میزان باروری کل در استان خراسان جنوبی ۲.۲۶ درصد است

مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری خراسان جنوبی گفت: میزان باروری کل در استان ۲.۲۶ درصد است که نسبت به دیگر استان‌ها آمار خوبی است.

به گزارش “پیام خاوران”، فهیمه زنگویی با اعلام این خبر اظهار داشت: میزان باروری کل در استان ۲.۲۶ درصد است که نسبت به دیگر استان‌ها آمار خوبی است ولی در خط سیر ۵ ساله در یک شیب ملایم رو به کاهش بودیم؛ در دولت سیزدهم از سال ۱۴۰۰ تاکنون این شیب ملایم‌تر شده و این عملکرد بسیار مهم است.

او افزود: در کشور بعد از بوشهر دومین استانی هستیم که افزایش ۲.۶ درصدی ثبت ولادت را که شامل ثبت ۳۹۵ ولادت است کسب کرده ایم.

مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری خراسان جنوبی بیان کرد: در واقعه ازدواج تمام استان‌ها در کشور شیب رو به بدتر شدن دارند و استان ما نیز با شیب آهسته‌تر ولی نامناسب در این وضعیت است و پارسال حدود ۴۰۰ واقعه نسبت به سال ۱۴۰۱ کاهش داشتیم.

وی ادامه داد: اتاق رصد جمعیت از ابتدای دولت در مرکز بانوان و وزارت کشور و دفاتر استانداری ایجاد شده و در آن یک پایه اطلاعاتی کامل از وضعیت جمعیتی استان‌ها وجود دارد و تهیه آن ۲ سال طول کشیده است؛ در این اتاق ۲۷ عامل موثر بر ازدواج و فرزندآوری تا سطح روستا‌ها تهیه شده و ظرف چند روز آینده افتتاح رسمی می‌شود؛ این اتاق می‌تواند علاوه بر اطلاعاتی که در ثبت احوال وجود دارد کمک بزرگی برای دغدغه‌مندان جمعیتی باشد تا بدانند تسهیلات و کمک‌های فرهنگی برای هر نقطه از استان باید چه باشد.

زنگویی افزود: همچنین طرحی کشوری به زودی در ستاد انتخابات رونمایی و ابلاغ می‌شود که این طرح کمک می‌کند تا تمام دستگاه‌های اجرایی با کمک مردم برای شناخت دقیق میدان و مردم در سطح شهرستان‌ها و روستا‌ها و نقطه زنی کمک‌ها همگرا شوند تا گوشه‌ای از نیاز مردم برای ازدواج و فرزندآوری تأمین شود.

بیشتر بخوانید   جوانی جمعیت| وام ۳۰ تا ۱۵۰ میلیون تومانی فرزندآوری ابلاغ شد

وی بیان کرد: در ستاد جمعیت استانداری پایش و بررسی دستگاه‌ها در حیطه وظایف آنها انجام می‌شود و موارد شکایت در اولویت و بررسی قرار می‌گیرد، البته که برخی مشکل‌ها کشوری است و کلید حل آن‌ها در دست استان نیست، اما مشکلاتی که مربوط به کوتاهی صورت گرفته از سوی دستگاه‌ها باشد بررسی می‌شود.

مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری خراسان جنوبی گفت: هر ساله برای تقدیر از خانواده‌ها، دستگاه‌ها و مدیران فعال در حوزه جمعیت رویداد ملی جوانی جمعیت برگزار می‌شود.

او افزود: ۲۹ اردیبهشت امسال این رویداد در تهران برگزار شد و قرار بود که روز‌های آینده در استان‌ها این رویداد برگزار شود که ۳۰ اردیبهشت اتفاق تلخ شهادت رئیس جمهور و همراهان وی را داشتیم به همین دلیل برنامه‌های استانی با تغییر و تأخیر مواجه شد.

زنگویی بیان کرد: برنامه‌های استانیِ آن در هفته‌های آینده در ۷ محور مختلف خانواده باشکوه، سمن‌ها، مراکز و شرکت‌های خصوصی، رسانه، نخبگان، دستگاه‌های اجرایی و مدیران برگزار می‌شود.

مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری خراسان جنوبی ادامه داد: برترین‌ها بر اساس شاخص‌های از پیش تعیین شده داوری و انتخاب شده‌اند.

او همچنین به طرح یسنا، دورکاری مادران شاغل و بحث مهد‌ها اشاره و تصریح کرد: طرح یسنا طرحی بین وزارت کشور و وزارت رفاه برای تأمین سبد غذایی کودکان زیر ۵ سال و مادران باردار در دهک‌های یک تا ۳ است که در آن بسته‌های غذایی به صورت شارژ کارت ماهانه در اختیارشان قرار می‌گیرد و مبلغ آن هم اکنون حدود ۴۰۰ هزار تومان و اندک است، اما افزایش مبلغ این سبد در قانون آن پیش بینی شده است.

بیشتر بخوانید   جوانی جمعیت|تلاش برای جوانی جمعیت وظیفه ضروری همه است+ عکس نوشت

زنگویی تصریح کرد: در مورد دورکاری مادران شاغل نیز این اتفاق باید با نظر مدیر دستگاه باشد و در نهایت مدیر باید به این تکلیف عمل کرده و یا تأیید نهایی را بدهد؛ البته این مسئله نیز وجود دارد که خیلی از مشاغل نمی‌توانند دورکاری را انجام دهند، اما آن دسته از مشاغلی که امکان دورکاری مادران شاغل را دارند باید به این تکلیف عمل کرده و در این مورد بانوان می‌توانند موارد تخطی از قانون و شکایت را به صورت موردی اطلاع دهند تا پیگیری کنیم.

مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری خراسان جنوبی اظهار کرد: در مورد بحث مهدها، در قانون آمده که اگر مهد کودکی در فاصله کمتر از ۵۰۰ متر از اداره‌ای که مادران در آن مشغول به کار هستند وجود داشته باشد، اداره و یا آن دستگاه می‌تواند به جای تأسیس مهد، هزینه آن را پرداخت کند؛ اما در صورتی که این امکان وجود نداشته باشد تأمین فضای مهد بر عهده اداره و یا دستگاه و هزینه نگهداری از کودکان بر عهده خود شخص است که پیشنهاد دادیم یک مکان کوچک در اداره را ایمن سازی کرده و در تفاهم با مادر‌ها یک پرستار در زمان اداری و با هزینه خود فرد از کودکان آن‌ها نگهداری کند.

انتهای پیام/ 102

چاپ و دانلود PDF

ارسال نظر

دیدگاه خود را بیان کنید :

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*
*

پربازدید ترین خبرها