خدمات دولت سیزدهم در حوزه بهداشت و درمان خراسان جنوبی

آیت‌الله رئیسی دغدغه خدمت به مردم و محرومان را داشت و حوزه بهداشت و درمان یکی از عرصه‌های مهم خدمتگزاری به شمار می‌رود تا سنگینی بار درمان از دوش بیمار و همراهانش برداشته شود.

به گزارش “پیام خاوران” سیدمحمد موسوی‌میرزایی در جمع خبرنگاران اظهار داشت: حوزه سلامت کشور و به ویژه استان خراسان جنوبی در سه سال گذشته روزهای درخشانی را تجربه کرد که ناشی از اهتمام و جدیت رئیس جمهور شهید به اجرای طرح‌هایی برای دسترسی آسان مردم به خدمات و مراقبت‌های بهداشتی درمانی و محرومیت زدایی از نظام سلامت بود. تکمیل زیرساخت‌های بهداشتی و درمانی خراسان جنوبی از ابتدای تشکیل دولت سیزدهم مورد توجه ویژه قرار گرفت و به مسئولان استانی فقط در یک حوزه، 70 تخت ویژه به ظرفیت بیمارستانی استان اضافه شد.

وی گفت: ساماندهی و تعیین تکلیف طرح‌های نیمه‌تمام یکی از برنامه‌های اصلی شهید جمهور بود که منجر به تکمیل و افتتاح پروژه‌هایی با عمر بیش از یک دهه شد، از جمله بیمارستان‌های جدید شهرستان‌های خوسف و بشرویه که پس از سال‌های انتظار در دهه فجر سال گذشته با حضور وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به بهره برداری رسید. 28 پروژه حوزه سلامت خراسان جنوبی به مساحت 10 هزار و 64 متر مربع و با هزینه‌کرد پنج هزار و 180 میلیارد ریال (ساختمان و تجهیزات) در نهمین روز دهه فجر 1402 افتتاح شد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی بیرجند افزود: تکمیل بیمارستان‌های خوسف و بشرویه که عمر آنها به اوایل دهه 90 بر می‌گردد به عنوان طرح‌های نیمه‌تمام در سفر استانی رئیس جمهور مطرح شد و با سرعت گرفتن روند ساخت این بیمارستان‌ها در سال‌های 1400 تا 1402، وارد مرحله بهره‌برداری شد.علاوه بر توسعه فضاهای درمانی، تامین تجهیزات پزشکی مورد نیاز بیمارستان‌های و مراکز درمانی استان نیز در اولویت قرار گرفت که سه دستگاه ام. ار. آی برای شهرستان‌های قاینات، فردوس و طبس همچنین 31 دستگاه شاخص تشخیصی از مهمترین آنهاست.

وی گفت: تا قبل از دولت سیزدهم فقط 2 دستگاه ام ار آی داشتیم و در سه سال گذشته سه دستگاه دیگر به مجموعه تجهیزات تشخیصی استان اضافه شد که اعتبار هر دستگاه 600 میلیارد ریال است. مجوز دستگاه ام ار آی برای بخش خصوصی هم اخذ و در شهر بیرجند مستقر شده که در حال انجام اقدامات نهایی برای نصب و راه اندازی است، البته قول‌هایی برای نصب دستگاه ام ار آی در شهرستان نهبندان و بیمارستان رازی بیرجند هم داده شده که امیدواریم عملیاتی شود.

بیشتر بخوانید   قدردانی اعضای جدید هیات نمایندگان اتاق بیرجند از فعالان اقتصادی استان

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی بیرجند به تخصیص 2 دستگاه سی تی اسکن برای شهرستان‌های بشرویه و قاینات اشاره کرد و گفت: همچنین اولین بار 2 دستگاه سی تی اسکن برای اقدامات تشخیصی قلب و عروق و فوق تخصصی سرطان به بیمارستان فوق تخصصی رازی بیرجند تخصیص یافت که قیمت هر کدام بالغ بر 300 میلیارد ریال است. 31 دستگاه تصویربرداری شاخص در دولت سیزدهم به دانشگاه علوم پزشکی بیرجند تحویل شده که به طور عادلانه بین شهرستان‌ها توزیع شده است.

وی با بیان اینکه ظرفیت دیالیز استان در دولت سیزدهم بیش از 50 درصد افزایش یافت، گفت: همچنین با توسعه خدمات درمان ناباروری شاهد خدمات مناسب در استان هستیم و بیش از 70 تخت ویژه بیمارستانی در این مدت تجهیز شد و ارتقا یافت. شهید آیت الله رئیسی همواره به دنبال عدالت محوری، نگاه به مستضعفان، جبران عقب ماندگی‌های تاریخی، توجه به اقشار کم درآمد و استان‌های محروم بود. نگاه به کارنامه سه ساله دولت سیزدهم در خراسان جنوبی که جزو استان‌های محروم محسوب می‌شود نشان از تحقق عدالت دارد. دانشگاه علوم پزشکی بیرجند بیش از هشت هزار و 500 نیرو دارد که خدمات بهداشتی، درمانی، آموزشی و پژوهشی ارایه می‌کنند و 15 بیمارستان را در سطح استان پوشش می‌دهد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند تعداد متخصصان، تجهیزات پزشکی، کارکنان و فضای بیمارستانی را در زمینه درمان اثرگذار دانست و اظهار کرد: با وجود اینکه ساخت و تجهیز هر تخت بیمارستانی بیش از 40 میلیارد ریال هزینه برای دولت دارد اما از ابتدای دولت سیزدهم ارتقای پروژه بیمارستان طبس از 150 به 300 تختخوابی در دستور کار قرار گرفت که پروژه آن فعال است.

وی با اشاره به ساخت و تجهیز بیمارستان بشرویه در کنار بیمارستان قبلی ادامه داد: بیمارستان خوسف هم که قبل از دولت سیزدهم 35 درصد پیشرفت فیزیکی داشت تکمیل، تجهیز و تحویل مردم شده است.

موسوی میرزایی با بیان اینکه شهرستان قاینات بیمارستان 120 تختخوابی داشته که پروژه ارتقای آن به 300 تخت فعال است عنوان کرد: در شهرستان مرزی زیرکوه عملا بیمارستان نداشتیم و عملیات اجرایی پروژه بیمارستان 64 تختخوابی این شهرستان در دولت سیزدهم آغاز شد که اکنون 35 درصد پیشرفت فیزیکی دارد. شهرستان نهبندان هم به رغم جمعیتی که دارد 32 تخت بیمارستانی داشت که پروژه ارتقای آن به 96 تختخوابی شروع شده و دارای 35 درصد پیشرفت فیزیکی است.

بیشتر بخوانید   ۸۵ درصد اصناف بیرجند در تعطیلی مشاغل همکاری کردند

رئیس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند با بیان اینکه پروژه توسعه بیمارستان‌های سربیشه و درمیان نیز فعال است اظهار کرد: در شهرستان سرایان هم طرح توسعه فضای فیزیکی به مساحت هزار و 800 متر مربع در حال اجرا بوده و پیگیری أخذ ماده 23 بیمارستان 500 تختخوابی جایگزین بیمارستان امام رضا (ع) بیرجند نیز انجام شده است، البته ساخت درمانگاه‌هایی با کمک خیران در شهرهای قهستان، شوسف و خضری دشت بیاض شروع شده که در حال انجام است و تحول بزرگی در بعد درمانی محسوب می‌شود.

موسوی میرزایی توسعه بخش‌های تخصصی بیمارستان‌ها را از دیگر اقدامات سه سال اخیر برشمرد و گفت: برگزاری آزمون‌های استخدامی موجب تقویت نیروی انسانی بخش‌های بهداشتی و درمانی در استان شده است. اجرای طرح تعرفه گذاری نظام پرستاری در دولت سیزدهم بعد از 15 سال اقدام بسیار بزرگ بود که اجرایی شد. تعرفه‌های پزشکی در بخش دولتی به همت دولت سیزدهم افزایش یافت که در ماندگاری پزشکان برای مناطق محروم اثرگذار بوده است.

وی با اشاره به راه‌اندازی کلنیک درد، زخم و پوست در استان گفت: یکی دیگر از اقدامات شاخص دولت، کاشت حلزون بود که برای کودکان به طور رایگان انجام شد و از ناشنوایی مطلق جلوگیری کرد. رایگان شدن درمان کودکان زیر هفت سال را از مصوبات راهگشای دولت سیزدهم بود که ناشی از نگاه بلند شهید جمهور است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند از اقدامات شاخص دولت سیزدهم در حوزه غذا و دارو را تسهیل صدور مجور داروخانه عنوان کرد و گفت: این اتفاق بسیار بزرگ با تدبیر شهید جمهور برای رفاه حال بیماران بود که دسترسی بیشتر به منافع دارویی به میزان قابل توجهی افزایش یافت در حالی که قبلا قوانین بسیار سختگیرانه ای وجود داشت در واقع انحصار طلبی بود که دولت سیزدهم آن را شکست.

بیشتر بخوانید   آمار مبتلایان به ویروس کرونا در خراسان جنوبی به ۲۵۱ نفر افزایش یافت 

وی افزود: سامانه تی تک هم راه اندازی شد که با رصد دقیق از قاچاق دارو با یارانه دولتی جلوگیری کرد لذا دست دلالان در چرخه تولید و توزیع دارو کوتاه شده و با شفاف سازی اطلاعات، تخلفات و ابهامات کم شد تا عدالت و امنیت نظام دارویی رقم بخورد. با مجوزهایی که برای تولید داروهای گیاهی در دولت سیزدهم افزایش یافت و افرادی که فرآورده‌های دارویی دارند در فرآیند صدور پروانه حمایت شدند.

وی با اشاره به خدمات دولت سیزدهم در حوزه بهداشت گفت: 15 مرکز خدمات جامع سلامت در سه سال گذشته تکمیل شد و 10 مرکز دیگر در حال احداث است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند با بیان اینکه هشت پایگاه جامع سلامت هم تکمیل شد و چهار پایگاه در حال احداث است، اظهار کرد: 14 خانه بهداشت نیز از ابتدای دولت سیزدهم تکمیل شده و 12 پروژه دیگر در حال اجرا بوده که هفت مورد آن برای شهرستان درمیان است. پروژه آموزشگاه‌های بهورزی که چندین سال معطل مانده بود اکنون برای شهرستان‌های فردوس و قاینات در حال اجراست.

موسوی میرزایی اجرای طرح پزشک سلامت خانواده شهری را از اقدامات مهم دولت عنوان کرد و گفت: این طرح منجر به گسترش بهداشت در سطح جامعه شده که در خراسان جنوبی هم به خوبی اجرایی شده است.

وی با بیان اینکه 16 پروژه اورژانس در دولت سیزدهم تکمیل و بهره برداری شده است ادامه داد: اورژانس هوایی طبس مجدد فعال شد و یک دستگاه اتوبوس آمبولانس به این شهرستان اختصاص یافت. در حوزه دانشجویی هم مکانیزه شدن سلف سرویس، تکمیل 80 درصدی پروژه استخر و زمین چمن مصنوعی از اقدامات شاخص سه سال گذشته دانشگاه علوم پزشکی است. در خصوص خوابگاه‌های دانشجویی توانستیم اقدامات خوبی انجام دهیم و علاوه بر تملک و بازسازی برخی خوابگاه‌ها، مجوز ماده 23 ساخت خوابگاه برای شهرهای فردوس، قاین، طبس و بیرجند گرفته شده تا بتوانیم قسمتی از نیازهای دانشجویی را رفع کنیم.

انتهای پیام/102

چاپ و دانلود PDF

ارسال نظر

دیدگاه خود را بیان کنید :

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*
*

پربازدید ترین خبرها