خراسان جنوبی از وضعیت سفید تا قرمز

وضعیت شیوع ویروس کرونا در استان خراسان جنوبی بعد از مدتی که در تابستان امسال روند نزولی و حتی وضعیت سفید داشت در آستانه فصل پاییز قرمز شد و بازگشت به شرایط قبلی تابع رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی است.

به گزارش“پیام خاوران”  که اوایل شهریور امسال با افزایش بیماران تنفسی در این استان به وضعیت هشدار بازگشته بود، ابتدای هفته گذشته از سوی سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی جزو استان‌های در وضعیت قرمز اعلام شد، در حالی که تابستان امسال چند هفته در وضعیت سفید بود.

دبیر ستاد دانشگاهی پیشگیری و کنترل ویروس کرونا در خراسان جنوبی ۲ روز بعد از قرمز شدن استان درباره وضعیت شهرستان‌ها از نظر میزان بروز تجمعی گفت: به لحاظ میزان بروز تجمعی از ابتدای شیوع اپیدمی کرونا تا امروز همچنان شهرستان بیرجند با میزان بروز تجمعی ۴۵۷ در صد هزار نفر جمعیت در رتبه اول است.

غلامرضا شریف‌زاده افزود: شهرستان سربیشه با میزان بروز تجمعی ۴۰۴ در رتبه دوم، شهرستان سرایان با میزان بروز تجمعی ۳۷۵ در رتبه سوم، شهرستان بشرویه با میزان بروز تجمعی ۳۷۰ در رتبه چهارم، شهرستان درمیان با میزان بروز تجمعی ۳۴۲ در رتبه پنجم، شهرستان قاینات با میزان بروز تجمعی ۳۴۰ در رتبه ششم، شهرستان طبس با میزان بروز تجمعی ۳۳۵ در رتبه هفتم، شهرستان زیرکوه با میزان بروز تجمعی ۲۲۹ در رتبه هشتم، شهرستان نهبندان با میزان بروز تجمعی ۲۰۵ در رتبه نهم، شهرستان فردوس با میزان بروز تجمعی ۱۸۵ در رتبه دهم و شهرستان خوسف با میزان بروز تجمعی ۱۰۵ در رتبه یازدهم قرار دارد.

وی گفت: متوسط ابتلای روزانه ۱۴ مورد است و هر ۳۳ ساعت یک مورد مرگ در اثر ابتلا به کرونا در استان اتفاق می‌افتد.

شریف‌زاده درباره آخرین تحلیل آماری بیماری کرونا در خراسان جنوبی گفت: میزان بروز تجمعی در سطح استان به ۳۵۷ در صد هزار نفر جمعیت رسیده که شاخص کشوری ۴۹۷ در صد هزار نفر جمعیت است و با یک فاصله ۱۴۰ واحدی وضعیت ما نسبت به شاخص کشوری مطلوب‌تر است.

وی افزود: نسبت مرگ و میر در استان ۵،۱ درصد و شاخص کشوری ۵،۸ درصد است که نسبت به شاخص کشوری ۰/۷ وضعیت مطلوب‌تری داریم همچنین شاخص نمونه‌گیری به ازای هر هزار نفر جمعیت در استان ۱۷،۴ در هزار نفر جمعیت است.

دبیر ستاد دانشگاهی پیشگیری و کنترل ویروس کرونا در خراسان جنوبی بیان کرد: درصد نمونه‌های مثبت به کل نمونه‌ها ۲۰،۴ درصد و میزان مرگ و میر اختصاصی علیتی به ازای هر صد هزار نفر جمعیت در استان ۱۸،۳ و در کشور ۲۸،۶ در صد هزار نفر جمعیت است.

افزایش ۴۶ درصدی ابتلا به کرونا

وی اظهار داشت: در حال حاضر میزان ابتلا به بیماری کرونا در استان نسبت به مرداد امسال ۱۸ درصد و نسبت به ۱۵ روز نخست شهریورماه ۴۶ درصد افزایش یافته است.

شریف‌زاده گفت: متوسط ابتلای روزانه در استان در مرداد ۱۶ مورد، ۱۵ روز اول شهریور روزانه ۱۳ مورد و از ۱۶ شهریور تاکنون ۱۹ مورد ابتلای جدید گزارش شده است.

وی ادامه داد: سن غالب فوتی‌ها بالای ۶۰ سال بوده است و از نظر جنسیت تفاوت قابل ملاحظه‌ای در زن و مرد وجود ندارد.

بیشتر بخوانید   خراسان جنوبی هادر مناطق سیل زده موکب برپا می کنند

دبیر ستاد دانشگاهی پیشگیری و کنترل ویروس کرونا درباره احتمال ابتلای دانش‌آموزان به بیماری کرونا گفت: تاکنون هیچ مورد قطعی از ابتلای دانش‌آموزان در مدارس شناسایی نشده است.

وی از مردم خواست نسبت به رعایت فاصله اجتماعی، دوری از تجمعات و دورهمی‌ها اهتمام داشته باشند و به محض بیرون رفتن از منزل حتما از ماسک استفاده کنند.

مردم خراسان جنوبی در حالی نیمی از سال ۹۹ را پشت سر می‌گذارند که بیماری کرونا در ۲ فصل اخیر بارها روند افزایش یا کاهشی به خود گرفته و هر بار که اوج گرفته ارتباط مستقیم با نحوه رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی داشته است.

نخستین مورد ابتلا به بیماری کرونا در خراسان جنوبی اسفند ۹۸ اعلام شد و روند شیوع این بیماری روز به روز در استان افزایش یافت تا اینکه با همراهی مردم و مدیریت خوبی که برای کنترل بیماری در استان صورت گرفت، ۲۸ اردیبهشت نخستین بار آمار روزانه مبتلایان به کرونا در خراسان جنوبی به صفر رسید.

همچنین مردم خراسان جنوبی هفتم خرداد امسال دومین روز بدون کرونا را تجربه کردند اما حس خوب مقابله با کرونا چندان طول نکشید و ۱۵ خرداد بار دیگر خطر اوج‌گیری کرونا با دو رقمی شدن آمار مبتلایان مورد توجه مردم و مسوولان قرار گرفت.

بسیاری از افراد امیدوار بودند با آغاز فصل تابستان و گرم شدن هوا شاهد فروکش کردن ویروس کرونا باشند اما همزمان با بازگشایی خیلی از مراکز تجاری و اداری و رعایت نشدن دستورالعمل‌های بهداشتی توسط برخی شهروندان، این ویروس فرصت‌طلب با شدت بیشتر از نظر واگیری و افزایش مبتلایان مواجه شد و در نتیجه ۲۵ تیر امسال استان خراسان جنوبی نیز در وضعیت هشدار قرار گرفت و دومین استان از نظر بیماران تنفسی بستری معرفی شد.

این در حالی بود که رعایت نکردن دستورالعمل‌های بهداشتی، شرکت در اجتماعات، برگزاری مراسم عزا و عروسی، دید و بازدیدها و مسافرت‌ها در استان رونق گرفته بود و از دلایل اصلی افزایش آمار در این مدت اعلام شد.

جهش ویروس کرونا سبب شد اگر یک نفر در خانواده مبتلا شود بقیه اعضای خانواده نیز به سرعت مبتلا ‌شوند، در حالی که برخی در این مقطع زمانی با برگزاری مراسم، تجمعات خانوادگی و دورهمی‌ها، زمینه را برای اوج‌گیری مجدد کرونا فراهم کردند و این موضوع علت ۶۰ درصد ابتلاهای جدید در خراسان جنوبی اعلام شد.

توصیه‌ها و تاکیدات مسوولان و متخصصان و اطلاع رسانی‌های صورت گرفته این بار هم اثرگذار بود و شهروندان با جدی گرفتن پروتکل‌ها در کاهش موارد ابتلای بیماری در مردادماه نقش‌آفرینی کردند تا اینکه ۱۳ شهریور تعداد شهرستان‌های قرمز استان به سه مورد کاهش یافت و وضعیت ۲ شهرستان نیز سفید اعلام شد.

در این مدت مراسم دهه اول محرم نیز با تاکید بر رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی توسط مردم و دسته‌های عزاداری به صورت حضوری در محیط‌های باز برگزار شد به گونه‌ای که بعد از برگزاری مراسم تاسوعا و عاشورا و رعایت پروتکل‌های بهداشتی، نماینده ولی فقیه در استان و استاندار خراسان جنوبی از مردم و هیات‌های عزاداری قدردانی کردند.

بیشتر بخوانید   استان خراسان جنوبی در حال حاضر3 برابر نیاز تولید برق دارد

همچنین سال تحصیلی جدید در شرایطی از ۱۵ شهریور در سراسر کشور و استان آغاز شد که شوق دانش‌آموزان برای رفتن به مدرسه با نگرانی والدین از شیوع ویروس کرونا همزمان و همراه شده بود و بعد از  گذشت حدود ۱۰ روز، زمزمه افزایش کرونا در استان و ابتلای تعدادی از دانش‌آموزان شنیده شد اما دانشگاه علوم پزشکی این موارد را تایید نکرد.

خیز مجدد کرونا در خراسان جنوبی 

رییس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند ۲۶ شهریور امسال از خیز مجدد کرونا در استان خراسان جنوبی خبر داد و گفت: تاکنون مورد اثبات شده انتقال کرونا در داخل مدارس استان نداشته‌ایم.

محمد دهقانی فیروزآبادی اظهار داشت: در ۱۰ روز گذشته ما در محدوده سنی دانش‌آموزان هشت مورد مبتلا به کرونا را در استان داشتیم ولی با ردیابی‌هایی که انجام شده هیچ کدام از موارد ابتلا در داخل مدارس نبوده و همه آنها ابتلا و انتقال ویروس از طریق ارتباطات خانوادگی، مسافرت‌ها یا این گونه موارد بوده است.

وی افزود: برای نمونه ۲ دانش‌آموز دبیرستانی یکی از شهرستان‌ها که در بین این هشت مورد هستند در یکی از شهرستان‌های استان مجاور علائم پیدا کردند و برایشان تست انجام شد که تست‌شان مثبت شده است.

استاندار خراسان جنوبی هم در نشست اخیر ستاد استانی مدیریت کرونا گفت: براساس آنچه در ستاد ملی کرونا مطرح شد، طی روزهای اخیر میزان رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی کاهش یافته است.

محمد صادق معتمدیان افزود: با کمتر شدن میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی در سطح جامعه، شاهد افزایش آمار بیماری در کشور و استان هستیم.

وی تاکید کرد: همچنان استفاده از ماسک، عدم حضور در مراکز تجمعی، پرهیز از سفرهای غیرضروری، رعایت بهداشت فردی، شستن مکرر دست‌ها و حفظ فاصله اجتماعی از موضوعات مورد تأکید برای حفظ سلامتی و قطع زنجیره شیوع کرونا است.

استاندار خراسان جنوبی با اشاره به آمار شیوع کرونا در استان تصریح کرد: خیز سوم کرونا ناشی از مسافرت‌های هفته‌های گذشته و حضور مردم در تجمعات است.

وی تصریح کرد: اگر چه بر اساس آمار اکثریت مردم، ضوابط بهداشتی را در مراسم مختلف رعایت کرده‌اند اما همان اقلیتی که دستورالعمل‌ها را جدی نگرفته‌اند، باعث شیوع بیماری شده‌اند.

معتمدیان با بیان اینکه افزایش ۴ برابری آمار بیماران بستری نسبت به هفته دوم شهریور ماه قابل تأمل است عنوان کرد: چنانچه این شرایط کنترل نشود و روند افزایشی ادامه یابد در بحث امکانات درمانی با چالش مواجه خواهیم شد.

مبادی ورودی استان مراقبت شود

وی به آغاز فصل پاییز و نگرانی وزارت بهداشت از احتمال همزمانی کرونا با بیماری‌های فصلی اشاره کرد و گفت: با عنایت به اینکه در برخی کشورهای همسایه، شاهد شیوع بیماری خطرناکتری از کرونا هستیم لذا باید در مبادی ورودی شهرستان‌های مرزی استان، مراقبت‌های ویژه‌ای اعمال شود و در زمینه اطلاع رسانی به مردم هم اقدامات مؤثری صورت گیرد.

بیشتر بخوانید   کارخانه طلای هیرد مهر ۹۹ افتتاح می شود

استاندار خراسان جنوبی با اشاره به اقدام ناخواسته برخی رسانه‌ها در ایجاد فضاهای دوقطبی افزود: سیاست کشور بر این است که در کنار حفظ سلامت مردم، فعالیت‌های اقتصادی، تجاری، آموزشی و سایر موارد انجام شوند.

وی گفت: با تدابیر صورت گرفته و هماهنگی دستگاه‌های متولی، بیش از یک میلیون دانش‌آموز، بدون هیچ مشکلی در کنکور شرکت کردند و خوشبختانه طبق آمار وزارت بهداشت، این حضور تبعاتی به همراه نداشت.

معتمدیان اظهار داشت: در شرایط فعلی باید وضعیت مراکز تجمعی، بازارها و صنوف به گونه‌ای کنترل شود که ضمن رعایت پروتکل‌های بهداشتی، آسیب‌های حضور مردم به حداقل برسد.

آغاز موج سوم کرونا و همزمانی با آنفلوآنزا

مدیر گروه بیماری‌های عفونی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند هم با بیان اینکه در موج سوم بیماری کرونا قرار گرفته‌ایم گفت: عوامل مختلفی از جمله برگزاری کنکور، مسافرت‌های خارج استانی، بازگشایی مدارس، شرکت در عزاداری‌ها و رعایت نکردن پروتکل‌های بهداشتی توسط عده‌ای محدود و از همه مهمتر تجمعات خانوادگی در استان روند شیوع کرونا را افزایش داده است.

دکتر مسعود ضیایی افزود: اگر شرایط به روند کنونی پیش برود، تلفات ناشی از این بیماری در استان رو به افزایش خواهد بود و چه بسا که با فرا رسیدن فصل سرما، روند تصاعدی بیماران حاد تنفسی را شاهد خواهیم بود.

وی با بیان اینکه افزایش تعداد مبتلایان به بیماری کرونا، استفاده از تجهیزات بیمارستانی را با مشکل مواجه خواهد کرد اظهار داشت: اگرچه بازگشایی مدارس براساس سیاست‌های کلی بوده است اما ما معتقدیم فعلا حضور در مدارس انجام نشود.

متخصص بیماری‌های عفونی گفت: همچنین از شهروندان و هم‌استانی‌ها درخواست داریم از حضور در تجمعات، دورهمی‌های خانوادگی، جابه‌جایی و مسافرت‌ها پرهیز کنند.

براساس آخرین به روز رسانی وضعیت مخاطره شیوع کرونا در شهرستان‌ها که از سوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی منتشر شده است، شهرستان‌های بیرجند، سربیشه، بشرویه و طبس وضعیت قرمز (خیلی پرخطر) دارند.

«مناطق قرمز خراسان جنوبی در ارزیابی قبلی شامل ۲ شهرستان بیرجند و سربیشه بود و در هفته‌های گذشته به یک شهرستان هم رسید که اکنون شهرستان‌های طبس و بشرویه نیز اضافه شدند.»

شهرستان‌های خوسف، درمیان و فردوس در وضعیت نارنجی (پرخطر) هستند و شهرستان‌های زیرکوه، قاینات و نهبندان وضعیت زرد (متوسط خطر) دارند.

در حال حاضر تنها شهرستان در وضعیت سفید (کم خطر) این استان نیز سرایان است.

تاکنون ۴۳۹ هزار و ۸۸۲ نفر در کشور به طور قطعی به ویروس کرونا مبتلا شده و تعداد جان باختگان کرونا در کشور به ۲۵ هزار و ۲۲۲ نفر رسیده است.

منبع:ایرنا

انتهای پیام /

چاپ و دانلود PDF

ارسال نظر

دیدگاه خود را بیان کنید :

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*
*

پربازدید ترین خبرها