شرق باشکوه در نوروز ۱۴۰۳|بیابان لوت میزبان گردشگران داخلی و خارجی

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی نهبندان گفت:خراسان جنوبی به عنوان شرق باشکوه درحوزه میراث جهانی از جمله بیابان لوت (ریگ یلان) حرف برای گفتن دارد، این اثر که ثبت جهانی شده همه ساله میزبان گردشگران داخلی و خارجی است.

به گزارش “پیام خاوران” ، حسین شبانی امروز در جمع خبرنگاران در آستانه سال نو با بیان اینکه از مجموع ۳۲۹ اثر تاکنون ۸۰ اثر ثبت ملی شده و پرونده ۳۰ اثر دیگر نیز تشکیل شده که به زودی به ثبت خواهد رسید گفت:۳۲۹ اثر تاریخی و طبیعی در این شهرستان وجود دارد که در ایام تعطیلات نوروزی آماده میزبانی مسافران و گردشگران است.

وی با بیان اینکه بیشترین آثار طبیعی خراسان جنوبی در شهرستان نهبندان وجود دارد اظهار کرد: وجود ۲۸۴ هزار جنگل‌زار بنه در حدود ۱۰ محوطه طبیعی با درختانی به قدمت بیش از ۵۰۰ سال و بزرگترین تالاب شرق کشور به نام کجی نمکزار با وسعت بیش از ۲۵ هزار هکتار جاذبه‌های این شهرستان است.

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان نهبندان ادامه داد: با توجه به بارندگی‌های خوب امسال و آبگیری تالاب کجی نمکزار، زمینه بسیار خوبی برای گردشگران و مسافران در این تالاب فراهم شده است.

وی کوه‌های مریخی را از دیگر جاذبه‌های شاخص این شهرستان دانست و عنوان کرد: کوه‌های مریخی یا مینیاتوری با وسعت ۲۵ کیلومتر مربع در فاصله ۱۰ کیلومتری شهر نهبندان واقع شده و از منحصربه فردترین کوه‌های ایران بشمار می‌آید.

شبانی یادآور شد: در شهرستان نهبندان ۱۸ محوطه تاریخی مربوط به دوره اشکانی شناسایی شده که برخی بیش از ۱۰۰ هکتار وسعت دارند.

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان نهبندان گفت: خراسان جنوبی به عنوان شرق باشکوه در حوزه میراث جهانی از جمله بیابان لوت (ریگ یلان) حرف برای گفتن دارد، این اثر که ثبت جهانی شده همه ساله میزبان گردشگران داخلی و خارجی زیادی است.

بیشتر بخوانید   12 تن خاک معدنی مس و روی غیرمجاز در خراسان جنوبی کشف شد

وی با اشاره به وجود چهار رودخانه دائمی در این شهرستان، بیان کرد: کوه حوری با آبشارها و دره‌های زیبای طبیعی نیز از دیگر جاذبه‌هایی است که در ایام تعطیلات نوروزی میزبان مسافران و گردشگران خواهد بود.

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان نهبندان از خراسان جنوبی به عنوان پایگاه جهانی آسبادها یاد کرد و گفت: با توجه به وجود بیش از ۳۰۰ آسباد در خراسان جنوبی، این استان با تمرکز شهرستان‌های نهبندان و درمیان، پایتخت آسبادهای ایران است که این می‌تواند بهترین فرصت برای جذب گردشگر و مسافر باشد.

شبانی با اشاره به وجود ۱۶ محوطه دارای آسباد در نهبندان تصریح کرد: بیشترین تعدادآسبادها در داخل شهر ˈنهˈ قرار داشته است و از دیگر روستاهایی این شهرستان که دارای آسباد هستند می‌توان به روستاهای چهار فرسخ، گوند، خوانشرف و میغان اشاره کرد.

وی با بیان اینکه قلعه شاه‌دژ به عنوان بزرگترین شهر سنگی شرق ایران در نهبندان قرار دارد عنوان کرد: اردشیر بابکان این قلعه را با هدف حفظ و حراست از شرق ایران و با ظرفیت سه هزار سرباز در مساحت ۷۰ هزار مترمربع احداث کرده است.

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان نهبندان ادامه داد: این قلعه در تحولات سیاسی، اقتصادی و اجتماعی به ویژه در دوره اسماعیلیان بسیار تاثیرگذار بوده و اکنون برای ثبت جهانی این مهم در حال رایزنی هستیم.

شبانی با اشاره به تقارن ماه مبارک رمضان با ایام تعطیلات نوروزی گفت: امامزادگان و بقاع متبرکه شهرستان نهبندان با دارا بودن ۳۵ زائرسرا در ایام تعطیلات نوروزی آماده میزبانی و اسکان مسافران و گردشگران است.

بیشتر بخوانید   برگزاری همایش بین‌المللی گردشگری بیابان لوت در خراسان جنوبی

وی افزود: در مجموع ظرفیت واحدهای اقامتی این شهرستان در ایام عید به تعداد ۶ هزار نفر فراهم شده و با پیش‌بینی مراکز اضطراری تا ۱۰ هزار نفر قابل افزایش است.

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان نهبندان بیان کرد: برای معرفی جاذبه‌های تاریخی، طبیعی، مذهبی و اقامتی شهرستان تاکنون پنج هزار بروشور تهیه شده و آماده چاپ است و پنج هزار بروشور دیگر نیز برای چاپ آماده می‌شود.

شبانی اظهار کرد: در ایام تعطیلات نوروزی برنامه‌های متنوع و جذابی از جمله برپایی چادرهای عشایری، پخت نان محلی، بازارچه‌های صنایع‌دستی و سوغات، نمایشگاه‌های صنایع‌دستی، کمپ‌های اسکان مسافران، خانه‌های بوم‌گردی، آماده‌سازی روستاهای هدف گردشگری و از این قبیل در شهرستان تدارک دیده شده و میزبان مسافران و گردشگران خواهیم بود.

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان نهبندان گفت: در ایام تعطیلات نوروزی سال گذشته و ابتدای سال جاری بیش از ۶۰ هزار نفر مسافر و گردشگر در شهرستان اسکان داده شدند و بیش از ۱۵۰ هزار نفر نیز از جاذبه‌های تاریخی و طبیعی بازدید کردند.

انتهای پیام/

 

چاپ و دانلود PDF

ارسال نظر

دیدگاه خود را بیان کنید :

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*
*

پربازدید ترین خبرها