اختصاص بیش از۶۱ هزار میلیارد ریال برای آبخیزداری در خراسان جنوبی

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی گفت: از محل تفاهم‌نامه اجرای طرح ملی آبخیز تا جالیز بین قرارگاه امام حسن مجتبی (ع) و وزارت جهاد کشاورزی، ۶۱ هزار و ۲۵۰ میلیارد ریال اعتبار به اجرای طرح‌های آبخیزداری این استان اختصاص یافت.

به گزارش ” پیام خاوران “ ،علیرضا نصرآبادی امروز در نشست خبری گفت: عملیات آبخیزداری با کمک قرارگاه محرومیت زدایی امام حسن مجتبی (ع) در مدت سه سال انجام می‌شود و با تخصیص اعتبار اجرای این طرح در سال جاری در همه شهرستان‌های استان دنبال خواهد شد.

وی افزود: با توجه به پیشتازی استان در اجرای طرح‌های آبخیزداری از محل اعتبارات ۱۴۰۱ طرح ملی آبخیز تا جالیز سه هزار میلیارد ریال به استان ابلاغ شده که به طور میانگین از این محل در هر شهرستان ۲۷۰ میلیارد ریال هزینه می‌شود.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی بیان کرد: با پیگیری‌های صورت گرفته از مرکز، مسئولان متولی در قرارگاه امام حسن مجتبی (ع) برای تخصیص ۱۵ هزار میلیارد ریال اعتبار از محل اجرای تفاهم‌نامه طرح ملی آبخیز تا جالیز به استان در سال جاری، قول مساعد داده‌اند.

وی همچنین از اجرای طرح جهاد مقابله با بیابان‌زایی در کشور خبر داد و گفت: در قالب اجرای این طرح سه میلیون هکتار اراضی فوق بحرانی بیابانی در سطح کشور شناسایی شده که یک میلیون و ۱۰۰ هزار هکتار آن در خراسان جنوبی است.

نصرآبادی افزود: در مورد طرح جهاد مقابله با بیابان‌زایی اجرای ۳۵۰ هزار هکتار عملیات در بازه زمانی پنج سال و با اعتبار ۲۷ هزار میلیارد ریال برای خراسان جنوبی در قرارگاه پیشرفت و آبادانی کشور مصوب شده‌ است.

وی طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت در سطح کشور را نیز از تکالیف قانونی، اداری و شرعی برشمرد و اظهار کرد: طرح کاشت یک میلیارد درخت سال ۱۴۰۱ در خراسان جنوبی با تولید نهال در نهالستان‌ها آغاز شد و یک میلیون و ۸۰۰ هزار اصله درخت در نهالستان‌های استان تولید شده است که کاشت آن در سال جاری انجام می‌شود.

بیشتر بخوانید   دانشگاه بیرجند براساس نیازهای منطقه توانمندسازی می‌شود

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی از کاشت ۶ هزار اصله نهال در سطح ۵۰ هکتار با مشارکت معدن مس قلعه زری در شهرستان خوسف خبر داد و گفت: ۱۰۰ هزار هکتار با موقعیت عالی در شهرستان طبس برای طرح جامع منابع طبیعی پیش‌بینی شده که اجرای این طرح با الگوگیری از کشور چین اجرایی خواهد شد.

وی در ادامه به کسب رتبه برتر اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی در جشنواره شهید رجایی اشاره کرد و گفت: اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان طی سه سال گذشته، رتبه اول کشور را در ۲ سال (۱۳۹۹ و ۱۴۰۱) کسب کرد.

نصرآبادی ادامه داد: طبق ارزیابی عملکرد دستگاه‌ها براساس شاخص‌های عمومی و اختصاصی و اصلاح نظام اداری در سال ۱۴۰۱ اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی در بین ۳۱ استان کشور حائز رتبه اول در مجموعه سازمان‌های تابعه وزارت جهاد کشاورزی شد.

براساس آخرین آمار رسمی، عرصه‌های آبخیز استان خراسان جنوبی ۷.۵ میلیون هکتار است که تاکنون عملیات و سازه‌های آبخیزداری در یک میلیون هکتار از این عرصه‌ها اجرا شده و در خراسان جنوبی ۲ هزار و ۳۰۰ سازه آبخیزداری وجود دارد.

انتهای پیام/

چاپ و دانلود PDF

ارسال نظر

دیدگاه خود را بیان کنید :

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*
*

پربازدید ترین خبرها