رئیس سازمان مدیریت وبرنامه ریزی خراسان جنوبی:اولویت اول خراسان جنوبی آب،راه،آموزش وگردشگری است

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی خراسان جنوبی گفت: اولویت اول استان خراسان جنوبی در حال حاضر آب، آبخیزداری، راه، آموزش و گردشگری است.

به گزارش “پیام خاوران“، مجید پورعیسی در نشست خبری با رسانه های استان ضمن تبریک روز خبرنگار و تشکر از تلاش های همه اصحاب رسانه در خراسان جنوبی به ویژه خبرنگاران پرتلاش و متعهد استان، به تشریح وظایف، فعالیت ها و اقدامات مهم این سازمان در استان پرداخت.

وی با بیان اینکه در این سازمان معاونت های متعددی وجود دارد و این معاونت ها، مأموریت ها را  به گونه ای مدیریت می کنند که سازمان بتواند یک کار واحد و فرایند خاصی را پیگیری کند تأکید کرد: عمده فعالیت هایی که سازمان دنبال می کند رصد توسعه ای استان است . وی با اشاره به این مطلب که مهمترین معاونت در سازمان مدیریت و برنامه ریزی، معاونت  برنامه و بودجه است.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی خراسان جنوبی تصریح کرد:  از طریق این معاونت می توانیم منابع تأمین اعتبارحوزه هزینه ای و تملک را در استان داشته باشیم و به نحو مطلوب در خصوص آن برنامه ریزی کنیم.

پورعیسی معاونت توسعه مدیریت و سرمایه انسانی را یکی دیگر از معاونت های این سازمان که در در حوزه اداری و استخدامی، بحث ساماندهی، تامین و نگهداشت نیروی انسانی و ساماندهی ساختار، مدیریت و اریابی عملکرد در دستگاههای اجرایی استان دانست و گفت: یکی از مهمترین برنامه ها و اهداف این حوزه استقرار و توسعه دولت الکترنیک بوده و به طور کلی نظارت بر اصلاح نظام اداری را در استان دنبال میکند.

وی در تشریح اهمیت معاونت آمار و اطلاعات سازمان مدیریت وبرنامه ریزی بیان کرد: تمامی شاخص هایی که فکر می کنیم باید در سطح استان ارتقا دهیم تا به متوسط کشور برسیم معمولاً  از طریق شاخص ها و اعداد انجام می شود. به این وسیله می توان فهمید در سنوات گذشته رشد و توسعه در چه حد بوده و آسیب ها شناسایی و برای رفع آن و رسیدن به هدف مطلوب  برنامه ریزی کرد.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی خراسان جنوبی در راستای توسعه فردی کارکنان دولت و انجام پژوهش های کاربردی در استان بیان کرد: مدیریت آموزش و پژوهش  نقش بسزایی داشته، بالاخص با راه اندازی کانون ارزیابی مدیران در استان کمک بزرگی برای دستگاههای اجرایی و همکاران خوب و پرتلاشمان در دستگاههای اجرایی به شمار می آید که هم در در راستای صرفه جویی و انجام به موقع و صحیح دستورالعمل انتصاب مدیران خواهد بود.

وی ادامه داد: این سازمان، یک فرایند هم اندیشی و خرد ورزی و نظام فکری را در استان و کشور ساماندهی می کند گفت: سازمان مدیریت و برنامه ریزی برای مدیران ارشد نظام و استان تصمیم سازی کرده و نقش مشاور را ایفا می کند تا به مدیران کمک کند که در هر موقعیتی، چه اولویت هایی را و در چه زمانی در دستور کار قرار دهند و حمایت شوند.

پورعیسی افزود: عمده کاری که چند سال اخیر در استان انجام شده پیگیری و رصد برنامه ششم توسعه بوده است. زیرا باید برنامه محور باشیم و زمانی که برنامه ای در کشور طراحی می شود سعی می کنیم برشی از آن را در استان پیاده کنیم.

وی تصریح کرد: در چند سال گذشته نگاهی که کشور به خراسان جنوبی داشته بسیار خوب بوده است. چون مسئولان رده بالا متوجه شده اند که ظرفیت های بسیار بالایی در استان وجود دارد. ولی در حوزه های مختلف عدم تعادل هایی وجود دارد  و پیش از این هم متأسفانه منابع ضعیفی تزریق شده است.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی خراسان جنوبی اظهار داشت: در سه سال اخیر از طریق پیگیری های سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان و مساعدت وزراتخانه ها، در بعضی از سرفصل های منابع مثل راه، آبخیزداری، قنوات، مباحث پزشکی و دامپزشکی، اعتبارات استان تا چهار برابر افزایش پیدا کرده است.

بیشتر بخوانید   نخستین اقدام فراگیر توانیربامحوریت عبور از پیک بار تابستان درخراسان جنوبی+ تصاویر

پورعیسی تصریح کرد: در حوزه راه 2 هزار و 400 میلیارد تومان قرارداد داریم که انشاله پس از عملیاتی شدن تا چهار سال آینده عمده جاده های استان دو بانده خواهد شد.

وی عنوان کرد: علیرغم شیوع ویروس کرونا، در حوزه بهداشت و درمان نیز توانستیم  اعتبارات و نیروی انسانی خوبی جذب کنیم.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان با بیان این مطلب که اولویت اول استان خراسان جنوبی در حال حاضر آب، آبخیزداری، راه، آموزش و بهداشت و مباحث گردشگری است از دستاوردهای بزرگ در مباحث مهم و کلان استانی مثل شروع راه آهن، انتقال آب از دریای عمان، و توجه ویژه به حوزه بزرگراه ها، مطالعات گسترده در حوزه معدن برای کامل کردن زنجیزه بهره برداری از معادن در راستای بازگشت منافع آن به استان، همچنین مطالعات اساسی در حوزه مرز با تأکید بر باز بودن هر چهار مرز و تقویت  روابط خارجی به ویژه در حوزه های اقتصادی خبر داد.

وی اظهار داشت: یکی از کارهای ارزشمند سازمان مدیریت وبرنامه ریزی، تمهید انتقال دانش برای دولت  آینده بوده که وقتی دولت جدید مستقر شد دیگر نیاز به مطالعات ژرف نباشد. این برنامه ها به شکل کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت مکتوب شده که در بخش های مختلف کاربرد دارد.

رشد اعتبارات تملک دارائیهای سرمایه ای استان 48/57 درصد است

معاون هماهنگی برنامه و بودجه سازمان مدیریت و برنامه ریزی خراسان جنوبی نیز بیان کرد: این اعتبار برای بیش از 80 دستگاه اجرایی مشمول نظام بودجه اعتبارات تملک دارائیهای استان در سال 99  اختصاص یافته است.

علی بهدانی گفت: این اعتبارات در بخش های مختلف از قبیل آب رسانی و تامین آب، راه و حمل و نقل، بهداشت و درمان، کشاورزی و منابع طبیعی، آموزش و فرهنگ و … و برای اجرای پروژه های مترتب با آنها هزینه می گردد. در سال 1399 بخشی از مطالبات پیمانکاران برای اجرای پروژه های استان در قالب تهاتر مالیاتی و بانکی تسویه شده است.

وی افزود: رشد اعتبارات هزینه ای استان به میزان 28/37 درصد است و این اعتبار برای 23 دستگاه اجرایی مشمول نظام بودجه اعتبارات هزینه ای استانی اختصاص یافته است.

معاون هماهنگی برنامه و بودجه سازمان مدیریت و برنامه ریزی خراسان جنوبی اظهار داشت: این اعتبارات در بخشهای حقوق و هزینه های اجتناب ناپذیر و سایر اعتبارات هزینه می شود که شایان ذکر است در سال 1399 کلیه مطالبات بازنشستگان استان تا پایان سال 1398 پرداخت شده است.

استفاده از پیمانکاران و مشاوران بومی در پروژه های استان

مدیر نظام فنی و اجرایی سازمان مدیریت و برنامه ریزی و دبیر شورای فنی استان نیز در این نشست گفت: در خصوص پروژه های عمرانی مقرر گردیده پروژه هایی که 70 درصد پیشرفت فیزیکی داشتند را در اولویت قرارداده تا با تخصیص اعتبار شاهد بهره برداری از این پروژه ها باشیم.

محسن عباسی افزود: در خصوص حمایت از واحد های تولید کننده مصالح مرتبط با ساخت و معرفی آنها به دستگاههای اجرایی برای استفاده از محصولات آنها و تاکید بر اولولیت استفاده از محصولات تولیدی داخل استان در این خصوص شورای فنی استان با ایجاد حساسیت در دستگاههای اجرایی و نظارتی استفاده از محصولات تولید داخل استان با کیفیت بالا را مورد تاکید قرارداد.

وی بیان کرد: در این راستا پیگیریهای لازم برای درج سنگهای ساختمانی استان در فهارس بهاء انجام و اقدامات لازم پیگیری می شود. بر اساس مصوبات شورای فنی استان استفاده از پیمانکاران و مشاوران بومی در استان مورد تاکید است.

 

اخذ مجوز گواهينامه صلاحيت ارزيابي شايستگي هاي عمومي مديران حرفه اي دستگاه هاي اجرايي

مدير آموزش و پژوهش هاي توسعه و آينده نگري سازمان مدیریت و برنامه ریزی خراسان جنوبی نیز اظهار داشت: اخذ مجوز گواهينامه صلاحيت ارزيابي شايستگي هاي عمومي مديران حرفه اي دستگاه هاي اجرايي توسط سازمان مديريت و برنامه ريزي خراسان جنوبي صورت گرفت.

بیشتر بخوانید   پلتفرم ” ایران سفر"را بشتربشناسیم+اینفوگرافی

مهدي فاطمي گفت: در اجراي ماده (4) تصويب نامه شماره206/93/11851 مورخ 1393/9/5 شوراي عالي اداري و دستورالعمل نحوه ارزيابي و توسعه شايستگي هاي عمومي مديران حرفه اي به سازمان مديريت و برنامه ريزي خراسان جنوبي اجازه داده ميشود با رعايت مفاد دستور العمل ها و ضوابط مربوط و به توجه به موازين علمي كانون هاي ارزيابي نسبت به ارزيابي شايستگي هاي عمومي مديران دستگاه هاي اجرايي متقاضي در استان اقدام كند.

حوزه برنامه ریزی، راهبر اسناد و فعالیت های اثربخش برای توسعه استان است

سرپرست حوزه برنامه ریزی سازمان مدیریت و برنامه ریزی خراسان جنوبی نیز در این نشست خبری عنوان کرد: فعالیت ها و اقدامات حوزه برنامه ریزی سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان نقش بسیار مهم و مؤثری در توسعه استان داشته است.

امیر خانی نژاد گفت: حوزه برنامه ریزی سازمان یکی از مهم ترین حوزه ها با گستره فعالیت های متنوع و فراوان است که با جمع آوری، تدوین و انتشار اسناد، آمار و اطلاعات کاربردی در حوزه توسعه استان، به مدیران، کارشناسان، شوراهای مختلف استانی و همچنین طیف وسیع مخاطبین علاقه مند و پیگیر مباحث توسعه ای استان ارائه راهکار می نماید.

وی در تشریح بخشی از فعالیت های این حوزه اظهار داشت: با توجه به تصویب اسناد آمایش استانها در سطح کشور، اسناد آمایش استانی نیز با پیگیری و راهبری حوزه برنامه ریزی سازمان به روز رسانی خواهد شد و به عنوان یکی از اسناد بسیار مهم استانی در روند توسعه خراسان جنوبی نقش بسیار مهمی ایفا خواهند کرد.

خانی نژاد گفت: سند آمايش سرزمين كشور شامل؛ سند آمايش ملي و اسناد آمايش استاني از جمله سند آمايش خراسان جنوبي در جلسه مورخ 11 اسفندماه 1399  شوراي عالي آمايش سرزمين مورد تصويب قرار گرفته و مبناي بسياري از تصميمات و سياستگذاري‌ها قرار خواهد گرفت.

سرپرست حوزه برنامه ریزی سازمان مدیریت و برنامه ریزی خراسان جنوبی افزود: آمايش سرزمين، برنامه‌ريزي و سازمان دادن به توزيع متوازن و هماهنگ جغرافيايي تمامي فعاليت‌هاي اقتصادي – اجتماعي در پهنه سرزمين را نسبت به قابليت‌ها و منابع طبيعي و انساني دربرمي‌گيرد و هدف از آن توسعه پايدار است.

وی با بیان این مطلب که پیگیری های این فرایند مهم از سوی حوزه برنامه ریزی سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان انجام می شود، طرح تهیه و تدوین اسناد توسعه اقتصادی و اشتغال زایی روستاهای استان را نیز یکی دیگر از طرح های مهمی برشمرد که در این حوزه در حال انجام است و در آینده ثمرات بسیار خوبی برای خراسان جنوبی به دنبال خواهد داشت.

وی اظهار داشت: فاز دوم تهیه این اسناد روند پایانی خود را طی می کند و مابقی روستاهای باقی مانده در فاز سوم و در طول سال جاری پس از عقد قرارداد با دستگاهای مجری، انجام و تحویل خواهد شد. خانی نژاد تأکید کرد: در همین راستا کلیه روستاهای بالای 20 خانوار استان مطالعه قرار خواهند شد و فرصت ها و ظرفیت ها و نقاط قوت و ضعف آنها مورد شناسایی قرار خواهند گرفت و نهایتاً اطلاعات آنها در قالب یک بانک اطلاعاتی ژئودیتابیس استان تهیه و در اختیار قرار خواهد گرفت.

سرپرست حوزه برنامه ریزی سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان در خصوص پروژه های اقتصاد مقاومتی که در حوزه برنامه ریزی سازمان پیگیری می شود نیز اظهار داشت: منشور پروژه های اقتصاد مقاومتی استان که در سنوات گذشته شناسایی شده اند در سایت مورد نظر بارگذاری شده و به روز رسانی شده اند و همه  آنها مورد تأیید دبیرخانه شورای اقتصادی مقاومتی سازمان قرار گرفته اند.

وی گفت: اجرای این پروژه ها تحول عظیمی در استان به دنبال خواهد داشت. خانی نژاد در زمینه بحث مشارکت های عمومی و خصوصی نیز اظهار داشت : اعتبارات تخصیصی به استان به عنوان مشوق به طور کامل جذب شده و سرمایه گذاران و دستگاههای اجرایی می توانند با استفاده از ظریفت ماده 27  قانون الحاق 2 آنها را اجرا و بهره برداری نمایند.

بیشتر بخوانید   سود سهام عدالت برای چه کسانی واریز نمی‌شود؟

خانی نژاد اظهار داشت: جلسات کارگروه های مختلف از جمله اولین جلسه گروه کاری آمایش سرزمین و محیط زیست استان در سال 1400 روز سوم مردادماه به میزبانی سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان برگزار شد و در آن  پتانسیل ها و ظرفیت های گردشگری استان که ثبت جهانی شده اند یا دارای ویژگی های ثبت جهانی شدن هستند معرفی گردیدند و مقرر شد مورد حمایت قرار گیرند.

وی اظهار داشت: گروه کار زیربنایی و توسعه شهری ذیل کارگروه زیربنایی توسعه روستایی، عشایری، شهری و آمایش سرزمین ومحیط زیست استان  از جمله گروه کارهای مهم دیگری است که همکاران حوزه برنامه ریزی در جلسات آن شرکت و پیشنهادات و راهکارهای سازنده خود را ارائه می کنند.

سرپرست حوزه برنامه ریزی سازمان مدیریت و برنامه ریزی خراسان جنوبی از تهیه و انتشار هفت عنوان کتاب در چهارماهه نخست سال جاری از سوی حوزه برنامه ریزی خبر داد و افزود: از ابتدای سال 1400  تاکنون با تمهیدات اندیشیده شده و نیازسنجی حوزه های مختلف استان به ویژه دستگاههای مرتبط، هفت عنوان کتاب تهیه و منتشر شده است.

خانی نژاد اظهار داشت: کتاب گزارش اقتصادی اجتماعی و فرهنگی استان خراسان جنوبی در سال 1398، کتاب برنامه عملیاتی استان در سال 1400 و کتاب جهش تولید در خراسان جنوبی، اهداف، اقدامات و راهبردها از جمله محصول های منتشر شده از سوی این حوزه بوده اند.

وی گفت: همچنین کتاب گزارش اقتصاد مقاومتی استان خراسان جنوبی در سال 1399، کتاب برنامه و عملکرد مشارکت های عمومی و خصوصی در پروژه تملک دارایی های سرمایه ای استان خراسان جنوبی  و کتاب آشنایی با ظرفیت های قانون بودجه سال 1400 نیز تهیه و منتشر گردیده است.

سرپرست حوزه برنامه ریزی سازمان مدیریت و برنامه ریزی خراسان جنوبی از تهیه و در دست انتشار بودن کتاب دستاورد(تحلیلی بر فعالیت ها و اقدامات سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان از زمان احیا(سال 1394) تا کنون) خبر داد و افزود: در ماههای آینده نیز کارشناسان این حوزه در سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان، بر اساس ضرورت های موجود در استان و نیازسنجی انجام شده،  کتاب های متنوع و کاربردی دیگری را تهیه و منتشر خواهند کرد.

 

خراسان جنوبی جزو 5استان برتر در کشور در زمینه توسعه زیرساخت داده مکانی

معاون آمار و اطلاعات سازمان مدیریت و برنامه ریزی خراسان جنوبی گفت:استان خراسان جنوبی در زمینه توسعه زیرساخت داده مکانی جزو 5استان برتر در کشور میباشد.و نمودار ذیل موید این موضوع میباشد.

جواد لطفی با اشاره به موضوع SDI  اظهار داشت: منظور از SDI موضوعی، زیرساخت داده مکانی بوده که به‌منظور ارائه خدمات به اهداف مشخص و از پیش تعریف‌شده در یک حوزه خاص طراحی و توسعه داده‌شده است مانند SDI آمایش سرزمین، SDI مدیریت بحران و …

وی بیان کرد: كاربرد  زيرساخت داده‌هاي مكاني  تسهيل دسترسي به داده‌هاي مكاني بروز، دقيق و صحيح براي كاربر و توليد كننده است. اين كاربرد در ژئوپورتال ملي ديده شده است.

معاون آمار و اطلاعات سازمان مدیریت و برنامه ریزی خراسان جنوبی اظهارکرد: ژئوپورتال استاني، علاوه بر امكان ارائه سرويس جستجو و نمايش داده‌هاي مكاني، امكان بارگذاري فيلم‌هاي آموزشي، مستندات لازم و نرم‌افزارهاي ضروري نيز تعبيه شده است.

لطفی بیان کرد: در راستای پیاده­سازی زیرساخت داده مکانی ملی و استانی، سازمان مدیریت و برنامه­ریزی استان، مسئولیت راهبری و هماهنگی بین دستگاه­های اجرایی استان و استقرار ژئوپورتال ملی و استانی را بر عهده دارد.

استان خراسان جنوبی در زمینه توسعه زیرساخت داده مکانی جزو 5استان برتر در کشور میباشد.

انتهای پیام/ 102

چاپ و دانلود PDF

ارسال نظر

دیدگاه خود را بیان کنید :

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*
*

پربازدید ترین خبرها