بن‌بست ارتباطی حمل و نقل در خراسان جنوبی

در خراسان جنوبی توسعه راه‌ها روند بسیار کندی دارد؛ پیشرفت راه آهن نیز درجا می‌زند و اعتباری اختصاص نمی‌یابد و پروازهای فرودگاه هم یکی درمیان لغو می‌شود.

به گزارش “پیام خاوران“، یکی از مهم ترین محورهای توسعه خراسان جنوبی، ارتقاء مسیرهای ارتباطی این استان در زمینه های مختلف و خروج استان از بن بست ارتباطی است.  اما متاسفانه توسعه راههای استان روند بسیار کندی دارد، پیشرفت راه آهن نیز درجا می زند و اعتباری اختصاص نمی یابد، پروازهای فرودگاه هم یکی درمیان لغو می شود.

این درجازدن ها و حتی پسرفت ها در حالی است که بارها برای بهره برداری از طرح های متعدد در این حوزه ها وعده داده شده است. به طور مثال جاده بیرجند- قاین که از سال ۱۳۸۹ دوبانده سازی آن آغاز شده، بر اساس آخرین وعده ها قرار بود تا پایان ۱۳۹۹ و بعد هم پایان سال ۱۴۰۰ به بهره برداری برسد، یا اینکه قرار بود تا سال ۱۴۰۰ خراسان جنوبی از راه آهن بهره مند باشد، همچنین در حالی که بارها از توسعه و افزایش پروازهای فرودگاه بیرجند به شهرهای متعدد کشور سخن گفته شده، اما نه تنها پرواز جدیدی برقرار نشده، بلکه همان پروازهای موجود و محدود به دو شهر تهران و مشهد هم لغو می شود.

در ۱۹ شهریورماه امسال بود که نماینده مردم شهرستان‌های بیرجند، درمیان و خوسف در مجلس شورای اسلامی در شورای اداری استان و در جریان سفر آیت الله رئیسی به خراسان جنوبی نسبت به این وضعیت گلایه کرد.

وی با تاکید بر اینکه باید یک زمان بندی مشخصی همراه با اولویت‌ها مشخص شود تا هم مردم امیدوار باشند که در آینده چه کار خواهد شد و هم رسانه‌ها بتوانند پیگیر باشند، گفت: جاده بیرجند – قاین تاکنون چندین مرتبه گفته شده که تا پایان سال افتتاح خواهد شد،  میزان پیشرفت راه آهن این استان را ۱۰ ماه قبل وزیر راه گفت ۲۰ درصد پیشرفت دارد، اکنون هم می گویند ۲۰ درصد پیشرفت دارد، باید یک زمانی برای طرح‌ها مشخص شود تا هم نمایندگان پیگیری کنند و هم رسانه‌ها پیگیر باشند.

بیشتر بخوانید   بانگ "یا مهدی ادرکنی" نیمـه شعبان در سراسر استان خراسان جنوبی طنین انداز می‌شود

جاده ناتمام بیرجند- قاین در پایان سال ۱۴۰۰

وحید داعی مدیرکل راه و شهرسازی خراسان‌جنوبی در مورد جاده بیرجند- قاین که عملیات دوباند سازی آن از سال ۱۳۸۹ آغاز شده، اظهارکرد: طی آبان‌ماه سال جاری شش کیلومتر دیگر از باند دوم محور بیرجند – قاین با اعتبار ۵۰ میلیارد تومان زیر بار ترافیک رفت و طول مسیر دوبانده این جاده پرتردد به ۸۶ کیلومتر رسیده است.

وی با بیان این‌که مجموع طول محور بیرجند تا قاین ۱۰۰ کیلومتر است، اضافه کرد: از ابتدای سال جاری ۱۲ کیلومتر از باند دوم این محور تکمیل شده و زیر بار ترافیک رفته و عملیات اجرایی در ۱۴ کیلومتر باقیمانده محور نیز در حال انجام است.

مدیرکل راه و شهرسازی خراسان‌جنوبی به بهره‌برداری از ۳۰ کیلومتر باندهای دوم و بزرگراه در خراسان‌جنوبی طی دهه فجر ۱۴۰۰ اشاره و بیان کرد: در مجموع برای این ۳۰ کیلومتر ۳۶۰۰ میلیارد ریال اعتبار هزینه شده است.

داعی افزود: این ۳۰ کیلومتر شامل ۱۰ کیلومتر در محور سربیشه- درح- ماهیرود، ۱۴ کیلومتر در محور طبس-اصفهان و ۶ کیلومتر در محور بیرجند- زاهدان می‌شود.

راه آهن بیرجند- یونسی در مدار وعده ها

در مورد پروژه راه آهن خراسان جنوبی هم سالها وعده و قول داده شده است، تا اینکه این پروژه در سال ۱۳۹۳ تصویب و در مهرماه سال ۱۳۹۸ هم کلنگ زنی شد. اما با گذشت حدود دو سال و نیم از کلنگ زنی، هنوز هم توفیق خاصی در مورد آن حاصل نشده است. این شرایط در حالی است ک در طی تمام این سالها با خبرهای پرطمطراق ورود شرکت های بزرگ یا تشکیل کنسرسیوم ها و … مردم امیدوار شده اند.

بیشتر بخوانید   امدادرسانی هلال احمر خراسان جنوبی به ۳۸۱حادثه

در حالی که مدیرکل راه و شهرسازی خراسان جنوبی در ۲۷ دی ماه در مورد پروژه راه آهن گفته بود که ۳۲ کیلومتر از این پروژه که در استان ما قرار دارد پیشرفت ۲۰ درصد در زیرسازی و ۱۵ درصد در کل پروژه دارد، اما اکنون و در کمتر از یک ماه در مورد وضعیت راه‌آهن بیرجند- یونسی،  اظهارکرد: این پروژه حدود ۲۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و اخیراً در زمینه مالی برای پیشرفت پروژه شاهد همکاری بانک‌ها بودیم.

داعی از مشارکت ۳ هزار میلیارد ریالی بانک خاورمیانه ایران در پروژه راه‌آهن استان خبر داد و گفت: در ادامه پیگیری‌های صورت گرفته در راستای تأمین منابع مورد نیاز راه آهن استان، دیداری با مدیرعامل بانک خاورمیانه ایران انجام شده که در راستای این دیدار در تکمیل کنسرسیوم بانکی برای راه‌آهن بیرجند – قاین –یونسی انجام شده است.

وی یادآور شد: بر اساس مصوبات این جلسه مقرر شد بانک خاورمیانه ایران طی حدود دو هفته گذشته موافقت خود را به بانک رفاه که سرگروه بانکی این کنسرسیومی است، اعلام کند.

مدیرکل راه و شهرسازی خراسان‌جنوبی خاطرنشان کرد: بانک ملی ایران نیز با پذیرش عاملیت تسهیلات صندوق توسعه ملی در پروژه ریلی خراسان‌جنوبی موافقت کرد که گام دیگری در تأمین مالی و تسریع این پروژه محسوب می‌شود.

وضعیت پروازهای فرودگاه در شأن مردم نیست

اخیرا هم تعدادی از پروازهای فرودگاه بین المللی شهید کاوه بیرجند لغو شد. در حالی که جواد قناعت استاندار خراسان جنوبی  ۳۰ دی ماه در نشست بررسی مسایل و مشکلات این فرودگاه و راهکارهای افزایش پروازها گفت: با توجه به سابقه فرودگاه بین‌المللی شهید کاوه بیرجند، حجم و تعداد پروازها در شان مردم استان نیست لذا افزایش پروازها حتما از طریق اداره کل فرودگاه‌های خراسان جنوبی و شرکت‌های هواپیمایی پیگیری شود، بنده هم این موضوع را به‌جد پیگیری خواهم کرد.

بیشتر بخوانید   برگزاری همایش ملی تجلیل از خانه های بهداشت کارگری برتر در خراسان جنوبی

وی گفت: باید به سمتی برویم که بین شرکت‌های هواپیمایی فعال در استان رقابت ایجاد شود تا هر شرکتی که بیشتر به‌ویژه شب در فرودگاه بیرجند مستقر شود، ما هم به آن خدمت بیشتری بدهیم.

استاندار خراسان جنوبی اظهار داشت: موضوع اصلی در پروازها، استقرار شبانه هواپیما در استان است که این موضوع را با جدیت دنبال خواهیم کرد و اگر پارکینگ شبانه فرودگاه اینجا باشد به نفع استان است.

وی اضافه کرد: قدمت فرودگاه بیرجند به سال ۱۳۱۳ برمی‌گردد و انتظار ما پیشرفت و توسعه بیشتر فرودگاه مرکز استان است.

قناعت گفت: یکی از شاخص‌های مدنظر شرکت‌های هواپیمایی، استقبال مردم و میزان مسافر است که به این لحاظ ما در استان مشکلی نداریم و پروازها همواره متقاضی و مسافر لازم را دارند.

وی به رایزنی‌های صورت گرفته برای افزایش پروازها اشاره و بیان کرد: انتظار ما از شرکت هواپیمایی “ایران ایر” این است که ۲ فرودگاه بیرجند و طبس را به‌صورت ویژه ببیند، از حالت روتین خود خارج شود و در ارائه خدمات بر دیگر شرکت‌ها پیشی بگیرد.

استاندار خراسان جنوبی افزود: هر ۲ فرودگاه خراسان جنوبی باید مجهز شود البته بیرجند چون مرکز استان است باید از ویژگی‌های برتری برخوردار شود.

منبع: خاورستان

انتهای پیام/۱۰۲

چاپ و دانلود PDF

ارسال نظر

دیدگاه خود را بیان کنید :

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*
*

پربازدید ترین خبرها