نصب‌سرعت‌گیرهای غیراستاندارد و بازی با جان مردم/ عدم اطلاع رسانی ونصب علایم ورنگ آمیزی| زهرا راد

روز گذشته دربلوار پیامبر اعظم (ص) و مقابل پارک کاجستان سرعت گیر‌های نامناسب و جدید بدون هیچگونه علایم ورنگ آمیزی نصب شده که این امرموجب گلایه و اعتراض بسیاری از شهروندان و از سوی دیگر منجر به تصادفات ومتعدد و واژگونی خودرو شده است.

به گزارش « پیام خاوران »  سرعت‌گیر یا سرعت کاه یا دست‌انداز، گزاره‌های مختلفی هستند که در بحث ترافیک شهری بسیار شنیده می ‌شوند و به‌عنوان ابزاری برای کاهش سرعت در معابر شهری نصب می‌شود.

ضرورت ایجاد سرعت‌گیر در معابر عمومی برحسب نقطه نظرات شورای ترافیک در شهر‌ها مشخص می‌شود که آیتم‌های خاص خود را دارد از جمله در نزدیکی تقاطع‌ها و میادین و یا در نزدیکی مدارس نصب می‌شود و عدم توجه به ساختار مهندسی این سرعتگیرها، دردسر‌هایی برای عموم مردم ایجاد می‌کند.

این مهم بارها در شهر بیرجند بدون هیچگونه استاندارد خاص تعریف شده اجرا گردیده وموجب اعتراض مردم شده است.

در نصب بسیاری از این سرعت کاه‌ها، استانداردهای لازم رعایت نشده و همین امر موجب شده است تا نه‌تنها این ابزار فایده‌ای در کاهش سرعت داشته باشند بلکه گاها با کارکرد معکوس، سبب افزایش ریسک، هزینه و اختلال در ترافیک شده و نهایتاً به ابزاری ناکارآمد در شهر تبدیل شوند.

سرعت گیرهای مقابل پارک کاجستان بیرجند به قدری غیر استاندارد نصب شده که اگر با سرعت کم هم عبور کنید با اندک ترمز ناگهانی، خودرو بلند شده و این روند سبب آسیب به جلوبندی وسیله نقلیه می شود.

رعایت نکردن سرعت مجاز خلاف است، سرعت مجازی که اندکی از رانندگان و  به خصوص رانندگان کم سن و سال و فاقد گواهینامه آن را رعایت نمی کنند و حال متولیان امر، بدون نگاه کارشناسی، به خاطر عدم توجه بعضی از رانندگان به قانون، در سطح خیابان های اصلی شهر به ویژه خیابان صنعت ومعدن سرعت گیر نصب کرده است، سرعت گیرهایی که گاه، باعث ایجاد تصادف و ترافیک نیز می شود.

بیشتر بخوانید   هواشناسی در خصوص وزش باد شدید و گرد و خاک در خراسان جنوبی هشدار داد

استفاده از سرعت ‌گیرهای پلاستیکی به ‌دلیل نوع پلاستیکی این ابزار، برخلاف آسفالت و سیمان نیاز به هزینه کمتری دارد.

ارتفاع بلندترین نقطه سرعت ‌گیر و سرعت‌کاه بر اساس استاندارد جهانی باید ۷ تا ۱۰ سانتی‌متر باشد، درحالی‌که در برخی معابر شاهد وجود تپه هستیم تا سرعت‌گیر، که این موضوع اصلاً زیبنده شهر بیرجند به عنوان تمیز ترین شهر کشور نیست.

از مضرات این نوع سرعت گیرهای نصب شده در این خیابان می ‌توان به تأثیر منفی در سرویس ‌دهی وسایل نقلیه اورژانسی، آسیب دیدن جلوبندی، سیستم ترمز و کلاچ خودرو و افزایش تصادفات جلو به‌عقب براثر ترمز ناگهانی اشاره کرد.

اگر چه نصب سرعت‌گیر موجب رعایت نکات ایمنی و کاهش تصادفات در این محور می‌شود اما باید هر اموری طبق قانون صورت گیرد که بر این اساس، نصب سرعت‌گیر در مسیر عنوان شده با این عرض کم و ارتفاع زیاد، مجاز و درست نیست.

سرعت گیر‌های متعدد و مرتفع یکی از موضوعاتی است که نه تنها به هزینه مالی مردم اضافه می‌کند بلکه برخی از آن‌ها غیرقابل تحمل است و اعصاب و روان مردم را آزار می‌دهد ودر شرایط اقتصادی وارد کردن هزینه اضافه به سفره مردم زیبنده نیست.

حال سئوال این است مسئولیت ایجاد سرعت ‌گیرها بر عهده چه کسی است و دلیل نصب این نوع سرعت گیر بدون رنگ آمیزی وغیراستاندارد در این مسیر برای چیست؟

انتظار می رود متولیان امر بر اجرای این سرعت گیر‌ها با استاندارد های تعریف شده نظارت بیشتری داشته باشد وقبل از اجرا با نصب علائم  ورنگ آمیزی مناسب، اطلاع رسانی کنند.

بیشتر بخوانید   نصب‌سرعت‌گیرهای غیراستاندارد و بازی با اعصاب مردم

انتهای پیام/

چاپ و دانلود PDF

ارسال نظر

دیدگاه خود را بیان کنید :

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*
*

پربازدید ترین خبرها