اهمیت حضور هولدینگ‌های بزرگ و توانمند دولتی در خراسان جنوبی|حمید جهانشاهی

تنها راه پیشرفت و توسعه استان، فرآوری مواد معدنی و محصولات کشاورزی است که منجر به افزایش ارزش افزوده و توسعه و اشتغال پایدار فراگیر گردد و یکی از مهم ترین اقدامات در این مسیر، حضور هولدینگ های بزرگ و توانمند دولتی در استان است.

به گزارش “ پیام خاوران ” هر وقت سخن از توسعه استان خراسان جنوبی بر زبان می آید اولین موضوعی که در ذهن متبادر می گردد توجه به ظرفیت ها و پتانسیل های منحصر به فرد استان در قیاس با سایر استان هاست ، بارها گفته شده که استان خراسان جنوبی دارای محصولات کشاورزی مزیت دار و ذخایر معدنی مهم و متنوعی است،  اما این خود به تنهایی گرهی از مشکلات باز نکرده و خام فروشی محصولات، توسعه را به دنبال نخواهد داشت.

تنها راه پیشرفت و توسعه استان،  فرآوری مواد معدنی و محصولات کشاورزی است که منجر به افزایش ارزش افزوده و توسعه و اشتغال پایدار و فراگیر گردد، لیکن در این مسیر موانعی بر سر راه است.

ازجمله اینکه علی رغم اقدامات ارزشمندی که در طی سالیان اخیر انجام شده باید پذیرفت که به دلیل  محرومیت های زیر ساختی و تا حدودی انزوای جغرافیایی، سرمایه گذاران بخش خصوصی در برخی موارد رغبتی به سرمایه گذاری ندارند. با طرح این سؤال که «در چنین شرایطی چاره کار کجاست؟» به نظر می رسد قدم اول را باید دولت بردارد  و شرکت ها  و هولدینگ های بزرگ دولتی وابسته به حاکمیت را مجاب نماید تا در استان سرمایه گذاری کلان داشته باشند.

تجربه سالیان اخیر  نشان داده که این شرکت ها بدون الزام و تکلیف از جانب دولت،  رغبتی به سرمایه گذاری ندارند که باید در دولت سیزدهم توجه بیشتری به این موضوع شود.

به نظر می رسد با تأکید دولت، نهاد های معین و صندوق حمایت از توسعه بخش کشاورزی باید در زمینه سرمایه گذاری کلان و ایجاد صنایع مادر تبدیلی، پیشرو باشند، در زمینه هولدینگ فرآوری محصولات کشاورزی با سرمایه گذاری و مشارکت نهاد های حمایتی شامل بنیاد مستضعفان،  ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره)،  کمیته امداد و شستا و تشکل های بخش کشاورزی می توان امیدوار بود تا خام فروشی محصولات مزیت دار استان از جمله زرشک ، زعفران،  عناب و گیاهان دارویی به حداقل برسد.

بیشتر بخوانید   کویرتایر به عنوان یک واحد موفق،درکشور الگو است

گرچه نهادهای حمایتی صدرالاشاره  طی سالیان اخیر اقدامات ارزشمندی در مناطق روستایی در راستای محرومیت زدایی و اشتغال خُرد انجام داده اند اما گاه و بیگاه شاهد هستیم که فروش محصولات مزیت دار استان دغدغه جدی کشاورزان ماست.

در زمینه مواد معدنی بارها از خراسان جنوبی به دلیل تنوع مواد معدنی به عنوان بهشت معادن یاد شده  است و  استان ما با دارا بودن ۸/۶ میلیارد تن ذخایر اکتشافی معدن به عنوان چهارمین استان معدنی کشور فقط ۲۴ میلیون تن مواد معدنی سالانه استخراج می شود و از این میزان هم مقدار کمی فرآوری می گردد.

بطور خاص در زمینه مس که در سالیان اخیر بازدهی خوبی داشته ذخایر اکتشافی مس در استان ۲۶ میلیون تن می باشد که سالانه فقط ۹۰۰ هزار تن آن استخراج می گردد و حدود ۱۵۰ هزار تن آن تبدیل به کنسانتره می گردد.

معدن مس قلعه زری در حاشیه کویر لوت به عنوان بزرگترین معدن مس استان با حدود ۴۰۰ کارگر با گذشت حدود ۵۰ سال از فعالیت معدنی جدی در آن،  به لحاظ ایمنی و فرسودگی ماشین آلات با مشکلات متعددی دست و پنجه نرم می کند و نیاز به حمایت دارد.

جا دارد شرکت های بزرگی همچون شستا و ایمیدرو و شرکت ملی مس حضور پررنگ تری در استان داشته باشند و با تزریق آورده­های نقدی،  شرایطی را فراهم آورند تا بحران ها و تکانه های اقتصادی تا این حد وضعیت اقتصادی و معیشتی جامعه معدنی استان را تحت الشاع قرار ندهد.

همچنین قرارگاه سازندگی سپاه را  ظرفیت بسیار خوب دیگری است که با توجه به سوابق در خشان کاری در سایر نقاط کشور و استان می تواند به حوزه های مختلف اقتصادی از جمله معدن ورود کند و تحت عنوان هولدینگ معدنی، پهنه معدنی را در اختیار داشته باشد.

بیشتر بخوانید   ۴۵درصدجمعیت مشمول خراسان جنوبی تحت پوشش بیمه اجتماعی کشاورزان،روستاییان و عشایر قراردارند

می طلبد تا مسئولین استانی نهایت همکاری را با این قرارگاه داشته باشند و از توانمندی قرارگاه خاتم سپاه در امر محرومیت زدایی در مناطق محروم  بهره­ی لازم را ببرند تا شاهد برکات آن برای استان باشیم.

 

*سرپرست سازمان مدیریت وبرنامه ریزی خراسان جنوبی

چاپ و دانلود PDF

ارسال نظر

دیدگاه خود را بیان کنید :

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*
*

پربازدید ترین خبرها