داستان بی‌پایان جولان سگ‌های ولگرد در بیرجند

با وجود فعالیت دستگاه‌های متولی جمع‌آوری سگ‌های بی‌صاحب هنوز در برخی از محلات و حاشیه شهر بیرجند دیده می‌شوند و ترس را در وجود خانواده‌ها قرار می‌دهند.

به گزارش “پیام خاوران“، دی ماه سال گذشته بود که خبر کشته شدن پسر بچه‌ای در امیرآباد بیرجند توسط سگ‌های بلاصاحب اندوه را بر جان و قلب مردم سرازیر کرد و با بروز این اتفاق مسئولان دست به کار شدند و با مصوباتی کار جمع‌آوری سگ‌ها را به شهرداری‌ها و دهیاری‌ها محول کردند.

طبق این مصوبات سگ‌های ولگرد باید زنده‌گیری می‌شدند و کسی حق نابودی آن‌ها را نداشت و حال سؤال اینجاست آیا با این وجود می‌توان محلات را از وجود آن‌ها پاک کرد؟

از آن زمان تاکنون دستگاه‌های متولی دست به کار شدند و بخش عظیمی از آن‌ها را جمع‌آوری کردند ولی با وجود تمام تلاش‌‌ها هنوز در برخی از محلات بیرجند سگ‌ها دیده می‌شوند. از زمان مرگ یاسین ۴.۵ ساله ترس از این حیوان در بین خانواده‌ها دوچندان شده و این خطر را برای فرزندان خود نیز احساس می‌کنند.

زهرا عباسی یکی از شهروندان بیرجندی ساکن در محله سراب در گفت‌وگو با خبرنگار ما اظهار داشت: سگ‌های ولگرد در این محله گاهی دیده می‌شوند.

وی با بیان اینکه بچه‌ها مکانی برای بازی در این محله ندارند، تصریح کرد: برای بازی از کوچه‌ها استفاده می‌کنند که علاوه بر خطر حمله سگ‌ها خطر برخورد ماشین را نیز دارند.

سگ‌ها در سراب صداهای مهیبی ایجاد می‌کنند

این شهروند بیرجندی با بیان اینکه زمین‌های خالی زیادی در این محله وجود دارد، یادآور شد: سگ‌ها از کوه‌ به این سمت می‌آیند و شب با صداهای مهیب خود سبب ترس و وحشت ما می‌شوند.

عباسی با بیان اینکه برخی از خانواده‌ها به سگ‌ها غذا می‌دهند، ادامه داد: این کار سبب تردد بیشتر سگ‌ها در این محله می‌شود.

وی با بیان اینکه از چند ماه گذشته تاکنون جمعیت سگ‌ها کمتر شده است، گفت: امنیت جانی مردم باید تأمین شود تا دوباره همانند آن حادثه تلخ برای مردم رخ ندهد.

رضا زنگویی یکی دیگر از شهروندان بیرجندی ساکن در منطقه حاجی‌آباد در گفت‌‌و‌گو با خبرنگار ما، اظهار داشت: روستای حاجی‌آباد از روستاهای حاشیه شهر محسوب می‌شود و جمع‌آوری سگ‌ها توسط دهیاری انجام می‌شود.

وی با بیان اینکه افراد ساکن در حاشیه شهرها عمدتأ از قشر ضعیف جامعه هستند، تصریح کرد: این خانواده‌ها همچنین فرزندان زیادی دارند که مراقبت از آن‌ها کار مشکلی است.

این شهروند بیرجندی با بیان اینکه پارک و فضای بازی مورد نیاز در این منطقه وجود ندارد، یادآور شد: کودکان برای بازی و تفریح از کوچه‌ها و زمین‌های باز خاکی استفاده می‌کنند.

بیشتر بخوانید   استفاده از ناوگان اتوبوس‌رانی در بیرجند ۷۰ درصد کاهش یافت

زنگویی با بیان اینکه جمعیت سگ‌ها در این منطقه با حمایت دهیاری از گذشته کمتر شده است، ادامه داد: با فعالیت این نهاد هنوز سگ‌های بلاصاحب در این منطقه دیده می‌شود.

خانواده‌ها از ترس سگ‌ها آرامش خاطر ندارند

وی جمع‌آوری سگ‌های ولگرد را بسیار مهم دانست و افزود: تجربه تلخی که در امیرآباد به وجود آمد نباید تکرار شود و خانواده‌ها باید آرامش خاطر داشته باشند تا فرزندان آن‌ها با خیال آسوده بازی کنند.

این شهروند بیرجندی با بیان اینکه سگ‌های بلاصاحب زنده‌گیری می‌شوند، متذکر شد: حیواناتی که امنیت جانی انسان را مختل می‌کنند باید نابود شوند تا جمعیت آن‌ها نیز کمتر شود.

وی با بیان اینکه نتیجه زاد و ولد این حیوان تولید تعداد زیادی سگ در هر دوره است، گفت: با جمع‌آوری آن‌ها جمعیت این حیوان کم نمی‌شود و برخی از این حیوانات ناقل بیماری‌های خطرناکی هستند که سبب گسترش بیماری می‌شوند.

زنگویی با بیان اینکه در حاشیه شهرها برخی از مردم در منازل خود مرغ دارند، یادآور شد: در برخی موارد سگ‌ها به مرغ و خروس مردم حمله می‌کنند و آن‌ها را نابود می‌کنند لذا مسئولان باید دستورالعمل جدی برای این موضوع داشته باشند تا مشکلی برای مردم ایجاد نشود.

۶۵۰ قلاده سگ زنده‌گیری شدند

«علی فاضلی‌فرد» فرماندار بیرجند در گفت‌و‌گو با خبرنگار ما، اظهار داشت: براساس آخرین دستورالعمل وزارت کشور به عنوان دستورالعمل کنترل حیوانات ناقل بیماری مشترک بین انسان و دام در شهرها متولی جمع‌آوری شهرداری‌ها و در روستاها دهیاری‌ها هستند.

وی تصریح کرد: در کارگروه کنترل حیوانات ناقل بیماری مشترک انسان و دام دستگاه‌های مختلفی از جمله دامپزشکی، دادستانی، شهرداری، نیروی انتظامی و فرمانداری فعالیت دارند.

فرماندار بیرجند با بیان اینکه در سه ماه چهارم سال گذشته بعد از واقعه تلخ امیرآباد با یک حرکت ضربتی یک‌هزار و ۴۵۸ قلاده سگ از سطح شهرستان بیرجند که عمدتاً شهر بیرجند و حاشیه شهر است، جمع‌آوری شد، افزود: از آن زمان تاکنون این روند ادامه دارد.

فاضلی‌فرد با بیان اینکه در سه ماه نخست امسال ۶۵۰ قلاده سگ را زنده‌گیری کردیم، یادآور شد: اکنون روزانه به شکل میانگین ۷ قلاده سگ زنده‌گیری می‌شود که در سطح شهر بیرجند و روستاهای اطراف آن اتفاق می‌افتد و به طور معمول حدود پنج قلاده از سطح شهر و دو قلاده از روستاهای اطراف توسط دهیاری‌ها زنده‌گیری می‌شود.

بیشتر بخوانید   کارگران نمونه شرکت گاز  خراسان جنوبی تجلیل شدند

وی با بیان اینکه اکنون جمعیت سگ‌ها در شهر کاهش یافته است، اضافه کرد: شهرک فرهیختگان نه روستا و نه شهر محسوب می‌شود و در حاشیه دانشگاه بیرجند قرار دارد که شهرداری با دانشگاه تفاهم‌نامه امضاء کردند و شهرداری کار جمع‌آوری را انجام می‌دهد.

فرماندار بیرجند با بیان اینکه اکنون زنده‌گیری به شکل بی‌هوشی انجام می‌شود، متذکر شد: این روش زمان و هزینه بالایی را می‌طلبد.

زنده‌گیری سگ‌ها با اسلحه بیهوشی

وی با بیان اینکه با دارت بیهوشی، تور و با قفس زنده‌گیری انجام می‌شود، گفت: اکنون بیشتر با اسلحه بیهوشی این کار را انجام می‌دهند.

فرماندار بیرجند با بیان اینکه شهرداری برای خرید اسلحه بیهوشی پای کار آمده است، تصریح کرد: هزینه آن را پرداخت کردند و در اختیار متقاضیان می‌گذارند و دهیاران می‌توانند با شهرداری قرارداد بسته و با پرداخت هزینه آن برای جمع‌آوری استفاده کنند.

فاضلی‌فرد با بیان اینکه سگ‌ها به پناهگاه رسمی در سایت پسماند شهرداری در ابتدای جاده شوشود منتقل می‌شوند، یادآور شد: در آنجا واکسینه، پلاک‌گذاری و عقیم‌سازی می‌شوند.

وی با بیان اینکه آن‌هایی که به عنوان سگ گله و نگهبان تقاضا دارند با شرایط خاص و اخذ تعهد به آن‌ها تحویل داده می‌شود، ادامه داد: سگ‌های مریض از سالم جدا می‌شوند و با روش‌های خاص از چرخه حذف می‌شوند.

فرماندار بیرجند با بیان اینکه اکنون ۷۵۰ قلاه سگ در پناهگاه رسمی ما نگهداری می‌شوند، افزود: پناهگاه غیررسمی مرکز غیرمجاز نگهداری در حاشیه روستای حاجی‌آباد است.

فاضلی‌فرد با بیان اینکه در حاجی‌آباد از ما مجوز دریافت نکردند و در آنجا محلی دارند که سگ‌ها را نگهداری می‌کنند، اضافه کرد: سه مرتبه بازدید از آنجا صورت گرفته و با دادستانی هماهنگ شده و منتظر دستور دادستانی هستیم تا آنجا را جمع کنیم چراکه خطرات بهداشتی دارد و آن‌ها را به پناهگاه رسمی منتقل کنیم.

۳ خودروی فعال در غذادهی غیراصولی توقیف شد

وی با بیان اینکه این موضوع کشوری است و حاد شده است، تصریح کرد: قبل از این سگ‌های ولگرد را با تیر مستقیم معدوم می‌کردند ولی از سال ۸۷ برنامه عوض شد و زنده‌گیری مطرح شد.

فرماندار بیرجند با بیان اینکه ما بیش از ظرفیت که تعریف شده آن‌ها را وارد زندگی بشر کردیم، یادآور شد: اکنون شاهد منازلی هستیم که سگ را پرورش می‌دهند و اگر مطلع شویم آن‌ها را جمع‌آوری می‌کنیم.

بیشتر بخوانید   دسترسی به شبکه شاد در خراسان جنوبی بهبود پیدا می کند

فاضلی‌فرد با بیان اینکه برخی افراد سگ را به عنوان حیوان خانگی در منزل نگهداری می‌کنند، ادامه داد: گروهی نیز افراد سودجو هستند که برای کسب درآمد به این موضوع روی آوردند.

وی با بیان اینکه در حاشیه کشتارگاه حسین‌آباد پراکندگی استخوان‌ها را داشتیم که اکنون جمع‌آوری شدند، تبیین کرد: غذادهی غیراصولی در شهرها و روستاها را داشتیم و سه خودرو که اقدام به غذادهی می‌کردند، توقیف شدند و مردم در این زمینه کمک می‌کنند.

۳ اکیپ ماشینی برای جمع‌آوری فعال هستند

فرماندار بیرجند با بیان اینکه مردم می‌توانند از نزدیک از پناهگاه رسمی بازدید کنند، تصریح کرد: در آنجا می‌توانند به غذادهی حیوانات کمک کنند چراکه غذادهی آن‌ها هزینه سنگینی دارد.

فاضلی‌فرد با بیان اینکه اگر سگ دیدند می‌توانند با شماره ۱۳۷ تماس بگیرند تا شهرداری آن‌ها را جمع‌آوری کند، خاطرنشان کرد: اگر با ۱۱۰ هم تماس بگیرند پلیس به شهرداری برای جمع‌آوری خبر می‌دهد.

«احمد لطایفی» سرپرست مدیریت پسماند شهرداری بیرجند نیز در گفت‌و‌گو با خبرنگار ما، اظهار داشت: سگ‌‌ها در داخل شهر توسط سه اکیپ ماشینی زنده‌گیری می‌شوند و اکیپ ماشینی به صورت شبانه‌روزی و ۲۴ ساعته در حال فعالیت و یک اکیپ گشت موتوری نیز از ساعت شش صبح تا ساعت ۱۴ خدمات دارند.

وی با بیان اینکه هفت قلاده سگ به طور میانگین روزانه در شهر زنده‌گیری داریم، یادآور شد: حریم شهر حوزه عملیاتی ما است و سگ‌های جمع‌آوری شده در سایت پسماند کیلومتر دو جاده شوشود نگهداری می‌شوند.

سرپرست مدیریت پسماند شهرداری بیرجند با اشاره به اینکه این مکان ۳ هزار مترمربع مساحت دارد و دارای امکاناتی شامل اتاق قرنطینه، معاینه، آشپزخانه و هفت محوطه دارد، افزود: در این مکان برای سگ‌ها سم‌پاشی، واکسیناسیون، انگل‌تراپی و پلاک‌کوبی انجام می‌شود.

لطایفی با بیان اینکه از شهروندان تقاضا داریم غذادهی انجام ندهند، اضافه کرد: غذاها را به سایت پسماند تحویل دهند و از حیوانات بازدید داشته باشند.

وی با بیان اینکه برای کسانی که متقاضی سگ برای سوله‌ها و باغات خود هستند تحت شرایط خاص تحویل می‌شوند، خاطرنشان کرد: سگ‌ها برای این منظور عقیم‌سازی و پلاک‌کوبی می‌شوند و با اخذ مجوز به متقاضیان تحویل می‌شوند.

منبع: فارس

انتهای پیام/ ۱۰۲

چاپ و دانلود PDF

ارسال نظر

دیدگاه خود را بیان کنید :

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*
*

پربازدید ترین خبرها