“سه قلعه” همچنان در محاصره مشکلات پس از سیلاب قرار دارد

در حالی که از جریان سیلاب سه قلعه چهار روزی می‌گذرد اما مردم معتقدند جریان اب و سیلاب و گل و لای در برخی نقاط ۳ و ۴ متر آب است و برخی جاده‌ها تخریب و دامداران نگران گوسفندان و آذوقه آنها هستند.

به گزارش پایگاه خبری ” پیام خاوران “ ؛ در حالی هفته‌ای که گذشت شاهد سخاوت آسمان  بر پهنه کویر خراسان جنوبی بودیم که بارش باران و برف این رحمت الهی سبب خوشحالی مردم به ویژه کشاورزان شد.

 

هر چند بارش باران  خواسته چندین ساله مردمان کویرنشین بود و با دیدنش اشک شوق ریختند و سجده شکر به جای آوردند چرا که بعد از دو دهه خشکسالی و کم آبی و کم بارشی بار دیگر زمین‌های کشاورزی سیراب می‌شد اما آن روی سکه باران و شادی مردم سیلاب و دلهره  از ماجرای آب افتادن دار و ندارشان بود که اوج این ماجرا در چهار روز گذشته در شهر سه قلعه سرایان رخ داد و در عرض چند ساعت بارش باران با شکسته شدن بندها و سازه‌های خاکی شهر در محاصره سیلاب قرار گرفت.

 

هر چند در همان ساعات اولیه با کمک نیروهای امدادی، مردم و جهادگران همه دست در دست هم دادند تا از ورود سیلاب به داخل شهر جلوگیری شود اما باز هم خسارات میلیاردی به بخش کشاورزی، عشایری و کوره‌داران این شهر وارد شد حال مردم معتقدند سه قلعه پس از ۴ روز از سیلاب همچنان درگیر مشکلات است.

یکی از کشاورزان سه قلعه به خبرنگار ما گفت: هنوز مشکلات ما در پی سیلاب چند روز اخیر برطرف نشده که سامانه‌ای جدید وارد استان شده است.

اکبری با بیان اینکه زمین‌های کشاورزی، ما در اثر جریان سیلاب از بین رفت گفت: تعداد زیادی از گوسفندان ما در سیلاب تلف شدند و با این جریان خسارت زیادی به دامداران وارد شد که برخی از آنها فاقد بیمه بودند.

بیشتر بخوانید   تامین پزشکان متخصص در شهرستانهای غرب خراسان جنوبی مورد توجه باشد

وی با بیان اینکه پس از ۴ روز از سیل همچنان جریان آب در برخی نقاط ۶ متر، برخی نقاط ۳ متر است گفت: در این گرانی خوراک دام با هزار زحمت و اذوقه برای حیوانات خریداری کردیم که بعد از سیلاب همه خوراک دام نابود شد.

دیگر دامدار سه قلعه‌ای هم به خبرنگار ما گفت: با بارش باران بندهای خاکی شکسته شد و شهر در محاصره گل و لای فرو رفت در حالی که قبل از جریان سیلاب بارها از سوی هواشناسی اخطارها از جمله اخطار قرمز داده شده بودکه کم کاری برخی مدیران شهرستان سرایان و شهر سه قلعه را می‌رساند چرا که می‌توانستند از قبل بازدیدی از سازه‌ها داشته باشند و زیرساخت‌ها را مدیریت می‌کردند نه اینکه در لحظه بحران مدیریت‌ها خود دچار بحران شود.

احمدی افزود: سیلاب برخی از جاده‌ها را تخریب کرده و ما می‌خواهیم برای گوسفندان خود آذوقه ببریم اما راهی وجود ندارد چرا که جاده و راه تخریب شده و از سویی دیگر گوسفندان ما در گرسنگی به سر می‌برند و نمی‌دانیم باید چه کار کنیم.

در  جریان سیل سه قلعه یکی از بخش هایی که آسیب زیادی دید کوره‌داران بودند که در این راستا یکی از کوره‌داران شهر سه قلعه به خبرنگار ما گفت: سیلاب خسارت ۱۰۰ درصدی را به ۵ کوره وارد کرد.

رمضانی افزود: در کوره ما ۳۰ نفر مشغول به‌کار بودند و نان‌آور برای خانه خود بودند که در جریان سیل ۱۰۰ درصد کوره ما تخریب شد و بالای ۳ میلیارد تومان خسارت وارد شد.

شهردار سرایان با بیان اینکه محدوده خدمات شهری ۱۴۰ و حریم شهر ۹۰۰ هکتار است که اختلاف زیادی با هم دارد گفت: در بالا دست شهر با بحران بیشتری روبه‌رو بودیم در گذشته طرح جمع‌آوری آب‌های سطحی و سیلاب شهری و استفاده مجدد از آن در قسمتی انجام شده در پایین دست شهر طرح ذخیره آب‌های سطحی را داریم و برای کشاورزی مصرف می‌شود.

بیشتر بخوانید   گرد و غبار سالانه ۵.۵ میلیارد تومانی به خراسان جنوبی خسارت می‌زند

شهردار سرایان با بیان اینکه در این سیلاب متحمل خسارت‌های زیادی شدیم گفت: شهرداری این شهرستان جزو شهرداری‌ها با بدهی‌های بالا و در آمد پایدار و محلی کم است.

شهردار سرایان با اشاره به اینکه از ۱۴۰ هکتار بافت شهری ۴۰ هکتار آن بافت فرسوده و مابقی مهندسی‌سازی و اصولی است گفت: خانه‌های مردم بافت خشت و گلی دارد.

وی با بیان اینکه در این سیلاب میدان ورودی شهر به سمت بیرجند ۵۰ درصد خسارت دید گفت: آسفالت خیابان‌ها، جدول‌ها و کانال‌های دفع آب‌های سطحی دچار خسارت شدید شد و برگرداندن همین شرایط برای شهرداری سخت است.

مطلبی‌پور با اذعان به اینکه از لحاظ بودجه در شرایط نرمالی نیستیم ادامه داد: در حوزه پارک‌ها خسارت به تأسیسات مکانیکی وارد شد و در حوزه آتش‌نشانی خدمات ایمنی کمبود زیادی دارد.

وی با بیان اینکه تجهیزات در اختیار جوابگوی حداقل‌ها هم نیست بیان داشت: برای پمپ کف‌کش و لجن‌کش از بقیه ارگان‌ها کمک گرفته شد.

به گفته وی شهرداری سرایان به لحاظ اعتبارات ویژه دیده شود چرا که شرایط سختی دارد.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری خراسان جنوبی هم در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم گفت: در دی‌ماه شاهد دو سامانه بارشی در نقاط مختلف استان از جمله در شمال و جنوب خراسان جنوبی بودیم.

میرجلیلی با بیان اینکه بارش‌های دی ماه در استان بی‌سابقه بود و تا روز گذشته ۹۴ تیم امدادی و عملیاتی در استان آماده باش بودند گفت: در این مدت هزار نفر امداد رسانی شدند و ۲۵ نفر از مرگ حتمی نجات یافتند و ۱۴۳ نفر در راهدارخانه‌ها بقاع متبرکه اسکان یافتند اما انچه حائز اهمیت است اینکه با این حجم از سیلاب و بارش ها اما خوشبختانه تلفات جانی انسانی را در استان نداشتیم.

بیشتر بخوانید   توقیف خودروی سواری با ۴۰ کیلوگرم هروئین در سرایان

وی بیشترین خسارت‌ها در سه قلعه را کوره‌های آجرپزی، کوره‌داران، مزارع، باغات کشاورزی، ایل راه‌های عشایری دانست اما با توجه به حجم  سیلاب، خسارت‌ها توسط تیم‌های ارزیاب در حال ارزیابی است اما آنچه ببشتر از همه باید مدیریت شود، این است که در روزهایی که از سوی هواشناسی هشدار صادر می‌شود قبل از وقوع مشکل باید مدیریت لازم لحاظ شود.

منبع : تسنیم

انتهای پیام/

چاپ و دانلود PDF

ارسال نظر

دیدگاه خود را بیان کنید :

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*
*

پربازدید ترین خبرها