب آقای دکتر بیدختی، لطفاً ابتدا به معرفی خود و سوابق کاری‌تان در مراکز پژوهشی و پارک علم و فناوری شریف بپردازید.

دکتر بیدختی: ضمن عرض سلام و تشکر از شما، خوشحالم که در خدمت شما هستم. من در شهرستان بیرجند متولد شدم و پس از پایان تحصیلات متوسطه برای ادامه تحصیلات به تهران و دانشگاه صنعتی شریف رفتم. دارای سابقه تحصیلاتی در رشته مهندسی برق و مهندسی صنایع در مقطع کارشناسی و همینطور کارشناسی ارشد و دکتری مهندسی برق (هوش مصنوعی) از دانشگاه شریف هستم. سوابق کاری من شامل همکاری در مراکز پژوهشی دانشگاهی و دولتی، فعالیت در پارک علم و فناوری شریف، و مدیریت موسسه آوای هوشمند می‌شود که بیش از ۲۰ هزار مترجم و ۳۵ پرسنل مستقر در آن مشغول به کار هستند. این تجربیات در سال‌های گذشته در درک اینجانب از چالش‌ها و فرصت‌های کارآفرینی در فضای علمی و فضای کسب‌وکار تأثیر بسزایی داشته است.

 

سوال: شما وضعیت کلی اقتصادی خراسان جنوبی را چگونه ارزیابی می‌کنید و چه تأثیری بر فرصت‌های کارآفرینی دارد؟

دکتر بیدختی: وضعیت اقتصادی در خراسان جنوبی متأثر از چالش‌های مختلف است، از جمله کمبود نقدینگی و بیکاری. بیکاری می‌تواند یکی از دلایل و انگیزه‌های مهم نخبگان و فرهیختگان برای توسعه کارآفرینی در استان باشد، زیرا افراد برای خلق شغل خود ممکن است به ایجاد کارگاه‌های متوسط و بزرگ، استارتاپ‌ها یا کسب‌وکارهای محلی در شهر و روستا توجه بیشتری داشته باشند.

بیشتر بخوانید   افزایش 30 درصدی درآمد پست خراسان جنوبی

 

سوال: با توجه به تجربیات شغلی و دانش فنی‌تان، چگونه فرصت‌های کارآفرینی در استان خراسان جنوبی را ارزیابی می‌کنید؟

دکتر بیدختی: خراسان جنوبی از نظر فرصت‌های کارآفرینی یک منطقه پرفراز و نشیب است. در عین حال که برخی صنایع مهم کشوری در استان و شهرستان بیرجند مستقر هستند، متاسفانه به طور کلی این استان دارای بخش‌های صنعتی نسبتا ضعیف، اما همچنین میزان نیاز به راه‌اندازی صنایع بزرگ و کوچک، کسب‌وکارهای کشاورزی و خدماتی، کسب‌وکارهای نوآفرین و کسب و کارهای محلی در روستاها نیز زیاد است.

 

سوال: به نظر شما، اشتغال آفرینی در خراسان جنوبی می‌تواند به چه صورت‌هایی رقم بخورد؟

دکتر بیدختی: اشتغال آفرینی در خراسان جنوبی می‌تواند به چندین شکل تحقق پیدا کند. از یک سو، ساخت و ایجاد کارگاه‌های صنعتی بزرگ که نیازمند توجه جدی دولت و زمینه‌سازی برای سرمایه‌گذاری و حمایت از تولید است مسلما به ایجاد زنجیره‌های ارزش افزوده و اشتغال پایدار کمک می‌کند. از سوی دیگر کسب‌وکارهای متوسط کارگاهی و خدماتی نقش مکمل در اقتصاد منطقه خواهد داشت و به نوبه خود ضریب اشتغال‌آفرینی بالایی نیز دارد. در نهایت با توجه به توسعه صنایع محلی، کسب‌وکارهای نوآفرین دانشگاهی در مراکز رشد و پارک‌های علم و فناوری بر اساس فناوری‌های نوین، و همچنین توجه به نیازهای روستاها برای ایجاد کسب و کارهای محلی از جمله راه‌های مهم ایجاد اشتغال در این منطقه هستند.

 

سوال: چه نقشی باید دولت در حمایت از اشتغال آفرینی در خراسان جنوبی ایفا کند؟

دکتر بیدختی: دولت می‌تواند نقش بسزایی در ترویج اشتغال آفرینی در خراسان جنوبی داشته باشد. اولاً، ایجاد زیرساخت‌های مناسب و حمایت مالی از کارآفرینان و شرکت‌های نوآفرین و کسب‌وکارهای جدید می‌تواند تشویق به راه‌اندازی این واحدها شود. همچنین، حمایت از سرمایه‌گذاری‌های خارج از استان و حتی خارج از کشور می‌تواند به توسعه اقتصادی و ایجاد اشتغال در این منطقه کمک کند.

بیشتر بخوانید   کمک نیروهای بسیجی برای کنترل قیمت‌ها در خراسان جنوبی

 

سوال: چگونه می‌تواند دولت به جذب سرمایه‌گذاران خارج از استان و کشور کمک کند؟

دکتر بیدختی: دولت می‌تواند با ارائه تسهیلات مالی، حمایت مالی و افزایش امکانات زیرساختی، جذب سرمایه‌گذاران خارج از استان و کشور را تشویق کند. همچنین، ارتقاء روش‌های حمل‌ونقل، به ویژه افزایش تعداد و کیفیت پروازهای فرودگاه بیرجند، می‌تواند جذابیت استان برای سرمایه‌گذاران را افزایش دهد.

سوال: چه نقشی برای فرهنگ کار در میان فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌ها وجود دارد؟

دکتر بیدختی: فرهنگ کار می‌تواند به عنوان یک مولفه اساسی در ترویج اشتغال‌آفرینی ایفا شود. ترویج ارزش‌های کار و تشویق به پیشرفت شگفت‌انگیز، می‌تواند جوانان را به سمت ایجاد کسب‌وکارهای جدید و نوآورانه سوق دهد.

 

سوال: چگونه دانشگاه‌ها می‌توانند فرهنگ کار را در میان دانشجویان ترویج دهند؟

دکتر بیدختی: دانشگاه‌ها مسئولیت دارند تا در قالب برنامه‌های آموزشی خود، مهارت‌ها و ارزش‌های کارآفرینی را تدریس کنند. مراکز کارآفرینی و پارک‌های علم‌وفناوری را تقویت نماید و از آن مهم‌تر فرهنگ ایجاد موسسات جدید توسط دانشگاهیان ترویج و تقویت شود. در نهایت تشویق به تفکر نوآورانه، ارائه آموزش‌های کسب و کار، و ارتقاء فرهنگ کار درون دانشگاه می‌تواند به فارغ‌التحصیلان کمک کند تا در زمینه اشتغال آفرینی بهتر مسیر گام بندازند.

 

چاپ و دانلود PDF

ارسال نظر

دیدگاه خود را بیان کنید :

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*
*

پربازدید ترین خبرها