یک بام و دو هوای خانه دار شدن در خراسان جنوبی

متقاضیان طرح اقدام ملی مسکن در خراسان جنوبی از روند کند و نبود زیرساخت‌های آب و برق در این طرح گلایه مندند.

به گزارش “پیام خاوران“، ساخت و ساز‌های طرح اقدام ملی مسکن که در دولت قبل با سهمیه ۵ هزار و ۹۷۰ واحدی برای خراسان جنوبی مصوب شد هنوز به جایی نرسیده است.

علیزاده معاون مسکن و شهرسازی راه و شهرسازی خراسان جنوبی گفت: در این طرح تامین زمین انجام شده است، تاکنون پی ریزی ۲ هزار و ۵۵ واحد به اتمام رسیده است و ۲۵۹ واحد نیز در مرحله پایان سفت کاری هستند.

کمرنگ‌ترین آمار ساخت مسکن در این طرح متعلق به شهرستان بیرجند است، یکی از همشهریان گفت: از ابتدای سال ۱۴۰۰ شروع کردیم و در بهمن توانستیم پروانه بگیریم. مشکلات برای دریافت پروانه‌های ساختمانی و نبود زیرساخت‌ها عمده مشکلات این طرح در استان است.

یکی از همشریان گفت: زیرساخت‌ها مانند آب و برق وجود ندارد و همین امر باعث لنگ شدن کار می‌شود. این در حالی است که راه و شهرسازی می‌گوید تامین هر یک از خدمات اولیه بر عهده دستگاه‌های خدمات رسان است.

عملیات آماده سازی تا قسمتی که با بنیاد مسکن قرار داد بسته شده در حال حاضر با ۸۰ درصد پیشرفت در حال انجام است. برای اینکه مردم راحت بتوانند ساخت و ساز کنند جداول معابر فرعی انجام نمی‌شود. اجرای خدمات شامل آب، برق و گاز توسط خود دستگاه‌های خدمات رسان باید انجام شود.

احتمال جایگزنی در طرح اقدام ملی مسکن وجود دارد

بخشی معاون هماهنگی امور عمرانی فرمانداری بیرجند گفت: در کمیته برنامه ریزی شهرستان نسبت به تامین اعتبار تا حد توان اقدام می‌شود ضمن اینکه دستگاه‌ها مکلف هستند که نسبت به پیگیری و تامین اعتبار از اعتبارات ملی هم اقدام کنند.

بیشتر بخوانید   پرداخت تسهیلات اشتغالزایی در بیرجند 4 برابر افزایش یافت

هر چند اعلام شده است که دیگر مشکلی در دریافت پروانه وجود ندارد، اما مسئولان می‌گویند اگر افرادی طبق مهلت قانونی درج شده در پروانه اقدام نکنند با توجه به وجود متقاضیان زیاد افراد جایگزین می‌شوند این در حالی است که آورده افراد علاوه بر وام دریافتی باید حدود ۲۵۰ تا ۳۰۰ میلیون تومان باشد.

با وجود پستی و بلندی‌های طرح اقدام ملی مسکن حالا ادامه خانه سازی با نام دیگری تحت عنوان نهضت ملی مسکن برنامه ریزی شده و بیش از ۴۰ هزار متقاضی دیگر استان چشم امید به خانه دار شدن بسته‌اند.

با توجه به افزایش روز افزون قیمت مسکن، افزایش تسهیلات بانکی و کم کردن نرخ سود بازپرداخت تسهیلات می‌تواند کمک بزرگی به مستاجران برای خانه دار شدن کند.

عباس زاده معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری خراسان جنوبی گفت: در استان ۳۱ هزار و ۲۴۵ واحد در قالب مسکن مهر به مردم تحویل داده شده است.

وی گفت: در طرح اقدام ملی مسکن برای ۵ هزار و ۹۷۰ واحد ثبت نام شده است و جزء معدود استان‌هایی هستیم که واحد‌ها به مرحله نازک کاری و سکونت رسیده است.

عباس زاده گفت: به دلیل مشکلات اعتباری دستگاه‌های اجرایی در تامین زیرساخت‌ها در برخی از سایت‌ها با مشکلات جدی مواجه هستیم.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری خراسان جنوبی گفت: بر اساس قانون طرح نهضت ملی مسکن، طرح‌های مربوط به اقدام ملی وارد نهضت ملی مسکن شده اند و همه واحد‌ها با این طرح مدیریت می‌شوند.

وی گفت: در آخرین هماهنگی‌های انجام شده تا یک ماه آینده دستگاه‌های اجرایی مکلف به رفع مشکلات پیش آمده در واحد‌ها هستند.

بیشتر بخوانید   جابه‌جایی مسافر در ناوگان اتوبوسرانی بیرجند ۲۵ درصد کاهش یافت

منبع: باشگاه خبرنگاران

انتهای پیام/ 102

چاپ و دانلود PDF

ارسال نظر

دیدگاه خود را بیان کنید :

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*
*

پربازدید ترین خبرها