واکسیناسیون ۹۰ درصدی دانش‌آموزان دوره متوسطه خراسان جنوبی در برابر کرونا

مدیرکل آموزش و پرورش خراسان جنوبی گفت: با تزریق ۶۲ هزار و ۷۷۹ دُز واکسن کرونا به دانش‌آموزان دوره متوسطه این استان آمار دانش‌آموزان واکسینه شده که حداقل یک دُز دریافت کرده‌اند به ۹۰ درصد رسید.

به گزارش پیام خاوران“، محمدعلی واقعی در نشست شورای معاونین این اداره کل اظهار داشت: از این تعداد ۳۹ هزار و ۲۸۷ دانش‌آموز هر ۲ دُز واکسن کرونا را دریافت کرده و مابقی یک دُز را تزریق کرده‌اند.

وی اظهار داشت: پیش‌بینی می‌شود تا پایان آبان ماه بیش از ۹۵ درصد دانش‌آموزان استان خراسان جنوبی واکسینه شوند.

مدیرکل آموزش و پرورش خراسان جنوبی از رشد ۱۰ درصدی دانش‌آموزان واکسینه شده استان در ۱۲ روز اخیر خبر داد و گفت: تمامی فرهنگیان استان نیز در مقابل ویروس کرونا واکسینه شده‌اند.

وی به پوشش صد درصدی دانش‌آموزان دختر و پسر دوره متوسطه به تعداد ۷۳ هزار و ۴۲۸ نفر در طرح مکمل‌یاری اشاره کرد و افزود: در پیشگیری و کنترل کم‌خونی فقر آهن نیز صد درصد دانش‌آموزان دختر دوره‌های متوسطه اول و دوم استان به تعداد بیش از ۴ هزار و ۵۰۰ نفر زیر پوشش قرار گرفته‌اند.

واقعی گفت: با توجه به اهمیت کم‌خونی‌های ناشی از فقر آهن و عوارض شایع آن به‌ویژه در دختران و کمبود شدید ویتامین D، با همکاری واحدهای بهبود تغذیه جامعه و سلامت نوجوانان دانشگاه علوم پزشکی و اداره آموزش و پرورش خراسان جنوبی؛ طرح آهن‌یاری و مکمل‌یاری با ویتامین D در مدارس مقاطع تحصیلی اول و دوم متوسطه اجرا می‌شود.

مدیرکل آموزش و پرورش خراسان جنوبی با اشاره به توزیع یک هزار و ۳۰۰ قرص آهن و ویتامین D بین دانش‌آموزان دختر و پسر دوره‌­های اول و دوم متوسطه استان در سال تحصیلی اظهار داشت: کاهش قدرت و ظرفیت یادگیری، کاهش تمرکز حواس، اُفت تحصیلی، خستگی زودرس و ضعف و سرگیجه، کاهش توان کاری و مقاومت بدن در برابر بیماری‌­ها از جمله مهمترین عوارض کم‌خونی و فقر آهن در دانش‌آموزان به شمار می‌رود.

بیشتر بخوانید   جاده‌های خراسان جنوبی در تسخیر شوتی‌سواران

دبیر شورای آموزش و پرورش استان خراسان جنوبی افزود: هر هفته یک قرص آهن ۶۰ میلی‌گرم در مدارس دخترانه و هر ماه یک پرل ویتامین D مگادوز ۵۰ هزار واحدی در مدارس دخترانه و پسرانه توزیع می‌شود.

وی عنوان کرد: جهش رشد، از دست دادن خون، مصرف کم انواع گوشت به‌ویژه گوشت قرمز، مصرف چای قبل از غذا یا بلافاصله بعد از غذا و مصرف ناکافی افزایش‌دهنده‌های جذب آهن از دیگر عوامل ایجاد کم‌خونی فقر آهن در دوران بلوغ است.

واقعی راشیتیسم، نرمی و پوکی استخوان را از عوارض کمبود ویتامین D ذکر کرد و گفت: طرح مکمل‌یاری هر سال با هدف پیشگیری از بروز کمبود آهن و ویتامین دی از مهر ماه در مدارس دخترانه و پسرانه متوسطه اول و دوم اجرا می‌شود.

وی اضافه کرد: دانش‌آموزان می‌توانند فرهنگ سالم زیستن را در جامعه نهادینه کنند و اگر دانش‌آموزان به‌طور صحیح آموزش سلامت و رفتارهای تغذیه‌ای مناسب را فرا بگیرند، می‌توانند سایر اعضای خانواده را آموزش داده و باعث ارتقای سواد سلامت جامعه شوند.

مدیرکل آموزش و پرورش خراسان جنوبی گفت: علاوه بر توزیع قرص بین دانش‌آموزان، برنامه آموزشی ویژه دانش‌آموزان، معلمان و مربیان اجرا می‌شود تا همگان با اهداف طرح آشنا و مزیت‌های استفاده از آن را بشناسند.

از سوم مهر امسال زنگ آغاز سال تحصیلی در مدارس استان خراسان جنوبی همزمان با سراسر کشور نواخته شد و براساس تصمیم ستاد ملی مقابله با کرونا و برنامه‌ریزی انجام شده، آموزش‌های حضوری در مناطق روستایی و عشایری، مدارس با ۱۵ دانش‌آموز و کمتر، هنرستان‌های فنی و حرفه‌ای و کاردانش برای دروس عملی و مهارتی آغاز شد.

بیشتر بخوانید   مهلت 2 هفته ای برای تامین وثیقه متقاضیان تسهیلات اشتغال

مدارس روستایی با جمعیت ۳۰ نفر نیز با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی از نیمه دوم مهر آموزش‌های حضوری را آغاز کردند و ۱۵ آبان نوبت به دانش‌آموزان مقطع متوسطه دوم رسید که بعد از ۲۰ ماه با گروه‌بندی سر کلاس درس حاضر شوند.

براساس آخرین مصوبات ستاد ملی مقابله با کرونا مدارس متوسطه دوره اول و ابتدایی هم از اول آذر ماه فعالیت حضوری خود را آغاز می‌کنند.

منبع: ایرنا

انتهای پیام/ 102

چاپ و دانلود PDF

ارسال نظر

دیدگاه خود را بیان کنید :

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*
*

پربازدید ترین خبرها