فعالیت‌های کشاورزی بنیاد مستضعفان در خراسان جنوبی توسعه یابد

استاندار خراسان جنوبی خواستار توسعه فعالیت‌های کشاورزی بنیاد مستضعفان در استان شد و گفت: ورود بنیاد مستضعفان به موضوع احیای اراضی پایین دست سد رزه از مطالبات ماست.

به گزارش “پیام خاوران“، جواد قناعت در جمع خبرنگاران با اشاره به دیدار خود با معاون توسعه کشاورزی بنیاد مستضعفان کشور اظهار داشت: با توجه به هدررفت آب و جاری شدن روان آب‌ها از مرز شهرستان زیرکوه به سمت کشور افغانستان بنیاد مستضعفان می‌تواند با احداث زمین‌های کشاورزی و واحدهای گلخانه‌ای، مانع از هدررفت آب شوند.

استاندار خراسان جنوبی گفت: با توجه به مرغوبیت خاک منطقه، مدیریت این آب و برنامه‌ریزی برای ذخیره سازی و استحصال آن، ظرفیت بسیار خوبی برای کشاورزی و دامداری در شهرستان زیرکوه است.

وی از ذخیره ۳ میلیون مترمکعبی آب در سد رزه شهرستان درمیان خبر داد و افزود: ورود بنیاد مستضعفان به موضوع احیای اراضی پایین دست سد رزه از مطالبات ماست و توسعه فعالیت‌های کشاورزی در این محدوده، منجر به رونق اقتصادی و بالطبع ماندگاری جمعیت در شهرستان مرزی درمیان می‌شود.

قناعت با اشاره به بازدید رئیس بنیادمستضعفان کشور از مجموعه فعالیت‌های شرکت پیوند خاوران در حدفاصل بیرجند- خوسف اظهار داشت: بنا به مذاکراتی که در این بازدید صورت گرفته، انتظار این است که بنیاد مستضعفان با هدف تولید و صادرات محصولات گلخانه ای، نسبت به احداث یک مجتمع گلخانه ای به مقیاس ۲۰ هکتار در این مجموعه اقدام کند.

استاندار خراسان جنوبی گفت: با توجه به تنوع محصولات کشاورزی استان و نبود زیرساخت‌های لازم برای نگهداری این محصولات، ورود بنیاد مستضعفان به موضوع احداث سردخانه از مطالبات جدی ما است.

قناعت با تشریح موقعیت اقلیمی استان و تشدید خشکسالی‌ها متذکر شد:  خشکسالی‌ها، مشکلات عدیده‌ای را برای دامداران در بحث تأمین نهاده‌های دامی و علوفه به همراه داشته، و پیشنهاد ما در این زمینه، این است که بنیاد مستضعفان با ورود به موضوع تولید نهاده‌های دامی به کمک استان بیاید.

بیشتر بخوانید   ۱۰ مورد مبتلا به کرونا در خراسان جنوبی شناسایی شد

وی با اشاره به حجم انبوه تولیدات شرکت پیوند خاوران در زمینه علوفه و جو، تصریح کرد: تمام تولیدات این شرکت باید در داخل استان توزیع شود.

استاندار خراسان جنوبی همچنین به دیدار با نماینده شرکت سرمایه گذاری لاله‌های ایثار ماندگار اشاره کرد و گفت: امکان سنجی طرح‌ها و واکاوی شرایط قبل از انجام هر اقدامی، احتمال خطا را در سرمایه گذاری ها کمتر کرده، در حصول نتایج بهتر نیز تأثیر بسزایی دارد.

قناعت با اعلام آمادگی کامل استان برای همراهی با این هلدینگ اقتصادی، ضمن تأکید بر همکاری دستگاه‌ها در این زمینه، متذکر شد: دستگاه‌های متولی باید با توجه به شرایط استان، کم آبی، وجود مواد اولیه، زیرساخت‌های مورد نیاز و … طرحهای پیشنهادی را امکان سنجی و اولویت بندی کنند.

وی با اشاره به زمان بر بودن برخی طرح‌ها، اظهار داشت: اجرای طرح‌ها باید بنا به ضرورت و در راستای رفع نیازهای استان در دستور کار قرار گیرند.

استاندار خراسان جنوبی، منطقه ویژه اقتصادی را انتخاب مناسبی از ناحیه سرمایه گذار عنوان کرد و گفت: منطقه ویژه اقتصادی با فراهم آوردن زیرساخت های لازم و مناسب، شرایط مطلوبی را برای سرمایه گذاران فراهم آورده است.

قناعت عنوان کرد: با تمهیدات اندیشیده شده در منطقه ویژه اقتصادی، موافقت اصولی ظرف ۷۲ ساعت برای سرمایه گذاران صادر می‌شود و زمین مورد نیاز نیز بر اساس نقشه و پلان‌های تهیه شده، بلافاصله در اختیار متقاضیان قرار می‌گیرد.

وی با اشاره به پیشنهادات ارائه شده توسط این هلدینگ، تصریح کرد: با توجه به اینکه در شرق کشور، محل مناسبی برای دپوی کانتینرهای ترانزیت نداریم، لذا پیشنهاد می‌شود این شرکت نسبت به ایجاد هاب کانتینری برای ترانزیت و صادرات کالا در منطقه ویژه اقدام کند.

بیشتر بخوانید   افتتاح ۱۳ پروژه منابع طبیعی خراسان جنوبی همزمان با هفته دولت

استاندار خراسان جنوبی تأکید کرد: ایجاد این هاب کانتینری، ضمن رفع مشکل منطقه شرق کشور، برای سرمایه گذار هم آورده‌های اقتصادی فراوانی به همراه دارد.

احداث پایانه بین‌المللی حمل ‌و نقل شهید حاج قاسم سلیمانی با ظرفیت ۱۱۴ کشنده در فاز نخست و توسعه این ظرفیت به ۱۱۸ هزار کشنده تا افق ۱۴۰۹، احداث بزرگترین بندر خشک شرق کشور و بزرگترین بندر خشک خاورمیانه در بیرجند، راه‌اندازی بزرگترین شهرک خودرویی خاورمیانه با رویکرد تولید خودروهای هیبریدی، الکتریکی، الکترومغناطیسی و در افق ۱۴۰۹ خودروهای خودگردان الکترونی در بیرجند، ایجاد اولین و بزرگترین خط تولید بدون کارخانه در ۹ شغل و حرفه پردرآمد و نیز راه‌اندازی بزرگترین شهرک میکروالکترونیک آسیا با رویکرد تولید قطعات الکترونیکی، ریزپردازنده‌‌ها و سخت‌افزارهای پروتکل‌های گوناگون رسانه‌ای، شبکه‌ای و لجستیکی از جمله مهمترین محورهای سرمایه‌گذاری هلدینگ لاله‌های ایثار ماندگار با مشارکت یک شرکت چینی در خراسان جنوبی است.

انتهای پیام/ 102

چاپ و دانلود PDF

ارسال نظر

دیدگاه خود را بیان کنید :

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*
*

پربازدید ترین خبرها