مزیت‌های مرز به عنوان یکی از بزرگترین پیشران های توسعه ای مغتنم شمرده شود

استاندار خراسان جنوبی گفت: فرصت مرز باید به عنوان یکی از بزرگترین پیشران های توسعه ای مغتنم شمرده شود.

به گزارش “پیام خاوران“، حمید ملانوری در ششمین شورای ساماندهی مبادلات مرزی که به صورت همزمان با کارگروه توسعه صادرات استان برگزار شد خاطرنشان کرد: فرصت مرز باید به عنوان یکی از بزرگترین پیشران های توسعه ای مغتنم شمرده شود.

وی با بیان این که خراسان جنوبی، بزرگترین مرز کشور با افغانستان را دارد، ادامه داد: این مرز در طول تاریخ حیات خود، همواره درگیر رخدادهایی بوده که بر مبادلات مرزی و فعالیت های اقتصادی منطقه تأثیری سوء داشته است.

استاندار خراسان جنوبی با اشاره به همجواری چهار شهرستان استان با مرز افغانستان، تصریح نمود: جمعیت ساکن در مرز باید حفظ شوند چون استقرار مرزنشینان امنیت آور است.

ملانوری اظهار داشت: این امنیت نه تنها برای استان بلکه برای کل کشور انتفاع به همراه دارد لذا باید به مرز نگاه ملی شود.

وی نگاه ویژه دولت به مرز را خواستار شد و ادامه داد: اعتبارات اندک استانی نمی تواند پاسخگوی نیازها و تأمین زیرساخت های مرز باشد.

استاندار خراسان جنوبی به اقداماتی اشاره کرد که طی یک سال گذشته در زمینه تأمین زیرساخت های مورد نیاز در مرزها و محورهای مرزی استان  صورت گرفته و اظهار داشت: با این وجود در تأمین زیرساخت ها با مشکلات اساسی مواجهیم و تا رسیدن به وضع استاندارد فاصله داریم.

ملانوری خاطرنشان کرد: با وجود همه کاستی ها، به جهت هم افزایی دستگاه ها، در بحث مبادلات مرزی در ماهیرود رشد قابل توجهی داشته ایم.

وی ادامه داد: با نگاه ویژه مدیران استان، تعصبی که نسبت به فعالیت در مرزها وجود دارد و نیز تقویت روحیه مطالبه گری در مرزنشینان، علیرغم حوادثی که در افغانستان رخ داد، ماهیرود حتی برای یک ساعت تعطیل نشد و خرده فروشی در مرز یزدان، آغاز شد.

بیشتر بخوانید   توجه ویژه مدیران استان به اجرایی شدن سندتوسعه نهبندان

استاندار خراسان جنوبی گفت: با اقداماتی که صورت گرفته شرایط فعالیت در بازارچه های مرزی دوکوهانه و گلورده نیز فراهم است.

ملانوری با تأکید بر این که بعضی از فرصت ها گذراست و تکرار نمی شود، گفت: باید از هر موقعیتی برای رونق فعالیت در بازارچه های مرزی استفاده شود.

وی تأکید کرد: در برنامه ریزی هایی که برای مرزها صورت می گیرد باید محلی ها و ساکنین در مرز به طور خاص و ویژه دیده شوند و عایدات حاصل از برنامه ها باید نصیب مرزنشینان شود.

این جلسه با محوریت بررسی مصوبات قبل شورای ساماندهی مبادلات مرزی، ارائه گزارش آخرین وضعیت صادرات و واردات استان و بررسی طرح صادرات سوخت در بازارچه دوکوهانه برگزار شد.

انتهای پیام/ ۱۰۲

چاپ و دانلود PDF

ارسال نظر

دیدگاه خود را بیان کنید :

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*
*

پربازدید ترین خبرها