خسارت ۱۰ میلیارد تومانی بارندگی به اراضی کشاورزی خراسان جنوبی

در حالی بارندگی‌های اخیر سبب شادی مردم به ویژه کشاورزان خراسان جنوبی شد که به یک هزار و ۱۹۲ هکتار سطح زراعی بخش کشاورزی استان ۱۰ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان خسارت زد.

به گزارش “پیام خاوران“، کشاورزی یعنی حیات و امید به آینده. یک کشاورز زمانی که زمین خود را برای کشت جدید شخم می‌زند، هزاران امید و آرزو همراه با خیش‌های که در دل زمین فرو می‌رود در دلش جوانه می‌زند و فقط و فقط نگاهش به آسمان و برکتی‌ است که از آن نازل می‌شود.

باران، همیشه رحمت الهی بوده است و نوید سالی پرمحصول و سراسر رونق را می‌دهد و مردم و کشاورزان نیز همواره نسبت به این عنایت باری‌تعالی شکرگزار هستند اما گاهی کوتاهی‌ها و نارسایی‌ها موجب برخی مشکلات و معضلات نیز خواهد شد.

در حالی بارش‌های اخیر و بروز سیلاب‌های مخرب در  برخی نقاط استان خراسان جنوبی رخ داد که  اکنون نه تنها حاصل دسترنج یک ساله کشاورزان استان را از بین برده بلکه امکان ادامه کشت و کار را نیز در بسیاری از مزارع و باغ‌ها از بین برده است.

از سوی دیگر نباید فراموش کرد که جایگاه بخش کشاورزی در اقتصاد کشور و البته استان خراسان جنوبی بسیار ویژه است چون علاوه بر معیشت کشاورزان در همین روند با موضوع امنیت غذایی کشورمان نیز روبرو هستیم. هرچند نباید فراموش کنیم موضوع اقلیم و آب و هوای استان باعث شده تا بخش کشاورزی و باغداری استان بسیار پررنگ باشد و بروز سیل اخیر می‌تواند کمبودها و افزایش قیمت‌ها را در برخی محصولات ایجاد کند و لازم است مسئولان مربوطه در این زمینه سیاست‌های عملی و کارآمد میان‌مدت، کوتاه‌مدت و البته بلندمدتی را تدوین و اجرایی کنند.

سیلاب در استان خراسان جنوبی که هفته گذشته شدتش زیاد بود بساط کشاورزی را در برخی نقاط استان برچیده و سفره کشاورزان را با خود برده است. حالا بسیاری از کشاورزان و مردم در میان محصولاتی که بر زمین ریخته شده و خسارتی که بر دوششان افزوده شده نمی‌دانند چگونه لقمه نانی را باید برای خود و خانواده تهیه کنند.

بیشتر بخوانید   اتصال نیروگاه 7 مگاواتی خورشیدی شهر سربیشه به شبکه سراسری

استان خراسان جنوبی استانی کویری در شرق کشور است که مردمان سختکوش در هر فصلی از سال درگیر مشکلاتی هستند و با وجود این مشکلات خشکسالی‌های چندین ساله هم دردی مضاعف بر دردهایشان افزوده است اما از خشکسالی و کم آبی که بگذریم گرد و خاک ریزگردها و سیلاب هم حکایتی است که هر ساله شاهدش هستیم.

سیلاب موضوعی جدیدی نیست چرا که هر ساله سیلابها در مناطقی از استان خراسان جنوبی رخ می‌دهد موضوعی که بیشتر بخش کشاورزی را تخریب می‌کند و هر چند در این میان زیرساخت‌های شهری و جاده‌ای هم از خسارت‌های سیلاب بی نصیب نمی‌ماند.

بارش‌های اخیر باعث خوشحالی کشاورزان شد اما سیلاب ناشی از این بارش‌ها نیز آسیب‌هایی را به بخش کشاورزی و برخی بناهای قدیمی و خانه‌های روستایی وارد کرد و باعث رنج و غم برخی از شهروندان استان شد.

علی غلامی یکی از کشاورزان نهبندانی به خبرنگار ما گفت: خدا را شاکریم که امسال پس از ۲ دهه خشکسالی بارش قابل ملاحظه‌ای در استان کویری خراسان جنوبی اتفاق افتاد تا امید کشاورزان برای کشت محصول در سال زراعی جاری افرایش یابد.

وی اظهار داشت: کاهش آبدهی چاه‌های کشاورزی، فرونشست زمین و ایجاد فروچاله‌ها باعث کاهش سطح زیرکشت محصولات در این شهرستان شده است.

وی افزود: کشاورزان خراسان جنوبی روزهای سخت و مصیبت باری را سپری می‌کنند؛ علاوه بر کم آبی و خشکی زمین‌های کشاورزی، طوفان با بادهای گرم تمامی دارایی و محصولات کشاورزان زحمتکش و محروم استان را به یغما برده و خسارت‌های هنگفتی را وارد کرده است.

این کشاورز نهبندانی با تاکید بر اینکه امسال با همه سال‌ها فرق دارد  ادامه داد: همه خوب می‌دانیم که جوانان و کشاورزان با چه مشقتی بذر، کود و پلاستیک را با قیمت‌های گزاف خریداری کردند. همه سختی‌های کشت را پشت سر گذاشتند به امید اینکه با فروش محصولات کشاورزی خود درآمدی برای فصل جدید زندگیشان پس‌انداز کنند، اما اکنون همه زحمات آنها با سیلاب به باد رفته است.

بیشتر بخوانید   سربیشه قهرمان مسابقات  دوومیدانی خراسان جنوبی شد

خسارت سیلاب به یک هزار و ۱۹۲ هکتار از اراضی کشاورزی خراسان جنوبی

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی نیز در گفتگو با خبرنگار ما گفت: خسارت سیلاب به اراضی کشاورزی استان ۱۰ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان برآورد شد و در مجموع بارندگی‌های دهم تا چهاردهم دی امسال بیش از ۵۷ میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان به بخش کشاورزی استان خسارت وارد شد.

مهدی جعفری افزود: به ۶۸۵ هکتار از باغ های استان ۲ میلیارد و ۶۵۰ میلیون تومان خسارت وارد شده است.

وی با بیان اینکه این خسارت‌ها به ترتیب در ۶ شهرستان نهبندان، خوسف، سربیشه، زیرکوه، طبس و سرایان گزارش شده افزود: بیشترین خسارت‌ها با حدود ۴۰ میلیارد تومان مربوط به شهرستان نهبندان است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوب تصریح کرد: در این سیلاب‌ها چند واحد مرغداری نیز دچار آبگرفتی شد که میزان خسارت این بخش سه میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان گزارش شده است.

خسارت بیش از ۲۰ میلیارد تومانی به منابع آبی خراسان جنوبی

جعفری مجموع خسارت وارد شده به منابع آبی خراسان جنوبی را بیش از ۲۰ میلیارد تومان اعلام کرد و گفت: در این مدت ۳۷ قنات، کانال و جاده‌های بین مزارع نیز تخریب شدند.

وی کمترین میزان خسارت را در بخش تاسیسات کشاورزی با ۲۹۰ میلیون تومان عنوان کرد و افزود: بعد از مدت اعلام شده نیز بارندگی در استان ادامه داشته که خسارت‌های مربوطه در حال تهیه و کار کارشناسی است و به‌زودی اعلام خواهد شد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی با بیان اینکه تاکنون ۲۴ راس دام در استان تلف شده است گفت: تمامی خسارت‌های وارده به بخش کشاورزی استان بررسی و اعلام خواهد شد.

بیشتر بخوانید   دستور معاون استاندار خراسان جنوبی برای مناسب‌سازی فضای شهری

وی گفت: ماه‌های فروردین، اردیبهشت و شهریور پارسال نیز خسارت‌هایی به بخش کشاورزی استان وارد شد که میزان خسارت‌ها برای جبران بخشی از آن در اختیار وزارتخانه قرار گرفته است.

جعفری افزود: از مجموع خسارت‌های وارد شده به بخش کشاورزی از محل سیلاب و بارندگی‌ها در سال گذشته تاکنون ۱۵ میلیارد تومان تسهیلات چهار درصد به خسارت‌دیدگان پرداخت شده است.

انتهای پیام/۱۰۲

چاپ و دانلود PDF

ارسال نظر

دیدگاه خود را بیان کنید :

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*
*

پربازدید ترین خبرها