خدمات دولت سیزدهم در حوزه گردشگری خراسان جنوبی

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان جنوبی با اشاره به خدمات دولت سیزدهم در حوزه گردشگری گفت: ثبت 66 اثر استان در فهرست میراث‌ملی کشور و 4 اثر در فهرست میراث جهانی و یک پرونده در شرف ثبت جهانی از اقدامات این دوره است.

به گزارش “پیام خاوران” هادی شاهوردی در جمع خبرنگاران با اشاره به خدمات دولت سیزدهم به مقوله میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان خراسان جنوبی اظهار داشت: رویکرد دولت شهید رئیسی گردشگری‌محور بود. یکی از اولویت‌های ایشان، توسعه گردشگری و صنایع‌دستی استان بود.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان جنوبی گفت: در دولت شهید آیت‌الله رئیسی، 66 اثراستان در فهرست میراث‌ملی کشور و 4 اثر در فهرست میراث جهانی به ثبت رسید.

وی بیان کرد: با توجه به ضرورت نگهداری و حفاظت از بناهای تاریخی سطح استان، که مورد تاکید رییس جمهور نیز بود، طی این مدت، 142 بنای تاریخی از قبیل کاروانسرا، رباط، آسباد و آسیاب آبی ،حوض انبار، حمام، قلعه، مسجد، حسینیه و تکیه، باغ و خانه تاریخی در استان مرمت شد.

شاهوردی افزود: 4 کاروانسرای سرایان، ده‌محمد، خان و چهل پایه در سال 1402 در میراث جهانی ثبت شد و آثار ثبت جهانی خراسان جنوبی به همراه آثار جهانی بیابان لوت، قنات بلده فردوس، باغ و عمارت اکبریه، ژئوپارک طبس و روستای خراشاد به 9 اثر رسید و یک پرونده مشتمل بر 171 تعداد آسباد تکمیل و برای بررسی و حضور ارزیابان به وارزتخانه ارسال شده است.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان جنوبی ادامه داد: در این مدت 22 اثر تاریخی در استان تعیین حریم شد که هدف از ایجاد حریم در بناها و آثار تاریخی را حفاظت و ارزش گذاشتن و جلوگیری از مخدوش کردن منظر آنها است.

وی اظهار داشت: در خردادماه سال 1402 عملیات اجرایی موزه بزرگ خراسان جنوبی در مساحت سه هزار مترمربع آغاز شد. در دولت سیزدهم شاهد مشارکت حداکثری مردم در احیای بناهای تاریخی بودیم.

بیشتر بخوانید   استاندار خراسان جنوبی: حفظ سلامت مردم در اولویت است

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان جنوبی از صدور 131 موافقت اصولی برای ساخت تأسیسات گردشگری با حجم سرمایه‌گذاری 20 میلیارد و 463 میلیون و 957 هزاری ریالی در استان در دولت شهید آیت‌الله رئیسی خبر داد.

وی بیان کرد: برای گسترش زیرساخت‌های اقامتی و گردشگری در استان این اداره‌کل همکاری خوبی با سرمایه‌گذاران در زمینه صدور موافقت اصولی به ویژه در زمینه اقامتگاه بوم‌گردی، هتل، مجتمع‌های گردشگری اقامتی و … دارد.

شاهوردی با اشاره به وجود 238 تاسیسات گردشگری فعال در استان گفت: طی سه سال گذشته 50 پروانه بهره‌برداری و فعالیت انواع تاسیسات گردشگری صادر شده است و 50 مورد نیز استانداردسازی تاسیسات گردشگری و صدور گواهینامه کیفیت خدمات گردشگری انجام شده است.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان جنوبی با اشاره به استقبال خوب علاقه‌مندان به فعالیت در حوزه گردشگری از دوره‌های آموزشی گفت: طی 3 سال گذشته حداقل 35 دوره آموزشی برای حداقل 450 نفر از متقاضیان و علاقه مندان به صنعت گردشگری برگزار شده است و گواهینامه دوره‌های کوتاه‌مدت آموزش گردشگری برای حداقل 40 نفر صادر شده است.

وی به برگزاری بیش از 30 رویداد گردشگری در هر سال در سطح استان و ثبت 14 رویداد در تقویم رویدادهای گردشگری کشور خبر داد و افزود: گسترش گردشگری رویداد محور در کنار دیگر جنبه‌های گردشگری دارای اهمیت بسیار بالایی است و این امر می‌تواند به پویایی اقتصاد به ویژه جوامع محلی و روستاهایی که ظرفیت ‌برگزاری رویدادهای گردشگری را دارند بینجامد.

شاهوردی گفت: طی این مدت 4 هزار 578 گردشگر خارجی به استان خراسان جنوبی سفر کرده‌اند.  بیش از 2 هزار اشتغال در سامانه اشتغال در حوزه صنایع‌دستی خراسان جنوبی ثبت شد و بیش از 380 میلیارد ریال تسهیلات به هنرمندان صنایع‌دستی و هنرهای سنتی از محل تبصره 18 پرداخت شد.

بیشتر بخوانید   ارسال پرونده روستای اصفهک برای ثبت جهانی به سازمان جهانی گردشگری

وی افزود: این مبلغ برای 524 طرح صنایع‌دستی در راستای حمایت از تولید، اشتغال‌زایی، ثبات اقتصادی و حفظ زنجیره ارزش پرداخت شده است.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان جنوبی گفت: صادرات چمدانی طی 2 سال گذشته 767 هزار دلار بوده است.

وی از تجهیز 11 مرکز آموزش صنایع‌‌دستی در خراسان جنوبی خبر داد و گفت: 3 مرکز آموزش نیز در دست احداث و تکمیل است.

شاهوردی بیان کرد: 380 دوره‌ آموزشی صنایع‌‌دستی کوتاه‌مدت عمومی و تخصصی در خراسان جنوبی در رشته‌های مزیت‌دار استان از جمله حوله‌بافی، تراش سنگ، پخل‌بافی، خراطی سنتی، سوزن‌دوزی، گلیم بافی، پلاس بافی و سفال و سرامیک و رشته‌های کوتاه‌مدت تخصصی از قبیل حوله بافی سنتی و تراش سنگ‌های قیمتی و نیمه قیمتی برگزار شد.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان جنوبی ادامه داد: طی این مدت صنعتگران استان موفق به اخذ 24 نشان ملی و 6 اثراستان موفق به ثبت در فهرست آثار فاخر صنایع‌دستی کشور شدند.

وی گفت: ایجاد و راه‌اندازی 5 خانه‌ ترویج صنایع‌دستی، انعقاد تفاهم‌نامه‌های همکاری با سایر دستگاه‌های اجرایی برای آموزش و ترویج صنایع‌دستی، تدوین نرم‌افزار بانک اطلاعاتی صنعتگران صنایع‌دستی در شهرستان بیرجند، تدوین جزوه آموزشی مقدماتی و پیشرفته نساجی سنتی برای آموزش استاندارد حوله‌بافی در سطح استان، برگزاری و مشارکت در جشنواره‌ها، نمایشگاه‌ها و مسابقات صنایع‌دستی، نصب المان‌های صنایع‌دستی با همکاری شهرداری‌های استان، تولید محتوای دو‌زبانه از صنایع‌دستی استان به‌صورت کلیپ، بروشور و کتابچه و …، برگزاری مرحله پیش شتابدهی کوآپ استودیو ویژه هنرمندان و تولیدکنندگان برتر صنایع‌دستی استان به تعداد 60 نفر، عضویت و مشارکت در هیأت اندیشه‌ورز استان با ابلاغ استاندار برای تعدادی از اعضای هیأت علمی و کارشناسان برخی دستگاه‌های مرتبط برای تدوین سندهای توسعه زنجیره‌های ارزش راهبردی استان، طراحی مدل و پیاده‌سازی زنجیره ارزش راهبردی تراش سنگ‌های قیمتی و نیمه قیمتی در استان از جمله اقدامات این اداره‌کل در حوزه توسعه و ترویج صنایع‌دستی استان بوده است.

بیشتر بخوانید   قاینات؛ پایتخت طلای سرخ جهان و دیار کهن زیستگاه بشر در انتظار مسافران نوروزی+تصاویر

شاهوردی از تهیه پرونده 2 شهر و 5 روستا برای ثبت به عنوان ثبت شهر و روستای ملی و جهانی صنایع‌دستی خبر داد و گفت: این پروند‌ه‌ها برای تایید نهایی به وزاتخانه ارسال شده است.  با پیگیری‌های صورت گرفته رشته‌های صنایع‌دستی استان در شاخه کار و دانش طی 3 سال گذشته در 9 کلاس، راه‌اندازی شد.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان جنوبی بیان کرد: در این مدت 2 هزار و 140 مجوز تولید کارگاهی انفرادی، 347 مجوز کارت صنعتگری و 39 مجوز تولید کارگاهی گروهی صادر شد.

انتهای پیام/ 102

چاپ و دانلود PDF

ارسال نظر

دیدگاه خود را بیان کنید :

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*
*

پربازدید ترین خبرها