مردم در مدیریت مصرف انرژی همکاری کنند

استاندار خراسان جنوبی با بیان اینکه با توجه به سرمای کم سابقه هوا و افزایش مصرف گاز، مردم با رعایت الگوی مصرف از هر گونه مشکل در روند تأمین گاز استان جلوگیری کنند گفت: در غیر این صورت مجبوریم مرغداری‌ها و گلخانه‌ها را از شبکه توزیع خارج کنیم.

به گزارش “پیام خاوران” جواد قناعت در قرارگاه مدیریت بحران شرکت گاز خراسان جنوبی اظهار داشت: با توجه به برودت هوا در شرایط بسیار خاصی به سر می‌بریم و ممکن است که استان و ‌کشور یکی دو هفته درگیر تبعات این سامانه جوی باشد.

استاندار خراسان جنوبی بیان کرد: با توجه به سرمای کم سابقه هوا و به تبع آن افزایش مصرف گاز، مردم با رعایت الگو و مدیریت مصرف از هر گونه مشکل در روند تأمین گاز استان جلوگیری کنند.

وی افزود: در حال حاضر مصرف روزانه گاز کشور یک هزار و ۱۰۰ میلیون مترمکعب است اما تولید ۹۰۰ میلیون متر مکعب است بنابراین به دلیل جبران این کمبود تولید باید در این بخش مدیریت لازم را داشته باشیم.

قناعت بیان کرد: این موج سرما در کشور بی‌سابقه است که به صورت میانگین هر یک دهه یک بار رخ می‌دهد. تداوم موج سرما در سطح کشور حداقل تا پایان هفته ادامه دارد و اکنون ۲۷ استان و ۴۶۰ شهر کشور درگیر سرما و برودت شدید هوا هستند.

وی گفت: شب گذشته بالاترین مصرف گاز در کشور رقم خورد اما باید تمام تلاش خود را به کار گیریم تا قطع گاز خانگی به عنوان خطر قرمز نداشته باشیم.

استاندار خراسان جنوبی با اشاره به سه تماس تلفنی خود در قرارگاه مدیریت بحران استان با وزیر نیرو، مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران و معاون عملیات دیسپاچینگ شرکت ملی گاز و پیگیری برای قطع نشدن گاز منطقه خراسان جنوبی گفت: از این مسئولان قول مساعد را برای قطع نشدن گاز استان گرفته‌ایم و جای نگرانی نیست.

وی با تأکید بر اینکه در کنار همه این پیگیری‌ها باید خود را برای روزهای سخت آماده کنیم، بیان کرد:  مصوبات مدیریت بحران استان باید به صورت کامل در همه شهرستان‌ها دنبال شود.

قناعت با بیان اینکه در صورت شدت برودت هوا، احتمال افت فشار در برخی مسیرهای آنتی‌ شبکه‌ گاز خراسان جنوبی وجود دارد، متذکر شد: درصورت عدم صرفه جویی و بیشتر شدن میزان مصرف، احتمال قطعی گاز در برخی مناطق کشور و استان وجود دارد و همراهی مردم در مدیریت مصرف گاز می‌تواند مانع از افت فشار و قطعی گاز شود.

بیشتر بخوانید   19 نقشه 25 هزار در استان خراسان جنوبی کار شده است

استاندار خراسان جنوبی با بیان اینکه فرمانداران، شرکت پخش فرآورده‌های نفتی و اعضای ستاد مدیریت بحران آمادگی لازم برای توزیع نفت در شرایط اضطراری را داشته باشند گفت: برای شرایط ضرورت مساجد، تکایا و نیز پایگاه‌های بسیج با محوریت فرمانداران برای اسکان مردم آماده شوند تا در صورت لزوم مردم دچار مشکل نشوند.

وی از تمدید تعطیلی ادارات، دستگاه‌ های اجرایی و مراکز آموزشی استان در روزهای ۲۴ و ۲۵ دی ماه خبر داد و گفت: با تعطیلی ادارات استان‌های همجوار، شبکه گاز پایدارتری خواهیم داشت.

مردم، اصل مدیریت مصرف گاز را رعایت کنند

سخنگوی ستاد مدیریت مصرف انرژی خراسان جنوبی نیز بر لزوم رعایت مدیریت مصرف گاز در شرایط سخت سرما در روزهای پیش رو تأکید کرد.

علیرضا عباس‌ززاده خاطرنشان کرد: خدا را شاکریم که در ابتدای فصل سرما شاهد نزول رحمت الهی باران و برف هستیم و این موضوع نوید بخش سالی پر برکت برای مردم به ویژه کشاورزان سختکوش خواهد بود.

وی با بیان اینکه در روزهای اخیر شاهد ورود دو توده سرما به کشور و استان خراسان جنوبی بودیم که سبب تداوم سرما در کشور شد افزود: به دنبال آن در کشور و استان سردترین روزها و شب‌ها را تجربه می‌کنیم که کم سابقه است و باید خود را با این شرایط وفق دهیم.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری خراسان جنوبی با اشاره به اینکه در بیش از ۴۶۰ شهر و ۲۷ استان کشور در ۲۴ ساعت گذشته دما به زیر صفر رسید، تصریح کرد: سرمای هوا که باعث شد در بعضی از شهرها دما به منفی ۲۷ درجه برسد، سبب افزایش بی سابقه مصرف گاز خانگی  شده و رکورد مصرف گاز در کشور را شکسته است.

بیشتر بخوانید   کشف بیش از 15 تن انواع مواد مخدر در خراسان جنوبی/ ثبت درخواست 2 هزار 139 گذرنامه ویژه اربعین در استان 

عباس‌زاده با اعلام اینکه در خراسان جنوبی هم دمای هوا به منفی ۲۰ درجه رسید، اظهار داشت: در این شرایط بیشتر نقاط کشور و حتی کشورهای منطقه بر اثر سرمای هوا در شرایط خاصی قرار گرفته به طوری که ترکمنستان صادرات گاز خود را به دلیل سرمای زیاد در این کشور، به ایران قطع کرده است.

وی گفت: بر اساس گزارش وزارت نفت و شرکت ملی گاز کشور تاکنون هیچ گونه وقفه‌ای در تولید گاز در کشور به وجود نیامده و همه پالایشگاه‌های تولید گاز در مدار قرار دارند به طوری که در این روزها رکورد تولید گاز در کشور زده شده است و استان‌های شمال شرق کشور با مشکلاتی در زمینه مصرف گاز مواجه شده‌ان.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری خراسان جنوبی با تأکید براین که اگر مردم مدیریت مصرف گاز را رعایت نکنند، شاهد قطع گاز خواهیم بود گفت: با تلاش پرسنل شرکت گاز خراسان جنوبی تاکنون قعطی گاز را نداشته‌ایم و با ماندگاری برودت هوا مردم باید در این زمینه به طور ویژه برنامه ریزی کنند.

وی عنوان کرد: با وجود همه برنامه ریزی‌های انجام شده خدمات رسانی به مردم در این شرایط سخت مستلزم همکاری جدی مردم است و در حال حاضر استان‌های خراسان رضوی، شمالی و جنوبی، گلستان، مازندران و سمنان جزو استان‌هایی هستند که بیشتری مشکل را در این شرایط دارند.

سخنگوی ستاد مدیریت مصرف انرژی با تأکید بر اینکه اولویت برای ما تأمین گاز خانگی است، ادامه داد: یکی از تمهیدات در این زمینه تعطیلی مدارس و ادارات دولتی است که کارگروه مدیریت مصرف انرژی خراسان جنوبی با پیشنهاد شرکت گاز استان با انجام این کار موافقت کرد.

بیشتر بخوانید   امام جمعه بیرجند: قوه قضائیه در روند بررسی پرونده‌ها در اسرع وقت اقدام کند

به گفته وی؛ هر روز تعطیلی ادارات یک میلیون و ۲۵۰ هزار مترمکعب صرفه جویی گاز و تقویت گاز بخش خانگی را به همراه دارد و هر درجه کاهش دمای وسایل گرمایشی در بخش خانگی، ۲۵ میلیون متر مکعب کاهش مصرف گاز را سبب می‌شود.

سخنگوی ستاد مدیریت مصرف انرژی خراسان جنوبی اظهار داشت: همه مدارس مانند ادارات دولتی روزهای شنبه و یکشنبه این هفته جز پایه دوازدهم که امتحانات نهایی آنها برگزار می‌شود تعطیل هستند و دانشگاه‌های خراسان جنوبی هم در این دو روز تعطیل هستند.

عباس زاده افزود: براساس مصوبه کارگروه مدیریت مصرف انرژی خراسان جنوبی همه امتحانات دانشگاه‌های استان هم لغو شده که این مصوبه به همه دانشگاه ها اعلام شده و لازم الاجرا است. دانشجویان غیر بومی دانشگاه‌های خراسان جنوبی به دلیل یخ زدگی جاده‌ها و وجود نداشتن امکان رفت و آمد در خوابگاه‌ها حضور دارند.

به گفته وی؛ بخش‌های خصوصی نیز در این دو روز مانند ادارات تعطیل هستند مگر اینکه بتوانند از سوخت جایگزین برای تأمین انرژی خود استفاده کنند.

سخنگوی ستاد مدیریت مصرف انرژی خراسان جنوبی گفت: از همه هم استانی‌ها درخواست می‌کنیم که دمای منازل خود را بین ۱۸تا ۲۱ درجه نگاه دارند تا با صرفه جویی در این زمینه از مشکلات ناشی از شدت سرما کاسته شود.

عباس زاده بیان کرد: گازرسانی به مرغداری‌ها و گلخانه‌ها مانند مصرف خانگی انجام می‌شود اما اگر مردم مصرف گاز را مدیریت نکنند مجبور خواهیم شد که آنها را از مدار خارج کنیم که این موضوع را به سازمان جهاد کشاورزی استان اعلام کرده‌ایم.

وی با بیان اینکه این واحدهای تولیدی مجهز به سوخت جایگزین هستند گفت: بنابراین مانند نانوایی‌ها مشکلی برای ارائه خدمات نخواهند داشت.

انتهای پیام/ ۱۰۲

چاپ و دانلود PDF

ارسال نظر

دیدگاه خود را بیان کنید :

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*
*

پربازدید ترین خبرها