مخازن خراسان جنوبی ۱۲۵میلیون مترمکعب کسری آب دارند

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان‌جنوبی از کسری 125 میلیون متر مکعبی مخازن استان خبر داد.

به گزارش “پیام خاوران“، سعید سروری با اعلام این خبر در جمع خبرنگاران اظهار داشت: در استان نزدیک به ۱۲۵ میلیون مترمکعب کسری مخزن وجود دارد؛ یعنی میزان برداشت ۱۲۵ میلیون متر مکعب بیشتر از میزان ورودی به سفره‌های آب زیرزمینی بوده؛ در صورتی که باید به ۷۵ درصد میزان آب تغذیه برسد به گونه‌ای که به بخش کشاورزی لطمه‌ای وارد نشود.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان‌جنوبی گفت: آب یک عنصر کمیاب، تجدیدپذیر و غیر قابل جایگزین است؛ آب از آنجایی تجدیدپذیر محسوب می‌شود که در یک چرخه هیدرولوژی سالانه با تابش خورشید بر سطح آب‌های آزاد و اقیانوس‌ها و دریاها، ابر تشکیل می‌دهد و بارندگی به صورت روان آب‌ها یا آب زیرزمینی از طریق قنات مورد استفاده قرار می‌گیرد و دوباره این چرخ تجدید می‌شود؛ به همین دلیل از منابع تجدیدپذیر است.

وی افزود: با وجود همه این‌ها، آب تنها عنصری غیرقابل جایگزین است و در سال‌های اخیر به خاطر خشکسالی و کمبود بارش حجم آب کاهش پیدا کرده؛ در ۵۰ سال گذشته سرانه آب تجدیدپذیر در اختیار هر نفر ایرانی شش هزار و ۵۰۰ متر مکعب بوده است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان‌جنوبی ادامه داد: با افزایش جمعیت، نیاز آبی، کاهش بارندگی، افزایش دما و تبخیر آب از حجم آن کاسته شده است به طوری که امروزه سرانه آب تجدیدپذیر در اختیار هر فرد ۱۵۰۰ متر مکعب است.

وی ادامه داد: برای جبران این نقص باید افزایش نیاز و ثابت بودن حجم آب را با افزایش بهره وری در بخش آب جبران کنیم و نیازهای خود را در بخش‌های مختلف آبی برطرف سازیم.

بیشتر بخوانید   قیمت نان سنتی در خراسان جنوبی تغییر نکرد

سروری بیان کرد: بر اساس استانداردهای جهانی بیشتر اتکاهای جامعه بشری باید به منابع آب سطحی باشد و از منابع آب زیرزمینی به عنوان منابع جایگزین استفاده شود.

وی درباره برداشت از منابع آب زیرزمینی، تصریح کرد: استانداردهای جهانی، برداشت تا ۴۰ درصد از منابع آب زیرزمینی که در چرخه تجدیدپذیر است را نرمال دانسته، اما اگر از این عدد عبور کند وارد یک تنش آبی می‌شود و اگر بهره وری به ۶۰ درصد برسد وارد بحران می‌شود.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان‌جنوبی افزود: در استان خراسان جنوبی نزدیک به ۱۱۰ درصد از منابع آب زیرزمینی استفاده می‌شود و نتیجه آن افت سطح آب زیرزمینی است.

سروری با اشاره به وضعیت سدهای استان، خاطرنشان کرد: در خراسان جنوبی هشت سد ذخیره‌ای وجود دارد و ظرفیت این سدها، ۷۵ میلیون متر مکعب است.

وی با بیان اینکه امسال ۱۵.۶ میلی متر مکعب ذخیره آب پشت سدها است؛ به عبارتی تنها ۲۰ درصد سدها آبگیری و ۸۰ درصد خالی از آب بوده که در مقایسه با سال آبی گذشته با کاهش ۱۰ درصدی روبرو شده است، یادآور شد: امید است با مصرف بهینه آب از کاهش این نعمت خدادادی جلوگیری کنیم.

منبع: ایسنا

انتهای پیام/ 102

چاپ و دانلود PDF

ارسال نظر

دیدگاه خود را بیان کنید :

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*
*

پربازدید ترین خبرها