پَرسه کرونا در جاده سلامت

شب‌های دل انگیز بهار سبب شد تا برخی شهروندان پس از در خانه ماندن و افطار برای پیاده‌روی به جاده سلامت بیرجند بروند در حالی که کرونا هنوز هست و رعایت نکات بهداشتی تنها راه پیشگیری از انتشار این ویروس است.

به گزارش “پیام خاوران “ ساعت حدود ۲۳ و ۲۵ دقیقه شب است و از میدان سفیران امید پا به جاده سلامت می‌گذارم؛ گویا افزایش مجدد موارد مثبت کرونا در چند روز گذشته هنوز این مسیر را خلوت نکرده است.

مسوولان و کارشناسان لزوم خودداری مردم از تردد غیرضروری و هرگونه تجمع در بوستان‌ها، تفرجگاه‌ها و اماکن عمومی را یادآوری کردند اما به نظر می‌رسد شماری از افراد در جامعه همچنان کرونا را جدی نگرفته‌اند و در گروه‌های تک نفر و گاهی چند نفر مشغول قدم زدن هستند؛ تعدادی اندکی از آنان دستکش به دست و ماسک بر صورت دارند.

این در حالی است که این روزها به دلیل افزایش آمار مبتلایان به کرونا در بیرجند، مقابله با این بیماری به موضوع اول شهرستان تبدیل شده و مسوولان با جدیت درصدد پیشگیری و مقابله هستند ولی حلقه تکمیلی همه این تلاش‌ها به ویژه زحمات طاقت فرسای کادر بهداشتی و درمانی که بیش از دو ماه درگیر درمان بیماران و پیشگیری هستند، همراهی و همکاری مردم در رعایت دقیق دستورالعمل‌های بهداشتی است.

ماشین‌های پارک شده در حاشیه بلوار پیامبر اعظم (ص) بیرجند نشان از حضور مردم در ایستگاه نشاط دارد البته امکانات، روشنایی و سرسبزی این ایستگاه نسبت به ایستگاه ورودی جاده سلامت بیشتر است.

از نشستن راحت برخی افراد روی صندلی‌ها، بازی دسته جمعی والیبال، ورزش با وسایل ورزشی جاده، پیاده‌روی گروه‌های دسته جمعی، حضور افراد مسن، آوردن کودکان با کالسکه و از همه مهمتر استفاده نکردن از ماسک و دستکش، می‌توان فهمید که انگار نه انگار در شهر موجود نامرئی به نام کرونا پرسه می‌زند.

در این ایستگاه به یک گروه خانوادگی برای مصاحبه نزدیک می‌شوم که پسر جوان خانواده با خنده در پاسخ به این سوال که با این ازدحام جمعیت در این جاده، شاهد اوج گیری دوباره کرونا در شهرمان نخواهیم بود؟ گفت: ما که جوان هستیم و در صورت مبتلا شدن کرونا را شکست می‌دهیم!

پنج روز قبل رییس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، مهمان استان ما بود و در بیرجند گفت: خوشبختانه روند بیماری کرونا در خراسان جنوبی آهسته آهسته رو به کاهش است که در درجه اول به‌ دلیل مدیریت خوبی است که برای کنترل بیماری در سطح استان صورت گرفته و بدون اغراق این را می‌گویم اما یک نگرانی ما این است که نباید خوشبینانه به این کاهش موارد نگاه کنیم.

محمدمهدی گویا افزود: اگر مردم همکاری و توصیه‌های بهداشتی را به دقت رعایت کنند احتمالا شاهد همین روند کاهشی بیماری در استان باشیم اما اگر به توصیه‌های بهداشتی عمل نکنند احتمال اینکه این بیماری دوباره شعله‌ور شود، وجود دارد.

وی گفت: باید توجه کرد که کرونا بیماری پیچیده‌ای است و کنترل آن کار ساده‌ای نیست چون نه داروی قطعی برای درمان دارد و نه واکسن و تنها کاری که می‌توان در برابر این بیماری کرد، رعایت نکات بهداشتی است بنابراین به مردم توصیه می‌شود حتی الامکان در منازل خود بمانند و این توصیه را بخصوص برای افراد مسن داریم و افراد دارای بیماری‌های قلبی، تنفسی، دیابت و سرطان که باید تلاش کنند فقط در مواقع ضرورت از منزل خارج شوند و اگر اینها رعایت شود جای امیدواری است بتوانیم هرچه زودتر به کنترل بیماری دست یابیم.

بیشتر بخوانید   پیشرفت 80 درصدی بزرگ‌ترین اقامتگاه بوم‌گردی استان در روستای چهارده بالا

با مرور این اظهارات در ادامه مسیر با گروهی از جوانان به گفت و گو می‌نشینم و مشخص می‌شود علت جمع شدنشان در این مکان برگزاری جشن تولد برای یکی از دوستانشان است.

یکی از اعضای این گروه به خبرنگار ایرنا گفت: اینجا جمع شده‌ایم که تمام دوستان به ما ملحق شوند و برنامه اصلی جشن تولد ما ساعت ۰۰:۳۰ بامداد در «بند دره» بیرجند است.

از وی سوال می‌کنم آیا اطلاع دارید که در چند روز گذشته کرونا دوباره در بیرجند افزایش یافته است که در پاسخ گفت: نه، من اخبار رو دنبال نمی‌کنم اما با این ازدحام جمعیت فکر نکنم به این زودی کرونا جمع بشود!

البته ناگفته نماند در این مشاهده میدانی شهروندانی هم بودند که فاصله اجتماعی را رعایت می‌کردند، ماسک بر صورت و دستکش به دست داشتند، با وسواس و عبور از قسمت خاکی آن سوی جاده، سخت مراقب سلامتی خود بودند.

خانم دیگری در ایستگاه طراوت جاده سلامت بیرجند در حالی که فرزندش را در کالسکه حمل می‌کرد، گفت: از ابتدای اسفند قرنطینه خانگی را رعایت کردم اما به دلیل مشکل کلیوی دکتر مرا امر به پیاده‌روی کرده و مجبور هستم هر شب برای پیاده‌روی پا به جاده سلامت بگذارم.

وی گفت: با این شلوغی، نه تنها کرونا همچنان مهمان شهرمان است بلکه احتمالا شاهد افزایش شیوع آن هم خواهیم بود.

حسینی افزود: بهتر است مسوولان مانند ۱۳ بدر ورود به پارک‌ها و تفرجگاه‌ها را ممنوع اعلام کنند چرا که بعضی مردم خودشان رعایت نمی‌کنند.

ابتدای ایستگاه رفعت جاده سلامت هم شاهد تعداد اندکی میوه فروش و دستفروش بودم، کاسبانی که به گفته مردم نکات بهداشتی را رعایت نمی‌کنند با این وجود باز هم عده‌ای بی خیال کرونا در حال خرید از آنان هستند.

دستفروشی که ماسک و دستکش نداشت و بر روی زمین بساط انواع ظروف سفالی و سرامیکی پهن کرده بود، گفت: اگر کار نکنم نان شب ندارم و نمی‌توانم از پس هزینه‌های زندگی از جمله اجاره خانه بر بیایم، چند روزی هم که ابتدای امسال به اجبار در خانه بودم همه پس اندازم را خرج کردم.

وی علت استفاده نکردن از اقلام بهداشتی را پیدا نکردن آنها مطرح کرد و گفت: امشب آمدم  و با خودم گفتم شاید فروش داشته باشم و بتوانم بخشی از هزینه‌های زندگی خانواده را جبران کنم.

وی اظهار داشت: این روزها کرونا برای مردم عادی شده، یک ساعت پیش هم ماشین گشت هلال احمر با بلندگو به مردم عدم تجمع در جاده سلامت و موارد بهداشتی را هشدار داد ولی متاسفانه مردم به هشدارها توجهی نداشتند و همچنان به مسیر خود در این جاده ادامه می‌دادند.

بیشتر بخوانید   1153 میلیارد تومان اعتبار در خراسان جنوبی توزیع می‌شود

ساعت حدود ۶ دقیقه بامداد است و به همراه خانواده راهی منطقه تفرجگاهی بند دره بیرجند می‌شوم که ابتدای این جاده ترافیک سنگین و به دلیل اجرای عملیات راهسازی به طول ۳.۵ کیلومتر، گرد و خاک با دود و دم هوا درهم آمیخته بود.

متاسفانه به دلیل انجام عملیات راهسازی و باریک بودن جاده برخی خودروها که راننده و سرنشینان آن بیشتر جوان بودند در لاین دیگر برای رسیدن زودتر به شهر با سرعت غیرمجاز در شانه خاکی جاده لایی کشی می‌کردند که این رفتار خطرناک احتمال برخورد خودروها را افزایش می‌داد.

ورودی این منطقه گردشگری که از اواخر سال گذشته عملیات بهسازی آن در دست انجام است، گروه‌های چند نفره از جوانان در حال شادی بودند، در یکی از تپه‌های حوالی نیز گروهی دیگر با روشن کردن آتش جمع گرمی را برای خود تشکیل داده بودند.

اطراف جاده حدود ۴۰ تا ۵۰ خودرو پارک بود و از جمع حدود ۱۰۰ نفری در این تفرجگاه یک نفر را ندیدیم که نکات بهداشتی از جمله استفاده از ماسک و دستکش را رعایت کرده باشد.

با شیوع ویروس کرونا در کشور و استان، کادر بهداشت و درمان در خط مقدم مقابله با این بیماری مشغول خدمت هستند و از مردم خواسته‌اند برای از بین بردن این ویروس با پیروی از پروتکل‌های بهداشتی همراهی کنند پس امروز نیاز جدی است همه ما با تداوم رعایت نکات بهداشتی و پرهیز از ترددهای غیرضروری بخصوص تجمع در اماکن عمومی، از انتشار مجدد ویروس جلوگیری کنیم تا فشار مضاعفی به کادر درمان خسته از کرونا تحمیل نشود.

فرماندار بیرجند روز دوشنبه هشتم اردیبهشت بر خودداری مردم از تجمع و برگزاری هرگونه اجتماعات در بوستان‌ها، تفرجگاه‌ها، اماکن گردشگری و جاده سلامت بیرجند تاکید کرد و گفت: با توجه به تاکیدات ستاد ملی مقابل با کرونا در اجرای فاصله گذاری هوشمند و با توجه به مصوبات ستاد مقابله با کرونای استان مردم از هرگونه تجمع، نصب چادر، اقامت در اماکن گردشگری، تفرجگاه‌ها و پارک‌ها جدا خودداری کنند تا شاهد ریشه کنی ویروس کرونا باشیم.

علی ناصری با توجه به اجتماعات دیده شده در جاده سلامت شهر بیرجند، از مردم خواست که اجتماع در این مسیر را به حداقل کاهش دهند تا شاهد گسترش شیوع این بیماری نباشیم.

وی بیان کرد: مردم مانند روزهای طبیعت و روز برات همکاری کنند و از ترددهای غیرضروری بپرهیزند زیرا تجمع زیاد در اماکن عمومی سبب گسترش ویروس کرونا می‌شود و با توجه به گزارش‌های واصله مبنی بر تجمع در اماکن عمومی بخصوص ایستگاه سلامت در چند روز گذشته و برپا کردن چادر باید از این وضعیت جلوگیری شود.

فرماندار بیرجند  گفت: پیاده‌روی به تنهایی ممنوعیتی ندارد اما گزارش‌ها از تجمع افراد خبر می‌دهد که سلامت عمومی را به مخاطره خواهد انداخت.

وی با بیان اینکه ویروس کرونا ممکن است از همین تجمع‌ها روند افزایشی به خود بگیرد اظهار داشت: مردم جز موارد غیرضروری خانه را ترک نکنند و پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کنند.

بیشتر بخوانید   انتقاد استاندار خراسان جنوبی از نامطلوب بودن فضای سبز شهری

ناصری افزود: شهروندان اگر به هر دلیل اقدام به پیاده‌روی کنند حتما فاصله استاندارد را برای سلامتی خود و جامعه رعایت کنند تا روند کاهشی مبتلایان ادامه داشته باشد.

استاندار خراسان جنوبی نیز در ستاد استانی مدیریت بیماری کرونا با تاکید بر رعایت پروتکل‌های بهداشتی در بوستان‌ها و تفرجگاه‌ها گفت: حضور مردم در پارک‌ها برای قدم زدن محدودیتی ندارد اما اسکان و چادر زدن ممنوع است و گشت‌های نظارتی باید با تذکر و راهنمایی، از کاهش حساسیت مردم نسبت به بیماری جلوگیری کنند.

ضرورت رعایت نکات بهداشت فردی و اجتماعی برای مقابله با ویروس کرونا با هدف قطع زنجیره انتقال این بیماری تا جایی است که رییس‌ جمهوری نیز اخیرا به صراحت اعلام کرد چنانچه مردم به پروتکل‌های بهداشتی و ایمنی بی‌توجه باشند و اصول بهداشت فردی و اجتماعی را رعایت نکنند، بازگشت به محدودیت‌ها در کشور دور از ذهن نیست.

با این حال دولت با انجام طرح‌های فاصله‌گذاری اجتماعی و غربالگری توانست تا حدود زیادی جلوی شیوع این بیماری را بگیرد، اما این ویروس شاخدار دارای جوانب ناشناخته ای است که مبارزه با آن همچنان ادامه دارد تا بلکه از سرعت اپیدمی کرونا کاسته شود.

در تازه‌ترین تصمیمات، کشور براساس ابتلا به کرونا و شیوع و مقررات وزارت بهداشت و درمان، تقسیم و به مناطق سفید، زرد و قرمز منطقه‌بندی می‌شود و مساجد، اماکن مذهبی و نمازهای جمعه مناطق سفید در صورت بررسی و گزارش وزارت بهداشت باز می‌شوند و بعد از ماه مبارک رمضان نیز بررسی‌های جدیدی در این زمینه انجام می شود.

با وجود بکارگیری ظرفیت‌ها برای کنترل شیوع این بیماری توسط دستگاه‌ها همچنان توجه به توصیه‌های متخصصان و پزشکان، اتخاذ روش‌های پیشگیرانه، رعایت نکات بهداشتی، دوری از اضطراب، حداقل رساندن تماس‌ها و ارتباطات و پیگیری اخبار از منابع رسمی و موثق از مهمترین اقداماتی است که هر فرد می‌تواند برای مقابله با این ویروس انجام دهد.

آمار مبتلایان به ویروس کرونا در استان خراسان جنوبی چند هفته روند کاهشی نسبتا ثابت را طی کرد اما چند روز است که دوباره افزایش یافته و دو رقمی شده است.

بیشترین موارد مثبت جدید در بازه زمانی ۲۴ ساعت روزهای اخیر مربوط به شهرستان بیرجند بود و به گفته مسوولان دانشگاه علوم پزشکی بیرجند با کاهش مبتلایان بستری در بیمارستان، تعداد موارد سرپایی که تست آنها مثبت می‌شود، در حال افزایش است.

رییس مرکز اطلاع رسانی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی دیروز (سه‌شنبه) گفت: تاکنون ۹۲ هزار و ۵۸۴ نفر در کشور به طور قطعی به ویروس کرونا مبتلا شده و با فوت ۷۱ نفر در ۲۴ ساعت گذشته، تعداد جان باختگان کرونا در کشور به ۵۸۷۷ نفر رسید.

کیانوش جهانپور افزود: از همه مردمی که همچنان فاصله گذاری اجتماعی را رعایت می‌کنند، تشکر می‌کنیم و توصیه اکید داریم افرادی که در اماکن عمومی حضور پیدا می‌کنند، حتما از ماسک استفاده کنند.

منبع:ایرنا

انتهای پیام /

چاپ و دانلود PDF

ارسال نظر

دیدگاه خود را بیان کنید :

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*
*

پربازدید ترین خبرها