نیاز اعتباری ویژه برای مطالعه طرحهای آبخیزداری خراسان جنوبی

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی گفت: خراسان جنوبی بیش از هفت و نیم میلیون هکتار حوزه آبخیز دارد که از این میزان تاکنون به دلیل کمبود اعتبار فقط در یک میلیون 780 هزار هکتار مطالعات آبخیزداری انجام شده است.

به گزارش “پیام خاوران“، علیرضا نصرآبادی صبح امرز در جمع خبرنگاران اظهار داشت: یکی از وظایف اصلی آبخیزداری مقابله با خطر سیلاب و خشکسالی است. سیلاب در طی چند دهه اخیر خسارت های چشمگیری در استان داشته است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی تصریح کرد: برای اجرای سازه های آبخیزداری ابتدا باید مطالعات کافی در منطقه ی آبخیز انجام شود،این مطا لعات به منظور مدیریت جامع در مدیریت منابع طبیعی و سازگاری با پدیده های طبیعی الزامی است.

وی اعلام کرد: از بیش از 15 میلیون هکتار مساحت استان خراسان جنوبی ،بیش از 7 ونیم میلیون هکتار شامل حوزه های آبخیز است که تاکنون از این مساحت در 915 هزار هکتار عملیات آبخیزداری انجام شده است.

نصرآبادی افزود: 99 هزار و 600 هکتار از این عملیات اجرایی طی سال های 97 تا 99 از محل اعتبارات صندوق توسعه ملی اجرایی شده است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی یادآورد شد: برای اجرای سازه های آبخیزداری ابتدا نیاز به انجام مطالعه هستیم که با توجه به کمبود اعتبار در این زمینه تاکنون تنها در یک میلیون و 780 هزار هکتار مطالعات مورد نیاز انجام شده است.

وی با اشاره به اینکه در بیشتر بخش هایی که مطالعات آبخیزداری داشتیم انواع سازه ها اجرایی شده است گفت: از سال 98 به دنبال عملکرد مطلوب سازه های آبخیزداری و نتیجه ی طرح ها در کنترل سیلاب،فرسایش خاک،افزایش دبی قنات های پایین دست و … توانستیم برای بخش مطالعات نیز اعتباراتی دریافت کنیم.

نصرآبادی ادامه داد: از محل اعتبارات توسعه ملی سال 98 در مجموع 28 مطالعه تفصیلی – اجرایی منابع طبیعی و آبخیزداری در سطح 473 هکتار از حوزه های آبخیز و 3مورد مطالعات اثر بخشی اجرای پروژه های آبخیز داری در سطح 17 هزار هکتار انجام و بخشی دیگر در حال انجام است.

بیشتر بخوانید   تصمیم جدی دولت در حوزه تایر/ برخورد قاطع با متخلفان

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی افزود: علاوه بر این 2 مورد مطالعه تدوین برنامه ی راهبردی طرح مدیریت جامع حوزه آبخیز در حال اجرا است.

وی اعتبار کل این طرح ها را 42 میلیارد ریال عنوان کرد و گفت: علاوه بر این طی سال های 98-99 از محل اعتبارات استانی در سطح 8 حوزه از حوزه های آبخیز استان به مساحت کل 44 هزار هکتار مطالعات تفصیلی- اجرایی منابع طبیعی و آبخیزداری با اعتبار 3میلیارد ریال در حال انجام است.

نصرآبادی تاکید کرد: از آنجایی که افزایش جمعیت منجر به افزایش بهره برداری از منابع طبیعی شده است، آبخیزداری که شامل اقدامات بیولوژیکی، مکانیکی و یا مدیریتی است با انجام فعالیت هایی همچون مدیریت و کنترل رواناب و آب های سطحی و بهره گیری از آنها، تغذیه و افزایش منابع آبهای زیرزمینی، حفظ و توسعه پوشش گیاهی با انجام عملیاتی همچون بذرکاری، نهال کاری و یا اقدامات مدیریتی همچون اصلاح و بهبود مراتع برای حفظ آب و خاک و جلوگیری از آسیب و خسارت شده است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی اضافه کرد: اجرای طرح های آبخیزداری با حفظ کانونهای جمعیتی به ویژه در مناطق مرزی نقش بسیار مهمی در پدافند غیرعامل دارد.

انتهای پیام/ 102

چاپ و دانلود PDF

ارسال نظر

دیدگاه خود را بیان کنید :

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*
*

پربازدید ترین خبرها