حکایت تکراری کمبود پزشک و گلایه مردم خراسان جنوبی

مردم استان خراسان‌جنوبی از کمبود پزشک متخصص و صف‌های طولانی درمان در بیمارستان‌های تامین اجتماعی در این استان گلایه دارند.

به گزارش “پیام خاوران“، یکی از اهداف کلان نظام، ایجاد عدالت در تمام ابعاد آن و دسترسی به خدمات بهداشتی و درمانی به عنوان یکی از اهرم‌های ایجاد عدالت در حوزه سلامت است.

شاید از خاطر نبرده باشیم که در دوران قبل از انقلاب شاهد حضور پزشکان هندی، فیلیپینی، مالزیایی و غیره در کشورمان بودیم و این پزشکان اغلب در مناطق کمتر برخوردار حاضر بودند در حالی که پزشکان حاذق ایرانی در پایتخت و کلان‌شهرها طبابت می‌کردند.

حالا با گذشت بیش از چهار دهه از پیروزی انقلاب اسلامی عدم توازن در دسترسی به پزشک متخصص و فوق‌تخصص یکی از چالش‌های نظام سلامت کشور است. مناطق محروم و دورافتاده کشور همواره محل مناقشه و سوال پزشکان بوده و در این مناطق در بیشتر موارد کمبود پزشک و امکانات دارویی و بیمارستانی محسوس بوده است.

با این حال در چند وقت اخیر اتفاقات نه چندان خوب هم رخ داده که خدمت‌رسانی به اقشار محروم در شهرستان‌ها را تحت‌الشعاع قرار داده است.

یکی از اساسی‌ترین نیازها در مناطق کمتر توسعه یافته دسترسی به خدمات بهداشت و درمانی است البته با تدابیر صورت گرفته در حال حاضر اغلب این مناطق تحت پوشش خدمات اولیه بهداشتی قرار دارند اما هنوز هم دسترسی به خدمات تخصصی فراگیری لازم را ندارد و شاهد مراجعه بیماران از شهرستان‌های کم برخوردار به مراکز استان برای انجام جراحی‌ها و درمان بیماری‌هایی هستیم که پزشک متخصص و امکانات لازم برای درمان آن در شهر مبدا وجود نداشته است.

در شهرستان‌های کشور متخصص به اندازه کافی وجود ندارد و مردم مجبورند در صورت بروز مشکل به مراکز استان‌ها مراجعه کنند، این در حالی است که مجلس برای حمایت از مناطق محروم قانون مدون در اختیار دارد.

بیشتر بخوانید   نوسان قیمتها در بازار خراسان جنوبی و لزوم تشدید نظارت‌ها

کمبود پزشک متخصص در مناطق محروم کشور، از جمله چالش‌های پیش روی متولیان نظام سلامت است. اما مخالفان افزایش ظرفیت پزشکی معتقدند که در چند سال آینده این کمبود برطرف می‌شود.

موضوع کمبود پزشک به ویژه پزشک متخصص در مناطق محروم و کم‌برخوردار کشور، یکی از چالش‌های متولیان نظام سلامت بوده است. این در حالی است که مخالفان افزایش ظرفیت دانشجوی پزشکی، معتقدند که در چند سال آینده تعداد پزشکان کشور به اندازه‌ای افزایش می‌یابد که می‌تواند این کمبودها را جبران کند.

اما داستان پر تکرار و غم انگیز کمبود پزشک متخصص در استان خراسان‌جنوبی همچنان مطرح است و بارها در خبرگزاری تسنیم  به آن پرداخته شده است.

داستان غم‌انگیزی که اگر به مطب پزشکان و یا بیمارستان‌ها مراجعه کنید صف طولانی انتظار مردم برای نوبت خود گواه این ماجرا است.در هوای سرد و گرم تابستان یا زمستان بهار یا پاییز فرقی ندارد بیماری زمان و مکان نمی‌شناسد و همیشه وجود دارد.

از راه دور از نهبندان، طبس، بشرویه یا سرایان و یا از هر نقطه خراسان‌جنوبی بیماران برای مداوا یا به بیرجند و یا به استان‌های همجوار می‌روند چرا که برای درمان راهی به جز این نیست.

گواه این ماجرا را در مطب یکی از متخصصان چشم پزشک در بیرجند دیدم. ساعت پنج عصر بود و هر لحظه بر تعداد  بیمارها افزوده می‌شد فردی که پدرش را از نهبندان برای درمان آورده بود در تلاش بود تا هر طور  شده  نوبتی دریافت کند. اما منشی پزشک از پایان نوبت‌ها می‌گفت و این در حالی بود که بیمار قرار بود شب دوباره به نهبندان بازگردد.

بیشتر بخوانید   زنگ خطر مهاجرت پزشکان متخصص از خراسان جنوبی به صدا درآمد/ خروج ۱۸ پزشک متخصص از استان

در مطب دیگر پزشکان در بیرجند هم اوضاع و شرایط به همین روال است. مطب پزشکان مملو از بیمارانی است که هر کدام از شهرستان‌های مختلف استان برای درمان آمده و مهم‌ترین دغدغه‌شان دریافت نوبت در همان روز است تا بتوانند بعد از ویزیت شدن به شهر خود برگردند.

از طرفی خراسان جنوبی به ویژه در شهرستان‌ها از دیرباز از کمبودهایی مانند کمبود پزشک‌ متخصص و انتظار چند ماهه در بحث سونوگرافی برخی بیمارستان‌های تامین اجتماعی رنج می‌برند.

یکی از بیماران بیمارستان شهید دکتر رحیمی بیرجند که مدت زیادی است که در انتظار گرفتن نوبت برای پزشک متخصص و سونوگرافی است بیان کرد: حدود یک ماه است که در انتظار گرفتن نوبت برای سونوگرافی هستم.

وی عنوان کرد: دلیل این انتظار طولانی برای گرفتن نوبت کمبود پزشک متخصص در بیمارستان‌های دولتی است و بیشتر اقشار مردم درآمد زیادی ندارند که به بیمارستان‌های دیگر مراجعه کنند و مجبور هستند یا مدت‌ها در انتظار نوبت بمانند و یا بی‌خیال بیماری خود شوند.

یکی دیگر از بیماران بیمارستان شهید رحیمی بیرجند نیز گفت: کارگر هستم و ماهانه مبلغی از حقوق خود را برای حق بیمه کم می‌شود اما به دلیل نبود پزشک متخصص مجبور هستیم با این درآمد بسیار کم به مطب‌های خصوصی برویم و هزینه‌های بسیاری را پرداخت کنم.

هاشمی بیان کرد: درخواست ما این است که مسئولان به فکر قشر کارگر باشند و در بیمارستان‌های دولتی پزشکان متخصص بیشتری را قرار دهند تا مردم مجبور نشوند به مطب‌های خصوصی بروند و یا به دلیل بالا بودن هزینه‌ها بی خیال درمان شوند.

علت کمبود پزشک متخصص در خراسان جنوبی چیست؟

بیشتر بخوانید   بافت تاریخی شهر خوسف خراسان جنوبی مرمت می‌شود

مدیر درمان تأمین اجتماعی استان خراسان‌ جنوبی در این باره در گفت‌وگو با خبرنگار ما اظهار داشت: پزشک‌های متخصص بیمارستان‌های تأمین اجتماعی طرحی یا مهمان هستند که همین موضوع سبب شده با معضل بزرگ نبود متخصص در برخی از زمان‌ها روبه‌رو باشیم.

فیروزی گفت: در شرایط فعلی گفته شده که از بازار آزاد پزشک دعوت به‌کار کنید اما براساس آمار از 260 متخصص موجود در استان تنها 50 نفر آزاد کار می‌کنند که تمام وقت نیستند.

وی افزود: با این تعداد پزشک، طبیعی بوده که تأمین‌ اجتماعی پزشک متخصص نداشته باشد، این یعنی که همکاری بین‌بخشی وجود نداشته است.

مدیر درمان تأمین اجتماعی خراسان‌جنوبی با بیان اینکه تأمین اجتماعی هیچ قصوری نکرده و زیرساخت‌های لازم را فراهم کرده است به طوری که در استان از لحاظ تعداد تخت به نسبت جمعیت در کشور رتبه اول را دارا هستیم گفت: امکانات لازم فراهم شده و  برنامه‌ برای آوردن دستگاه ام آر آی نیز صورت گرفته اما تا زمانی که متخصص نداشته باشیم، هیچ فایده‌ای ندارد.

حال با توجه به اینکه جمعیت زیادی از مردم خراسان جنوبی بیمه شده تامین اجتماعی هستند و مردم مشکلات زیادی در زمینه کمبود پزشک در بیمارستان‌های تامین اجتماعی در خراسان جنوبی دارند حال باید منتظر تدبیر مسئولان بود.

منبع: تسنیم

انتهای پیام/104

چاپ و دانلود PDF

ارسال نظر

دیدگاه خود را بیان کنید :

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*
*

پربازدید ترین خبرها