آب مورد نیاز باغ‌های تاریخی رحیم آباد و اکبریه باید از محل‌های مختلف تأمین شود

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان جنوبی با تأکید بر اینکه باغ های رحیم آباد و اکبریه جزو مفاخر شهر بیرجند در حوزه فرهنگ و گردشگری هستند گفت: آب مورد نیاز برای آبیاری درختان این دو باغ، باید از محل‌های مختلف تأمین شود. 

به گزارش “پیام خاوران“، علیرضا عباس زاده صبح امروز در جلسه بررسی مباحث زیرساختی بافت و عمارت تاریخی رحیم‌آباد بیرجند، باغ رحیم آباد را از ذخائر تاریخی کشور خواند و خاطرنشان کرد: باغ زیبا و تاریخی رحیم آباد، یکی از شاهکارهای گذشتگان در بیرجند است که باید حفظ و نگهداری شود.

 وی با اشاره به اینکه متأسفانه برخی باغ‌های تاریخی در حال از بین رفتن است، تصریح کرد: خشک شدن برخی درختان چندین ساله این باغ ها، کاملاً محرز و آشکار است.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان جنوبی با بیان اینکه باغ‌های متعددی که هر کدام شناسنامه شهرند، در سطح استان به این وضعیت گرفتار شده‌اند تأکید کرد: این باغ‌های زیبا نشان می‌دهد که گذشتگان ما در دل کویر به چه زیبایی اقدام کرده و این باغ ها را احداث کرده‌اند.

عباس زاده متذکر شد: همه دستگاه‌های اجرایی باید نسبت به نگهداری باغ‌های تاریخی استان فعال شوند تا با هم افزایی بتوانیم این باغ های تاریخی را نگهداری کنیم.

وی ادامه داد: مردم همواره نسبت به بسته بودن درب باغ رحیم آباد بیرجند گلایه مندند، پس باید زمینه برای استفاده عموم از این باغ فراهم شود.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان جنوبی با اشاره به اینکه باغ رحیم آباد یک ظرفیت بزرگ در حوزه گردشگری و میراث فرهنگی برای استان است خاطرنشان کرد: بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی، شهرداری و اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی باید برنامه درستی برای باغ رحیم آباد داشته باشند.

عباس زاده تصریح کرد: باید پیگیری‌های لازم برای واگذاری کامل آن قسمت باغ رحیم آباد که در مالکیت بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی است، به میراث فرهنگی صورت گیرد تا بتوان از ظرفیت کامل باغ برای بهره‌برداری میراث فرهنگی و انجام برخی اقدامات مانند راه‌اندازی  بازارچه‌های صنایع دستی و غیره استفاده کرد.

بیشتر بخوانید   بهره‌برداری از ۸۹ پروژه برق‌رسانی ‌خراسان جنوبی در هفته دولت

وی با بیان اینکه عرصه‌های بیرونی باغ برای استفاده بهتر عموم مردم باید به پارک شهدای گمنام و پیاده روهای اطراف متصل شده و بهسازی شود گفت: شهرداری بیرجند در زمینه سنگفرش کردن پیاده رو و زیباسازی فضای این مجموعه طرحی را آماده و کار را شروع کند، استانداری نیز در این راستا کمک خواهد کرد.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان جنوبی گفت: این جلسه پیرو بازدید استاندار از باغ رحیم آباد در جریان بازگشایی این اثر فاخر تاریخی استان برگزار شده و مصوب شد: شرکت آب منطقه‌ای استان نیم لیتر برثانیه آب از محل آب‌های تخصیص یافته به حوزه گردشگری برای باغ اکبریه بیرجند در نظر بگیرد و جهاد کشاورزی نیز احیا و مرمت قنات باغ اکبریه را در دستور کار خود قرار دهد.

انتهای پیام/ ۱۰۲

چاپ و دانلود PDF

ارسال نظر

دیدگاه خود را بیان کنید :

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*
*

پربازدید ترین خبرها