لزوم تقویت فرهنگ عمومی جامعه/ فرهنگ مردم از آسیب‌های بیگانه حفظ شود

نماینده ولی فقیه در استان خراسان جنوبی با تأکید بر اینکه وظیفه شورای فرهنگ عمومی، تقویت فرهنگ عمومی جامعه است گفت: ما به برکت این مردم مسئولیت گرفتیم و اکنون وظیفه داریم فرهنگ مردم را از آسیب‌های بیگانه حفظ کنیم.

به گزارش “پیام خاوران” آیت‌الله سید علیرضا عبادی ظهر امروز در شورای فرهنگ عمومی استان اظهار داشت: شورای فرهنگ عمومی باید براساس تقویت فرهنگ عمومی باشد. این فرصت طلایی که امروز به دست اهل ایمان افتاده اگر بهره‌برداری درست شود ما به کوری چشم بیگانه‌ها، امریکا، اروپا و صهیونیست در پیاده کردن آرمان‌های انقلاب موفق خواهیم بود.

نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی بیان کرد: باید به اهداف انقلاب که بالاترین آن وصول به تمدن اسلامی که روح و جان یک فرهنگ صحیح اسلامی و انسانی است برسیم و اگر هر مسئولی در حدی که متوجه اوست کارش را درست انجام دهد ما با آرمان‌های انقلاب فاصله زیادی نداریم.

وی افزود: انقلاب اسلامی در ذات خودش معجزه قرن است و هدف نهایی آن رسیدن به تمدن اسلامی است. راه‌های عظیم و ناباوری را جلو آمدیم و راه‌های سخت و خرمشهرهای دیگر در پیش داریم.

امام جمعه بیرجند ادامه داد: دشمنان انسان‌های کارآمد و مؤثر و مفید را از سر راهشان برمی‌دارند و این اقدام خود را با شهادت علامه مطهری شروع کردند و تاکنون بیش از ۲۵۰ هزار نفر از بهترین‌های ما را از سر راه خود برداشتند چون این انسان‌ها کارساز و مدیر و مدبر بودند که جمهوری اسلامی را پیاده می‌کردند بنابراین به عنوان منافقین، صدام، داعش و انواع و اقسام، هر جا نیروی کارآمد، متفکر، دانشمند بود را شهید کردند.

وی با اشاره به نفوذ دشمن در تصمیم‌گیری و تصمیم‌سازی‌ها و جنگ اراده‌ها تصریح کرد: دشمن تمام گزینه‌ها را به صورت کارشناسی آورده و  ۴ هزار اتاق فکر دارد که کوچکترین کارها را هم کارشناسی می‌کند و در اغتشاشات پاییز سال گذشته باید به مهندسی آنان در جهت راه‌اندازی این آشوب نمره ممتاز داد.

امام جمعه شهر درمیان نیز در این جلسه با اشاره به اینکه حوزه فرهنگ متولیان زیادی از جمله فرهنگ و ارشاد، آموزش و پرورش، سازمان تبلیغات، اوقاف، امور مساجد و … دارد اظهار داشت: برخی از ادارات ما موازی کاری می‌کنند و می‌توان گفت که در حوزه فرهنگ، اعتبار و بودجه‌ای در اختیار امام جمعه وجود ندارد.

حجت‌الاسلام خزایی با اشاره به اینکه اقتصاد فرهنگ باید درست شود که فرهنگ اقتصادی ما درست شود افزود: همه نهادهای عمومی خود را در بحث فرهنگ دخیل بدانند.

حجت‌الاسلام غلامرضا مرتضایی‌نیا امام جمعه سرایان نیز با اشاره به اینکه در حوزه گردشگری و آرایشگران زنان هیچ معضلی در شهرستان سرایان وجود ندارد افزود: پیوست فرهنگی در تمام پروژه‌ها باید لحاظ شود.

بیشتر بخوانید   فرآیند صادرات زعفران مدیریت شود

حجت‌الاسلام صباغیان امام جمعه زیرکوه نیز گفت: در تیرماه امسال در راستای الگوسازی و معرفی مفاخر و بزرگان علمی یک همایش برگزار خواهیم کرد. اجلاسیه علما و طلاب شهرستان زیرکوه نیز با محوریت بزرگداشت آیت‌الله اوحدی در تیرماه برگزار می‌شود.

وی با اشاره به شعار سال «مهار تورم- رشد تولید» گفت: تمام مشکلات به حوزه فرهنگ برمی‌گردد در واقع تمام حوزه‌ها از جمله اقتصاد، سیاست، اجتماعی و … ذیل فرهنگ قرار می‌گیرند.

امام جمعه زیرکوه ایجاد فاصله بین علما و مردم را به عنوان یکی دیگر از نقشه‌های دشمن یاد کرد و گفت: متاسفانه جایگاه طلبه تراز را نتوانستیم در جامعه تبیین کنیم و اگر بخواهیم تمدن اسلامی را ایجاد کنیم نیازمند تربیت طلبه‌های جهادی هستیم.

صباغیان خاطرنشان کرد: برخی از مصوبات شورای فرهنگ عمومی ضمانت اجرایی ندارند و بدون اعتبار نمی‌شود کارهای فرهنگی موثر و هویت بخش اجرا کرد.

شورای فرهنگ عمومی شهرستان‌ها در خراسان جنوبی فعال شود

جواد قناعت استاندار خراسان جنوبی نیز در این جلسه با بیان اینکه اگر شورای فرهنگ عمومی شهرستان‌ها فعال شوند با بهره‌گیری از ظرفیت نخبگان شاهد اتفاقات خوب در استان خواهیم بود، اظهار داشت: خراسان جنوبی با وجود محرومیت‌ها در زیرساخت‌ها در حوزه مفاخر و شخصیت‌های انسانی وارسته و پر رنگ بودن فرهنگ جلودار است.

وی با بیان اینکه یکی از ضعف‌های شورای فرهنگ عمومی این است که جلسات این شورا تا پایین‌ترین رده در استان شکل نگرفته است افزود: فرهنگ عمومی نظام معنایی و خوب و بد زندگی اجتماعی مردم را شکل می‌دهد.

استاندار خراسان جنوبی با بیان اینکه شناخت و اطلاع از وضع شورای فرهنگ عمومی، اصلاح و ارتقای فرهنگ و نظارت بر پیگیری مصوبات در سطوح ملی و استانی از جمله وظایف شورای فرهنگ عمومی است گفت: فرهنگ عمومی از منظر نظری و مادی حائز اهمیت است.

قناعت بیان کرد: اگر فرهنگ عمومی وارد بطن زندگی افراد جامعه شود، سبک زندگی را که همان نظام و ساختاری که عمومی‌ترین و خصوصی‌ترین کارها است را به وجود می‌آورد.

استاندار خراسان جنوبی از دبیر شورای فرهنگ عمومی استان خواست، ضمن تقویت ساختار دبیرخانه شورای فرهنگ‌ عمومی استان، با توجه به اینکه خراسان جنوبی زادگاه پدر علم ارتباطات است، میزبانی جشنواره ملی سواد رسانه‌ با هدف اعطای جایزه پرفسور معتمدنژاد را به استان خراسان جنوبی واگذار کنند.

برگزاری بزرگداشت آیت‌الله اوحدی 18 تیرماه در خراسان جنوبی

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی نیز با بیان اینکه در تمام بخش‌ها و شهرهایی که نهاد امامت جمعه در آنجا مستقر است جلسه شورای فرهنگ عمومی باید برگزار شود، اظهار داشت: مدیران و اعضای شورای فرهنگ عمومی که احکام خود را دریافت کرده‌اند باید شخصاً در جلسات شورا حضور یابند که این مهم در قالب ارزیابی سه ماهه، در صحن شورا مطرح خواهد شد.

بیشتر بخوانید   تمدید مهلت ویرایش اطلاعات متقاضیان طرح اقدام ملی مسکن

فرخنده با تاکید بر اینکه در سال 1402 تمام برنامه‌های دستگاه‌های فرهنگی استان از جمله بزرگداشت مفاخر علمی، دینی و فرهنگی استان منتج به تقویت هویت ایرانی اسلامی شود افزود: تقویت هویت ایرانی، اسلامی و انقلابی در سطح جامعه با تمرکز بر دانش‌آموزان از مهمترین اولویت‌های شورای فرهنگ عمومی است.

وی با اشاره به اینکه جهاد تبیین یکی‌از اولویت‌های سال قبل بود گفت: بزرگداشت آیت‌الله اوحدی 18 تیرماه امسال در خراسان جنوبی برگزار می‌شود.

فرخنده عدم اتصال شوراهای فرهنگ عمومی به محلات را یک خلأ برشمرد و گفت: شورای فرهنگ عمومی باید به مسجد با محوریت امام جماعت برای تحقق مسجد امام‌محور پیوند بخورد.

تعیین ۵ اولویت فرهنگی کشور

دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور نیز در این جلسه از تعیین ۵ اولویت فرهنگی برای سال جاری، متأثر از بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی
خبر داد.

سید مجید امامی اظهار داشت: با مجموعه دستگاه‌های فرهنگی در نظام، شوراهای فرهنگی عمومی استان‌ها و تلاش ائمه جمعه باید بر مواردی تمرکز کنیم که طی یکسال به صورت محسوس نتیجه بگیریم.

دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور افزود: همیشه این ایراد بوده که جدای از اولویت‌های استانی و موردی که در شهرستان ها گاهی به اقتضا پیش می‌آید چرا راهبری کلان در نظام فرهنگی کشور صورت نمی‌گیرد که باید از دل نقشه مهندسی فرهنگی و مباحث مقام معظم رهبری در روزهای آغازین سال و متناسب با رویکرد ایشان مبنی بر تحول انقلابی در ساختار فرهنگی کشور محقق شود.

امامی از تعریف پنج اولویت برای سال جاری در حوزه فرهنگ عمومی خبر داد و گفت: پنج اولویت از سخنان رهبر معظم انقلاب که البته برخی اولویت‌های عمومی نظام فرهنگی کشور است احصا و شاخص‌های کمی و دقیقی ذیل آن شناسایی شد و ما وضعیت ملی آن شاخص‌ها را تا پایان اردیبهشت ماه ارائه می‌دهیم.

دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور تصریح کرد: نرخ تمایل به مهاجرت در کشور ۳۹ درصد و در بازه سنی ۱۸ تا ۳۵ سال میل به مهاجرت ۶۰ درصد می باشد و این خیلی خطرناک است البته بسیاری از اینها پس لرزه‌های اتفاقات دهه گذشته، ماجرای کرونا و بحران اقتصادی است.

وی بیان کرد: اگر در برخی از این شاخص‌ ها رشد کنیم یا نگذاریم وضعیت بدتر شود یعنی کار ما در شورای فرهنگ عمومی نتیجه داده است.

بیشتر بخوانید   کارنامه درخشان گروه‌های جهادی و محرومیت‌زدایی در خراسان جنوبی

امامی با اشاره به اینکه اولویت اول فرهنگ، کار و تولید است که چهار شاخص ذیل آن وجود دارد، گفت: پایداری خانواده و زیست عفیفانه، انسجام اجتماعی و اعتماد به نفس ملی، پرهیز از اسراف و تجمل و نیز افزایش سرانه و مصرف فرهنگی از دیگر اولویت‌های اعلام شده از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای سال ۱۴۰۲ شورای فرهنگ عمومی است.

دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور با اشاره به ورود به ماجرای فرهنگ سقط غیر قانونی جنین در حوزه پایداری خانواده و زیست عفیفانه، ادامه داد: خیلی از مشکلاتمان در حوزه بحران جمعیت را به واسطه جلوگیری از سقط جنین می‌توانیم حل کنیم.

به گفته وی؛ در سال ۱۴۰۱ نسبت به سال ۱۴۰۲ در اجرای قانون جوانی جمعیت پسرفت داشتیم که یکی از دلایل آن عدم کنترل سقط جنین بود.

وی با بیان اینکه در حوزه انسجام اجتماعی و امید به آینده مشکل جدی داریم که نتیجه‌اش را در افزایش نرخ میل به مهاجرت یا در خصوص منازعات خیابانی و خشونت خانوادگی نشان می‌دهد، افزود: وقتی ساختار محله قوی باشد ما دچار بسیاری از خشونت‌های اجتماعی و شهری نمی‌شویم.

امامی به اولویت پرهیز از اسراف و تجمل در حوزه فرهنگ عمومی اشاره کرد و گفت: با این وضعیت افزایش مصرف بنزین و برق دچار بحران خواهیم شد که کاهش مصرف انرژی باید فرهنگ‌سازی عمومی شود.

دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور با اشاره به افزایش سرانه و ارتقای کمی و کیفی مصرف فرهنگی، تصریح کرد: ما اگر کالا و صنایع فرهنگی ایرانی را مصرف می‌کردیم امروز درگیر قهرمانان پوشالی و شخصیت‌ های تبلیغی بر روی جوانان نبودیم.

به گفته وی؛ ما اگر عادت می‌کردیم که نوشته‌افزار، فیلم، بازی رایانه‌ای خود را مصرف می‌کردیم تولیدکنندگان کشور درگیر دریافت وام و اعتبارات نبودند چون گردش مالی در این حوزه که توسط مردم خریداری می‌شود میلیاردها تومان است، شرایط بهتری داشتیم.

وی به پایدارسازی منابع و اعتبارات غیرمستقیم اشاره کرد و ادامه داد: در سال جاری باید پنج درصد اعتبارات شورای برنامه‌ ریزی و توسعه استان به حوزه فرهنگ، جمعیت، میراث و مساجد اختصاص یابد و دیوان محاسبات ناظر بر این موضوع خواهد بود.

امامی در پایان عنوان کرد: یک درصد هزینه‌های شرکت‌های دولتی و بانک‌ها الزاماً باید به حوزه فرهنگ اختصاص یابد که آیین‌نامه آن آماده و در مراحل نهایی تصویب قرار دارد.

انتهای پیام/102

چاپ و دانلود PDF

ارسال نظر

دیدگاه خود را بیان کنید :

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*
*

پربازدید ترین خبرها