اجرای نهضت آسفالت در روستاهای خراسان جنوبی نیازمند همراهی مسئولان است

معاون عمران روستایی اداره کل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی خراسان جنوبی گفت: بیشترین حجم آسفالت در روستاهای استان در کوتاه ترین زمان رقم خورد و ادامه اجرای این نهضت نیازمند همراهی مسئولان است.

به گزارش “پیام خاوران”، ابوالفضل مهرافزا در گفتگو با خبرنگاران با بیان اینکه استان خراسان جنوبی طبق سرشماری سال ۹۵ با جمعیت حدود ۷۶۸هزار و ۸۹۸ نفر معادل ۹۶ صدم درصد یعنی کمتر از یک درصد جمعیت کشور را دارد واین درحالی است که با وسعت ۱۵۱هزار و ۱۸ کیلومترمربع ۹٫۲۵ صدم درصد وسعت کشور را دارد.

وی با بیان اینکه سهم جمعیت روستایی کشور کمتر از ۲۶ درصد است درحالی که سهم روستایی در استان خراسان جنوبی ۴۱ درصد است افزود: این آمار نشان می‌دهد که نیاز داریم بیشتر به توسعه پیشرفت و آبادانی روستاهای استان بپردازیم.

معاون عمران روستایی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی خراسان جنوبی گفت: تعداد روستاهای بالای ۲۰ خانوار در استان ۹۱۸ روستا است که بر این اساس ۲٫۳ دهم روستاهای بالای ۲۰ خانوار کشور را در استان خود داریم.

مهرافزا بیان کرد: در هر۱۰۰ کیلومتر مربع ۲٫۴ دهم روستای بالای ۲۰ خانوار در کشور وجود دارد اما در خراسان جنوبی این آمار ۶/۰روستا در کیلومتر مربع است یعنی پراکندگی روستاهای استان ۴ برابرمیانگین پراکندگی کشور است.

وی اظهار داشت: برای همه روستاهای بالای ۲۰ خانوار در خراسان جنوبی تهیه طرح هادی انجام شده و برای روستاهای زیر ۲۰خانوار نیز درحالی که تکلیف قانونی نداریم اما برای ۲۷۰ روستای زیر ۲۰ خانوار بنا به درخواست روستائیان طرح هادی تهیه شده است.

معاون عمران روستایی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی خراسان با بیان اینکه برای ۲۴۵ روستا نیز که افق دوره ۱۰ ساله سپری شده بازنگری آنها انجام شده است گفت: اعتباری که برای طرح‌های هادی از ابتدا تاکنون در نظر گرفته شده ۲۱ میلیارد و۵۰۰ میلیون تومان بوده است.

بیشتر بخوانید   استاندارخراسان جنوبی:تجمعات به نفع مردم نیست و آسیب پذیری به همراه دارد

وی با بیان اینکه طرح هادی در ۶۱۰ روستای بالای ۲۰ خانوار را در استان شروع کردیم گفت: به لحاظ اعتبارات سال ۱۴۰۰ تعداد ۱۴۱ پروژه اجرای طرح هادی داشتیم که با اعتبار ۵۶ میلیارد و ۳۸۰ میلیون تومان اجرا شد.

مهرافزا افزود: سال گذشته اعتبارات اجرای طرح هادی ۴۱ میلیارد و ۸۶۰ میلیون تومان  اعتبار ملی بوده و بنیاد مسکن خراسان جنوبی ۶ برابر اعتبارات استانی اعتبارات ملی را جذب کرده است و در زمینه قیر هم در مجموع ۹۰ میلیارد تومان اعتبار قیر داشتیم که در بیش از۲۰۰روستای استان اجرا می‌شود.

وی افزود در مجموع اعتبارات دریافتی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی از محل منابع ملی ۱۸ برابر اعتبارات استانی بوده است.

معاون عمران روستایی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی خراسان عنوان کرد: یکی از مباحثی مهم مدنظر ما نهضت آسفالت است و مجموع اعتبارات قیری که از بودجه کشور به استان در سال گذشته پرداخت شده ۴۴میلیارد و۷۰۰ میلیون تومان بوده است.

وی ادامه داد: ۴۵ میلیارد تومان اعتبار مازاد گرفتیم و در سال ۱۴۰۱  پس از تایید سامانه ستاد پیمانکاران وارد کار اجرایی شدند.

و اتفاقی که افتاده بیشترین حجم آسفالت در روستاهای استان در کوتاه ترین زمان رقم خورد و میزان قیردریافتی که در اعتبار ۱۴۰۰ رقم خورد ۹۵۷۶ تن بود درحالی که مجموع قیر در سال‌های ۹۷ تا ۹۹ تنها ۷هزار تن بوده و در مجموع در سال نخست دولت سیزدهم ۲۰درصد بیشتر از مجموع سالهای ۹۷ تا ۹۹  قیر دریافت کردیم و نهضت آسفالت را آغاز کردیم.

مهرافزا گفت: پیگیری‌های زیادی از طریق سازمان مرکزی بنیاد انجام دادیم تا هرچه ظرفیت جذب وجود دارد سهمیه مازاد بگیریم تا خدمت بهتری در استان انجام دهیم.

بیشتر بخوانید   تکمیل نیروگاه بادی درح، لنگ تسهیلات ارزان قیمت

وی افزود: براساس گزارشی که سامانه مدیریت توزیع مصرف قیر کشور اعلام کرده از مجموع ۳هزار میلیارد تومان اعتبار قیر در کشور به دلیل مشکلات اقتصادی روستاها و مسائل قانونی تنها یک هزار و ۷۵میلیارد تومان یعنی ۳۷ درصد آن تا تاریخ ابتدای مرداد ماه  جذب شده و دوهزار میلیارد تومان قیر در کشورجذب نشده است.

استان‌هایی داریم که در جذب قیر مشکل دارند و  علیرغم پیگیری هایی که با دفتر مرکزی بنیاد داشته ایم اعلام کردند با توجه به نظر دیوان محاسبات کشور ووزارت امور اقتصادی و دارایی سال ۱۴۰۰گذشته حساب‌ها بسته شده و نمی‌توانیم اعتبارات را باز توزیع کنیم این درحالی است که احتمال می رود بیش ازیک هزارمیلیارتومان اعتبار جذب نشود.

معاون عمران روستایی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی خراسان جنوبی ضمن سپاسگزاری ویژه از دستگاههای نظارتی استان  بیان کرد: در اعتبارات ۱۴۰۰ با تشخیص درست و دلسوزی و دغدغه مندی شورای دستگاههای نظارتی استان مجوز تهاتر به ما داده شده  لذا هرچه اعتبار از ۱۴۰۰ بگیریم ‌می‌توانیم به همان میزان تهاتر کنیم.

وی گفت: با توجه به اینکه آمادگی برای اجرای ۰۰۰/۷۰۰/۱ متر مربع آسفالت معابر روستایی استان وجود دارد لذا پیشنهاد دادیم ۳۰۰ میلیارد تومان اعتبار مازاد به ما بدهند تا عقب ماندگی اجرای آسفالت را در استان برطرف کنیم و نیازها به روز شود. لذا خواهش می شود دستگاه‌های نظارتی به هر شکلی می‌توانند به روستاها کمک کنند ، شاید این فرصت دیگر تکرار نشود.

انتهای پیام/۱۰۴

چاپ و دانلود PDF

ارسال نظر

دیدگاه خود را بیان کنید :

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*
*

پربازدید ترین خبرها