سیل شهریورماه به ۱۰۳ رشته قنات در خراسان‌جنوبی آسیب زد

مدیرآب و خاک و امور فنی و مهندسی جهاد کشاورزی خراسان جنوبی گفت: سیل اوایل شهریورماه به ۱۰۳ رشته قنات در خراسان‌جنوبی آسیب زد.

به گزارش “پیام خاوران “ ، محمد حسن غلامی صبح پنج شنبه در نشست خبری اظهارکرد: اعتبار پیش‌بینی شده برای قنوات خراسان‌جنوبی در سال جاری ۲۵ میلیارد و ۱۵۷ میلیون تومان است که از این میزان ۱۲ میلیارد و ۷۵۷ میلیون تومان اعتبارات ملی است.

مدیرآب و خاک و امور فنی و مهندسی جهاد کشاورزی خراسان جنوبی بیان‌کرد: از مجموع اعتبارات ملی ۵۰ درصد به صورت نقد و ۵۰ درصد نیز به صورت اوراق دو ساله و یک ساله خواهد بود.

غلامی ادامه داد: همچنین از مجموع اعتبارات پیش‌بینی شده برای قنوات خراسان‌جنوبی پنج میلیارد و ۹۰۰ میلیون تومان نیز اعتبارات استانی و ۶.۵ میلیارد تومان نیز اعتبارات مشارکتی نهادهای انقلابی چون بنیاد برکت برای شهرستان‌های مختلف خراسان‌جنوبی چون درمیان و زیرکوه است.

وی افزود: تاکنون از شش هزار و ۲۵۲ رشته قنات در خراسان‌جنوبی حدود ۴۰ درصد آن احیاء شده و این مسیر در سال‌های آتی نیز ادامه خواهد داشت.

مدیرآب و خاک و امور فنی و مهندسی جهاد کشاورزی خراسان‌جنوبی با اشاره به سیل ابتدای شهریور سال جاری گفت: این سیل در شهرستان های بیرجند، خوسف، قاین و نهبندان وجود داشت و در مجموع به ۱۰۳ رشته قنات در خراسان جنوبی آسیب زد.

غلامی اظهار کرد: البته میزان دقیق خسارت وارده به این رشته قنات‌ها بعد از بررسی توسط مدیریت بحران استان اعلام می‌شود.

وی بیان‌کرد: سیل شهریور ماه از طرف دیگر نشان داد سازه‌هایی که برای بازسازی و مرمت قنوات در سال‌های خشکسالی استفاده شده تا چه میزان مستحکم بوده و در حقیقت در این زمینه ما با یک موفقیت رو به رو بوده ایم.

بیشتر بخوانید   تعطیلی ۲۵۰ واحد صنعتی/بخش نامه‌هایی که گره گشایی نمی‌کند

مدیرآب و خاک و امور فنی و مهندسی جهاد کشاورزی خراسان‌جنوبی با اشاره به طرح از آبخیز تا جالیز برای قنات بلده فردوس افزود: قنات بلده فردوس مجموع ۲۵ رشته قنات است که در حال حاضر ۱۶ رشته قنات آن فعال است و کار مطالعاتی بر روی دیگر رشته قنات‌های آن در حال انجام است.

غلامی گفت: در حال حاضر از مجموع شش هزار و ۲۵۲ رشته قنات استان کار ثبت اطلاعات مکانی هزار و ۲۰۰ رشته قنات انجام شده که بسیار ارزشمند است.

وی یادآورشد: در مجموع ۲۵ درصد آب مورد نیاز خراسان‌جنوبی از طریق قنوات تأمین می‌شود.

منبع:مهر

انتهای پیام/

چاپ و دانلود PDF

ارسال نظر

دیدگاه خود را بیان کنید :

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*
*

پربازدید ترین خبرها