کمک نیروهای بسیجی برای کنترل قیمت‌ها در خراسان جنوبی

با توجه به عدم ثبات قیمت‌ها و کمک به رصد کنترل و نظارت بیشتر و مستمر بازار، نیروهای بسیجی در شهرستان‌های خراسان جنوبی به همراه تیم‌های نظارتی و بازرسان از دو هفته گذشته مشغول نظارت بر بازار شده و قرار است این نظارت‌ها تشدید شود.

به گزارش “پیام خاوران“، تب بالای قیمت‌ها در نبود نظارت‌ها با وجود وفور کالاهای اساسی در بازار باعث گلایه مردم شده است. نبود نظارت مستمر و موثر بر عرضه کالاها دیگر گلایه مردمی است چرا که معتقدند روزی نیست که شاهد افزایش قیمت‌ها در سطح بازار نباشیم.

از همان ابتدای صبح تا انتهای شب گرانی و افزایش قیمت‌ها نقل هر محفلی است. گرانی‌هایی که در این وسط برخی از فروشندگان از آن سوء استفاده می‌کنند و و محصول خود را به هر قیمتی به فروش می‌رسانند.

در این میان قدرت خرید مردم هم کاهش یافته است اما برخی دلالان و واسطه‌ها دست در دست هم می‌دهند تا با بالا بردن قیمت‌ها لقمه خود را چرب‌تر کنند.

مدتی است بازار میوه مثل همیشه نیست و روز بازار‌های سطح شهر بیرجند خلوت است و مثل گذشته نیست که مردم روزانه در تکاپوی خرید میوه بودند.

با تغییر دولت مطالبه اصلی مردم اقتصاد و معیشت بود و همه انتظار دارند که این وضعیت هرچه زودتر سروسامان گیرد تا افسار گرانی هرچه سریعتر مهار شود. هرچند در این بین برخی افراد هستند که از وضعیت سوء استفاده کرده و اجناس را با هر قیمتی که دلشان می‌خواهد به فروش می‌رسانند.

این روزها تا حدودی افسار گرانی لحظه به لحظه مهار شده اما هنوز هم هستند کالاهایی که با هر خرید مردم گران‌تر شده‌اند و این در شرایطی است که شخص رئیس جمهور بارها و بارها در سخرانی‌های خود به مباحثی از قبیل اقتصاد و معیشت مردم اشاره و تاکید کرده که خود و وزرایش در حال تلاش برای مهار و سروسامان دادن به این وضعیت بازار هستند.

بیشتر بخوانید   سرمایه گذاری 170 میلیارد تومانی در صنعت برق خراسان جنوبی /فعالیت ۳۷۷ هزار مشترک برق در استان

غرفه داران هم از کسادی کسب و کار و کاهش فروش میوه دل پر دردی دارند و از سویی دیگر هم گرانی میهمان ناخوانده‌ای است که همزمان با کرونا نه تنها در استان خراسان جنوبی بلکه در جای جای کشور خانه کرده است.

میهمان ناخوانده‌ای که گویی لنگر انداخته و قصد رفتن ندارد و از سویی دیگر برخی مسئولان گویی با این میهمان اُخت شده و دیگر کاری با او ندارند و حکایت این می‌شود که سبد خانوار‌ها خالی‌تر از ماه قبل می‌شود و در این میان چه بسا خانواده‌هایی که به دلیل نداشتن توان خرید روز‌ها رنگ میوه را به خود نبینند و با حسرت از کنار میوه‌های چیده شده عبور کنند. میوه‌هایی که قیمتشان بالاست و مصرف کننده تا به سمت تابلوی قیمت می‌رود دست در جیب می‌برد و با دو دو تا چهار تا کردن از خرید منصرف می‌شود.

نرخ میوه همانند دیگر اقلام سبد مصرفی مردم به خصوص در سال جاری با نوسانات قیمتی رو به رو شده و به گفته واحدهای فروش میوه این وضعیت تعداد مشتریان  آنان را کاهش داده است.

اما آنچه در گزارش میدانی خبرنگار ما از سطح بازار حکایت دارد حضور نیروهای جوان بسیجی آموزش دیده برای رصد قیمت‌ها است. این بار جوانان بسیجی آموزش دیده برای رصد قیمت‌ها در بازار میوه و تره بار با تیم‌های نظارتی همراه می‌شوند تا بر قیمت‌ها نظارت کنند.

برای حفظ تعادل و آرامش در بازار مهمترین رویکرد افزایش بازرسان است. برهم خوردن عرضه و تقاضا، گرانفروشی و احتکار کالا از تبعات جنگ اقتصادی است و برای کنترل بازار باید از تمامی ظرفیت‌های مردمی از جمله بسیج اصناف استفاده کرد.

بیشتر بخوانید   خراسان جنوبی از وضعیت سفید تا قرمز

هدف از حضور بسیج در بازار کمک به بازگشت آرامش و ثبات در بازار است. بسیجیان صاحب اندیشه‌ و صاحب دانش و تجربه شناسایی شده و برای رصد بازار سازماندهی شدند این جوانان آموزش‌های لازم را فرا گرفتند و از دو هفته اخیر به همراه تیم‌های نظارتی در سطح بازار قیمت‌ها را رصد می‌کنند.

مدیر جهاد کشاورزی بیرجند در گفتگو با خبرنگار ما اظهار داشت: طرح تشدید نظارت بازار با همکاری نیروهای بسیجی استان به منظور رعایت پروتکل‌های بهداشتی مقابله با کرونا آغاز شده است.

وارسته با بیان اینکه با افرادی که در کسوت بازاری و اصناف قصد سود جویی و سوء استفاده داشته باشند برخورد قانونی می‌شود افزود: قرار است بازار میوه و تره بار توسط جوانان بسیجی رصد شود.

وی گفت: در شهرستان بیرجند 32 نفر نیروی بسیجی آموزش دیده در کنار تیم‌های نظارتی و بازرسی بر بازار به ویژه بازار میوه نظارت دارند که در هر گشت سه نفر هستند تا میزان سود واقعی را محاسبه می‌کنند و این تیم‌های نظارتی فروشندگان را موظف می‌کنند تا قیمت‌ها را به صورت واضح در معرض دید مشتری قرار دهند.

مدیر جهاد کشاورزی بیرجند با تاکید بر اینکه رصد بازار در اواخر سال تشدید می‌شود گفت: تامین به‌ موقع کالا‌های اساسی مورد نیاز مردم، قیمت‌گذاری کالا‌ها و نظارت و بازرسی بر واحد‌های صنفی از مهمترین وظایف ستاد تنظیم بازار است که این اقدامات در راستای بهبود کسب و کار و ارائه خدمات مطلوب به شهروندان و کسب رضایت آنها انجام می‌‌شود.

منبع: تسنیم

انتهای پیام/102

چاپ و دانلود PDF

ارسال نظر

دیدگاه خود را بیان کنید :

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*
*

پربازدید ترین خبرها