تعدادی از سازه‌های معماری قنوات بلده فردوس مرمت شد

مدیر پایگاه میراث جهانی قنات بلده فردوس از مرمت و حفاظت اضطراری تعدادی از سازه‌های معماری، قنوات بلده خبر داد.

به‌گزارش خبرگزاری تسنیم از بیرجند، اقدس کرم‌پور در حاشیه بازدید از قنات بلده اظهار داشت: مرمت و حفاظت اضطراری تعدادی از سازه‌ها، از محل اعتبارات ملی قنوات بلده، در محدوده مسیر شاه جوی بلده در شهر فردوس آغاز شده است.

مدیر پایگاه میراث جهانی قنات بلده فردوس افزود: از مهم‌ترین اقدامات در حال انجام، بام‌سازی و اندود مجدد جداره آب‌انبارها و مردخانه‌ها است.

کرم‌پور بیان کرد: تعامل میان انسان و طبیعت و به وجود آمدن یک اثر فاخر و منحصربه‌فرد و غیرقابل‌تجدید تعبیری از منظر فرهنگی است که نزدیک به دو دهه موردتوجه سازمان‌های بین‌المللی و حفاظت‌گران میراث‌فرهنگی قرارگرفته و در قنات ایرانی عبارت است از پهنه‌ای از فضای جغرافیایی که در آن آثار و نشانه‌های تعامل انسان با محیط از طریق فناوری قنات قابل ‌تشخیص و مشاهده باشد.

وی ادامه داد: قنات، ميراث ماندگار پنهان درون خاک و يکي از گنجینه‌های علمي و فرهنگي ايرانيان محسوب می‌شود. درواقع، قنات‌ها از مهم‌ترین بناهاي زادبومي ايران و ماحصل فرهنگ و هنر ايراني، طي نسل‌ها به وجود آمده‌اند.

مدیر پایگاه میراث جهانی قنات بلده فردوس گفت: منظر فرهنگی آب بلده (مجموعه میراث جهانی قنوات بلده) نماد بارز تعامل انسان و طبيعت كويري با بهره‌گیری از قنات است و بخشی از سازه‌های وابسته به قنات شامل حمام‌ها، آسیاب‌ها، آب‌انبارها، سقاوه‌ها، آب‌بندها، کال‌ها، مردخانه‌ها، شاه جوی قنوات بلده و درختان مسیر شاه جو در این محدوده واقع شده‌اند.

انتهای پیام/ ۱۰۲

چاپ و دانلود PDF
بیشتر بخوانید   51 درصد مصرف انرژي خراسان جنوبی در بخش مولد مصرف مي‌شود/همراهی با توليدکنندگان براي تحقق "جهش توليد"دراستان

ارسال نظر

دیدگاه خود را بیان کنید :

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*
*

پربازدید ترین خبرها