مجموعه مینیاتوری بیرجند قدیم، در کانون توجهات بازدید مردم از المان‌های نوروزی

هرساله شهرداری بیرجند با نصب المان های متفاوت به استقبال بهار می رود و امسال المان های مجموعه مینیاتوری بیرجند قدیم گوی سبقت ربود و در کانون توجه مسافران و مردم قرار گرفت.

به گزارش “پیام خاوران” یکی از مهم‌ترین روش‌ها برای معرفی فرهنگ شهرها، ساخت المان است که به زیبایی و جذابیت های بصری نیز کمک می کند. افزایش نشاط و روحیه‌ بخشی به شهر، ارتقای سطح سیما و منظر شهری، حرکت از سمت آثار موقت به ثابت و ماندگار، پرهیز از سلیقه‌ای بودن و… از اهداف نصب المان در شهرها می باشد.

به اذعان کارشناسان مرتبط نصب المان‌های نوروزی یکی از مهم‌ترین روش‌ها برای معرفی فرهنگ و رسوم در شهرها است بگونه ای که به هیچ عنوان نمی‌توان تأثیر مثبت المان‌ها در زیبایی و افزایش جذابیت های بصری در شهرها را نادیده گرفت.

پیش از فرا رسیدن سال جدید، شهرداری بیرجند به رسم هر ساله با انجام فراخوان نسبت به آماده و نصب المان های نوروزی اقدام و امسال نصب تعدادی المان از جمله مجموعه مینیاتوری بیرجند قدیم مورد استقبال مسافران نوروزی و مجاوران قرار گرفته است تا جایی که مردم برای داشتن عکس یادگاری از این المان های مستقر در جنب شهرداری به صف می ایستادند.

المان بیرجندشناسی در کانون توجهات مردم

یکی از شهروندان ضمن ابراز رضایت از المان های امسال بخصوص مجموعه مینیاتوری بیرجند قدیم، در زمینه المان های نوروزی می گوید: المان های امسال به صورت پراکنده است و خیلی در دید قرار نداشت.

رحمانی اشاره ای به المان های نصب شده در مجموعه مینیاتوری بیرجند قدیم می کند و می افزاید: المان های میدان ابوذر بیرجند امسال از جذابیت بالایی برخوردار است و سیل عظیمی از مردم را به سمت خود کشانده است.

وی گریزی به منازل مینیاتوری و گنبدی، باغ های روستایی، مسجد جامع، خبازی، رختشویخانه، کوره و… در این فضا می زند و می گوید: امسال شهرداری بیرجند ابتکار خوبی به کار برده و با کمک المان تعدادی از مشاغل قدیم بیرجند را در یک قاب به نمایش گذاشته است.

شهروند دیگری که مهمان بیرجند است، می گوید: ۱۵ سال است ساکن مشهد هستم و امسال برای دید و بازدید نوروز به بیرجند آمده ام و هر ساله یکی از تفریحات ما دیدن المان های نوروزی است.

بیشتر بخوانید   تربیت ۵ میلیون دانش آموز حافظ قرآن در کشور

شاهینی ضمن ابراز خرسندی از المان مجموعه مینیاتوری بیرجند قدیم افزود: طی مدت یک هفته ای که در بیرجند هستم سه بار برای دیدن این المان ها آمده ام و هر بار فرزندانم با ذوق و شوق وافری در مورد این المان سوال می پرسند.

او گنبدی بودن منازل، حوضچه، جوی آب و باغ های روستایی را مثال می زند و می گوید: هر بار، برای فرزندانم از بیرجند قدیم صحبت می کنم و آنها با حوصله گوش می دهند.

او این اقدام شهرداری را قابل تقدیر دانسته و می افزاید: المان ها باید باعث هویت بخشی شده و فرهنگ هر شهر را به نمایش بگذارد که امسال شهرداری بیرجند با نصب المان ها شبیه سازی بیرجند قدیم در این اقدام موفق شده است.

از او در خصوص دیگر المان های نصب شده که می پرسیم، می گوید: دیگر المان های نصب شده مانند سنوات گذشته است و مانند المان های میدان ابوذر افراد را جذب خود نمی کند.

شهروند دیگری می گوید: امسال المان ها نسبت به گذشته از درجه کیفی بهتری برخوردار است اما به صورت هماهنگ و عادلانه در شمال و جنوب تقسیم نشده است و بیشتر المان ها در مهرشهر نصب شده و جنوب شهر از المان های کمتری برخورار شده است.

او گریزی به نصب المان ماه در ورودی میدان شهدا می زند و می گوید: برخی المان ها در جایی نصب شده که خیلی به چشم نمی آید و قابل رؤیت نیست.

المان بیرجندشناسی در کانون توجهات مردم

نصب ۶۰ المان

مهدی بهترین، شهردار بیرجند نیز از نصب ۷۰  المان که بیش از ۳۰  المان در مجموعه مینیاتوری بیرجند قدیم شامل باغ ایرانی، روستای ایرانی و بیش از ۲۰ المان در کارگاه زیباسازی و ۱۰ المان مربوط به فراخوان از هنرمندان که اغلب با لحاظ صرفه و سازگاری با فرهنگ شهر و همشهریان و دائمی بودن اثر، ساخته و نصب شده است.

بیشتر بخوانید   شرکت توزیع نیروی برق خراسان جنوبی در جشنواره شهید رجایی درخشید + تصاویر

وی اعتبارات هزینه شده برای استقبال از بهار شامل ساخت المان، گلکاری و… را بالغ بر ۸ میلیارد تومان اعلام کرده و می گوید: از این رقم بالغ بر ۶ میلیارد تومان از بودجه جاری شهرداری و ۲ میلیارد تومان از حوزه خدمات شهری بیرجند هزینه شده است.

بهترین یادآور می شود: شهریورماه امسال، فراخوان سومین جشنواره هنرهای شهری بیرجند به صورت کشوری برگزار شد و پس از پایان مهلت اولیه ارسال آثار و تمدید یک ماهه آن، تعداد ۵۶۱ اثر از ۹۱ هنرمند از شهرهای مختلف کشور به دبیرخانه جشنواره رسید و پس از برگزاری جلسه داوری برای انتخاب آثار، در نهایت ۱۰ طرح که ۹ طرح آن به هنرمندان بومی استان تعلق داشت با در نظر گرفتن تمامی جوانب از جمله ارتباط فرهنگی و معنایی طرح با شهر بیرجند، توان اجرایی هنرمند، مصالح و مواد مورد استفاده در طرح و البته توجه به صرفه اقتصادی به عنوان طرح های برگزیده و معرفی شد.

وی می افزاید: علاوه بر این طراحی و ساخت بیش از ۲۰ المان هم توسط مجموعه کارگاه زیباسازی شهرداری بیرجند با استفاده از مواد و مصالح داخل کارگاه، آهن آلات و ضایعات موجود و… با همکاری نیروهای شهرداری با کمترین هزینه ساخته و نصب شده است.

به گفته وی امسال شهرداری در انتخاب و ساخت المان های نوروزی به سمتی قدم برداشته شده که اکثر المان های ساخته شده قابلیت نصب دائم را داشته باشد.

وی با بیان اینکه جانمایی المان ها در شمال، جنوب، شرق و غرب به صورت متعادل انجام شده است، تأکید می کند: امسال شهرداری بیرجند برای اولین بار با هدف آشنایی نسل جوان و مسافران نوروزی با بیرجند قدیم و همچنین روستاها و باغ های ایرانی، با استفاده از توان نیروهای مجموعه شهرداری بیرجند، اقدام به شبیه سازی بیرجند قدیم شامل باغ ایرانی، روستای ایرانی در مقیاس کوچک در محدوده شمال شرق میدان ابوذر کرده است.

شهردار بیرجند می گوید: شبیه سازی باغ ایرانی بر اساس الگو و نماد یک باغ اصیل صورت گرفته و تمامی بخش های یک باغ ایرانی از جمله کوشک، باغچه ها و درختان و فضای سبز، آبنما و… لحاظ شده است روستای ایرانی نیز با در نظر گرفتن بخش های مختلف مانند باغ ها و مزارع، کوچه ها و کوچه باغ ها، قنات و … شبیه سازی شده است.

بیشتر بخوانید   نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی: بهمن ۵۷ سرآغاز بیداری جوامع اسلامی و بین المللی برای برچیدن بساط ظلم و استبداد در دنیا بود

بهترین می افزاید: در طراحی و شبیه سازی بیرجند قدیم سعی شده ابنیه و اماکنی از جمله مسجد، شفاخانه، آب انبار، نانوایی و… لحاظ و این مجموعه به گونه ای طراحی و ساخته شود که حداقل چند سال پا برجا و مورد استفاده قرار گیرد.

المان بیرجندشناسی در کانون توجهات مردم

وی تأکید می کند: مجموعه مینیاتوری بیرجند قدیم با کمک نیروهای شهرداری و با مصالح و امکانات کارگاه شهرداری اعم از چوب، آهن آلات و… ساخته شده است.

شهردار بیرجند به نصب سه المان مختص ایام ماه رمضان اشاره می کند و می گوید: این المان ها در میدان طالقانی و بلوار شهید صیاد شیرازی نصب شده است.

وی با بیان اینکه در ورودی های شهر، مهرشهر، معصومیه و… به تناسب المان نصب شده است، یادآورمی شود: در مهرشهر چهار المان و در در ورودی جاده زاهدان و مشهد نیز هر کدام یک المان  چهاراه ترمینال سفره هفت سین نصب و تلاش شده عدالت در نصب المان ها رعایت شود.

بهترین اجرای ۲۰ مراسم نوروزخوانی تا پایان نوروز، کاشت ۳۵۰ هزار شاخه گل، ۲۰ هزار درخت و درختچه، توزیع یکصد تن میوه با کیفیت و قیمت مناسب در روزبازارهای شهرداری، خط کشی های محوری در بلوار فرودگاه، مسافر و… را از دیگر اقدامات استقبال از بهار عنوان می کند.

وی با اشاره به این مهم که عید فطر مغفول واقع شده است، تأکید می کند: امسال برای اولین بار در روز عید فطر افتتاحیه پاتوق خیابان مدرس و افتتاح سه خانه تولیدی محصولات آسیب دیدگان اجتماعی در دستور کار قرار دارد.

منبع: شبستان

انتهای پیام/ ۱۰۲

چاپ و دانلود PDF

ارسال نظر

دیدگاه خود را بیان کنید :

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*
*

پربازدید ترین خبرها