تنها راه افزایش تولید توسل به حوزه علم و فناروی است/ضرورت خودکفا شدن در تولید گندم

معاون وزیر جهاد کشاورزی و رئیس سازمان تحقیقات آموزش و ترویج کشاورزی با بیان اینکه امروز نیاز داریم در محصولات استراتژیک از جمله گندم خودکفا شویم گفت: تنها راه برای افزایش تولید متوسل شدن به حوزه علم وفناوری است.

به گزارش “پیام خاوران“، سید مجتبی خیام نکویی صبح امروز در دیدار با نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی با بیان اینکه اقلیم، خشکسالی، کاهش بارندگی‌ها و مسائل دیگر محدودیت‌های ما را بیشتر کرده اظهار داشت: استان خراسان جنوبی از ظرفیت‌های درجه یک در حوزه زرشک، زعفران، عناب و بسیاری از محصولات برخوردار است که باید این نقاط قوت را به ارزش افزوده حاصل از این محصولات برای مردم استان تبدیل کنیم.

وی افزود: با شناختی که از استان خراسان جنوبی دارم همیشه در چهار دهه گذشته از نیروهای این استان به عنوان انسان‌هایی باهوش، فرهیخته و با ظرفیت نام برده می‌شود که باید این افراد را به عرصه کشاورزی و شرکت‌های دانش‌بنیان طبق تاکید رهبر معظم‌ انقلاب نزدیک‌تر و با این استراتژی ظرفیت‌ها را بالفعل کنیم و ما از همه ظرفیت‌های خود برای این حوزه کمک خواهیم گرفت.

معاون وزیر جهاد کشاورزی ورئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی گفت: روزی که انقلاب اسلامی پیروز شد مجموع تولیدات بخش کشاورزی ۲۵ میلیون تن بود اما اکنون بعد از گذشته ۴۳ سال به ۱۲۵ میلیون رسیده و از طرفی جمعیت کشور نیز ۲٫۵ برابر افزایش یافته است اما تولیدات ما کفایت نیازها را نمی‌کند.

خیام نکویی افزود: وزیر جهاد کشاورزی نیز اعتقاد دارد این ظرفیت‌ها را باید در استان‌هایی مانند خراسان جنوبی که کمتر مورد توجه واقع شده است، به حوزه دانش‌بنیان نزدیک کرد و امیدواریم در این سفر آنچه قول می‌دهیم در کمترین زمان ممکن عملیاتی شده و این سفر سبب خیر و برکت برای مردم استان شود.

بیشتر بخوانید   بانوان شرکت گاز خراسان جنوبی تجلیل شدند

وی با بیان اینکه با دانشی که به بخش کشاورزی رسوخ و نفوذ داده شد میزان برداشت محصول در واحد سطح افزایش پیدا کرده اما کفایت نمی‌کند افزود: در دوران حساسی از تاریخ انقلاب اسلامی قرار داریم  شاید در گذشته این قدر بحث کشاورزی و غذا برای مردم ملموس نبود اما در دوره‌های گذشته به‌ویژه یک دهه اخیر سفره مردم کوچک شده و به همین جهت حساسیت مردم نیز خیلی زیاد شده است.

رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی با بیان اینکه ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی میانگین برداشت گندم در یک هکتار آبی، هزار و ۷۰۰ کیلوگرم بوده که اکنون به میانگین چهار تن یعنی بیش از دو برابر رسیده است گفت: از طرفی یکسری واقعیت‌ها را باید بپذیریم و اینکه در چهار دهه بعد از پیروزی انقلاب، تولیدات بخش کشاورزی چهار برابر افزایش یافته است.

وی بیان کرد: امروز نیاز داریم در محصولات استراتژیک از جمله گندم خودکفا شویم و توصیه امام راحل و مورد تاکید مقام معظم رهبری قرار دارد بنابراین عزم خود را جزم کرده‌ایم تا در این دوره اتفاقات خوبی در بخش کشاورزی رقم بخورد.

منبع: تسنیم

انتهای پیام/۱۰۴

چاپ و دانلود PDF

ارسال نظر

دیدگاه خود را بیان کنید :

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*
*

پربازدید ترین خبرها