40 اهداکنندگان مستمر خون در بیرجند تجلیل شدند

 آیین تکریم و تجلیل از اهداکنندگان مستمر خون امروز 26 خرداد به مناسبت روز جهانی اهداکنندگان خون با حضور مدیرکل انتقال خون خراسان جنوبی برگزار شد.

به گزارش “پیام خاوران“، کامبیز مهدی‌زاده امروز در آیین تکریم و تجلیل از اهداکنندگان مستمر خون، با تبریک فرا رسیدن روز جهانی اهداکنندگان خون اظهار داشت: از تمام کسانی که اهدای خون را در برنامه زندگی خود گنجانده و به صورت یک کار مستمر آن‌را تلقی می‌کنند سپاسگزاری می‌کنیم.

وی با اشاره به اینکه در این آیین 40 نفر از اهداکنندگان خون و پلاکت مورد تجلیل قرار گرفتند، افزود: در این حوزه باید فرهنگ‌سازی بیشتری انجام شود تا تعداد بیشتری این اقدام خیر را انجام دهند.

مدیرکل انتقال خون استان خراسان جنوبی با اشاره به اینکه در حال حاضر 6.2 روز ذخیره خونی در خراسان جنوبی داریم، گفت: در حال حاضر نیاز استان به خون تأمین است و حتی مازاد آن به شبکه ملی ارسال می‌شود.

مهدی‌زاده بیان کرد: در حال حاضر در گروه خونی O مثبت و B مثبت نیازمند حمایت مردم هستیم. سلامت اهداکننده، خط قرمز ماست. هر اهدای خون یا پلاسما یک هدیه ارزشمند است و اهدای منظم، کلید ایجاد یک عرضه ایمن و پایدار است.

وی افزود: مشارکت گسترده مردم در اهدای منظم خون و پلاسما تضمین می‌کند که همه می‌توانند در صورت نیاز، به خون و پروتئین‌های پلاسما، دسترسی داشته باشند و اطمینان از ایمنی و رفاه اهداکنندگان خون و پلاسما بسیار مهم و حیاتی است.

مهدی‌زاده اظهار داشت: بیش از 36 گروه خونی در کشور وجود دارد و در شهرهای بیرجند، قاین و فردوس و طبس پایگاه و مراکز خونگیری قرار دارند و در پایگاه‌ها خون أخذ و تبدیل به فرآورده می‌شود‌.

مدیرکل انتقال خون خراسان جنوبی با بیان اینکه نه تنها نیاز به واردات خون نداریم بلکه صادرات خون انجام می‌دهیم، افزود: هر فصل همکاران انتقال خون استان در شهرهایی که فاقد مراکز خونگیری هستند حضور پیدا می‌کنند تا مردم بتوانند خون اهداکنند.

بیشتر بخوانید   نیاز حیاتی به پلاسما در خراسان جنوبی

مهدی‌زاده تصریح کرد: در سال گذشته بیش از 28 هزار نفر به انتقال خون استان مراجعه کردند از این تعداد 23 هزار و 400 نفر به موفق به اهدای خون شدند و همچنین در این مدت 908 برای پلاکت خون به روش پلاکت فرزیس مراجعه کرده که 717 نفر موفق اهدا شدند.

وی ادامه داد: در کشور حدود 4 درصد اهدای خون توسط بانوان صورت می‌گیرد و این میزان مشارکت بانوان در خراسان جنوبی 7.1 درصد است و در سال گذشته یک هزار و 662 نفر موفق به اهدای خون شدند.

مدیرکل انتقال خون خراسان جنوبی با بیان اینکه بانوان هر چهار ماه و آقایان هر سه ماه می‌توانند خون اهدا کنند خاطرنشان کرد: در استان سال گذشته به ازای هر یک هزار نفر تعداد 28 نفر خون اهدا کردند و 59 درصد از اهداکنندگان به صورت مستمر بودند.

وی با بیان اینکه آزمایشگاه اداره کل به دستگاه‌های پیشرفته اتوماسیون تجهیز شده است افزود: مرکز جامع خونگیری قائم بیرجند با پیمانکار عقد قرارداد و عملیات تکمیل آن آغاز شده و در حال حاضر به 20 میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد و با تامین اعتبار آن تا پایان سال به بهره‌برداری می‌رسد.

مدیرکل انتقال خون خراسان جنوبی گفت: سال گذشته به منظور ارتقای سطح خدمت رسانی پایگاه خونگیری امام رضا(ع) مستقر در میدان ابوذر بیرجند به شمال شهر در بلوار مسافر منتقل شد که جهت جابجایی و تعمیر کانکس قبلی حدود 14 میلیارد ریال هزینه شده است.

انتهای پیام/102

چاپ و دانلود PDF

ارسال نظر

دیدگاه خود را بیان کنید :

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*
*

پربازدید ترین خبرها