دومین مرحله طرح ایمن سازی تکمیلی فلج اطفال در خراسان جنوبی آغاز شد

سرپرست معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی وخدمات بهداشتی ودرمانی بیرجند از آغاز اجرای دومین مرحله طرح تکمیلی واکسیناسیون فلج اطفال در شهرستان های مرزی استان خبر داد.

به گزارش “ پیام خاوران “، مجید شایسته در جمع خبرنگاران بیان اینکه گروه سنی هدف این طرح متولدین۲۵ دی ماه ۱۳۹۵ لغایت۳ اسفند ماه ۱۴۰۰می باشند اظهار داشت: این طرح در شهرستان های مرز شرقی استان خراسان جنوبی شامل (نهبندان، سربیشه، درمیان و زیرکوه)اجرا می شود.

وی همچنین افزود: تمام مناطق شهرستان های بیرجند، سرایان، فردوس، بشرویه، قاین، خوسف و طبس، برای همه مهاجرین خارجی که در اردوگاهها و یا خارج اردوگاهها در شهرستانها اقامت دارند، وهمه خانوارهای ساکن درکلنی ها وتجمع عمده مهاجرین خارجی و کلیه کودکان زیر ۵ سال که احتمالاً همراه با مادران خود در زندان ها اقامت دارند تحت پوشش تیم سیار قرار دارد.

سرپرست معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی وخدمات بهداشتی ودرمانی بیرجند با بیان اینکه این طرح از ۳۰ بهمن ماه لغایت ۳ اسفند ماه اجرا می گردد. گفت: میزان پوشش مرحله اول این طرح که در دیماه ۱۴۰۰ برگزار شد ۹۹ درصد بوده است که جا دارد از کلیه دست اندر کاران اجرای طرح در کلیه مناطق تحت پوشش استان قدردانی شود.

شایسته افزود: فلج اطفال یک عفونت حاد ویروسی با دامنه ای متغیر از عفونت بدون علامت تا عفونت مغز، فلج و مرگ است که عامل بیماریزای آن ویروس وحشی فلج اطفال است و این ویروس در سه تیپ ( ۱و۲و۳) می تواند سبب ایجاد بیماری گردد.

سرپرست مرکز بهداشت استان خراسان جنوبی با بیان اینکه وقوع موارد تک گیر و همه گیر این بیماری اکثرا” در تابستان و پاییز رخ داده و در هر سنی می تواند اتفاق بیفتد اظهارکرد: تنها مخزن ویروس فلج اطفال، انسان است و بیشتر در کودکان و نوجوانان رخ می دهد و در مناطقی که وضعیت بهداشتی آنها در سطح پائینی است ویروس معمولا” از طریق مدفوعی- دهانی سرایت می کند.

بیشتر بخوانید   دستگاه‌های اجرایی خراسان جنوبی با هم افزایی برای مهار آسیب‌های اجتماعی جدی‌تر تلاش کنند

وی ایمن سازی روتین طبق برنامه واکسیناسیون کودکان، ایمن سازی در پاسخ به بروز موارد فلج شل حاد و ایمن سازی پاک سازی (Mopping – up )مانند مرحله حاضر که در حال اجراست را از راهکارهای حصول به ریشه کنی فلج اطفال برشمرد

انتهای پیام/

چاپ و دانلود PDF

ارسال نظر

دیدگاه خود را بیان کنید :

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*
*

پربازدید ترین خبرها