گلایه متقاضیان نهضت ملی مسکن از افزایش بی‌سابقه قیمت آهن‌آلات

باتوجه‌به اینکه آهن‌آلات یکی از مصالح اصلی و پرهزینه در ساخت‌وساز است، افزایش قیمت این محصول، هزینه تولید مسکن را افزایش داده و موجبات گلایه متقاضیان مسکن ملی را فراهم کرده است.

به گزارش “پیام خاوران یکی از مهم‌ترین وعده‌های دولت سیزدهم، ساخت مسکن بود که قرار است در قالب این طرح، ۴ میلیون مسکن؛ طی ۴ سال ساخته و تحویل متقاضیان خانه اولی شود.

این طرح در خراسان جنوبی نیز شروع شده و گرچه که از ابتدا تاکنون با موانع و مشکلاتی روبرو بوده که اکنون هم این موانع به حداقل رسیده و پیشرفت‌هایی حاصل شده است، اما یکی از مشکلات فعلی در حوزه ساخت مسکن ملی و یا کلاً حوزه مسکن، افزایش بی‌سابقه قیمت مصالح ساختمانی و بخصوص انواع آهن‌آلات از میلگرد گرفته تا تیرآهن به‌عنوان یکی از اساسی‌ترین مصالح برای تولید مسکن است.

باتوجه‌به اینکه آهن‌آلات یکی از مصالح اصلی و پرهزینه در ساخت‌وساز است، افزایش قیمت این محصول طی ماه‌های اخیر، هزینه تولید مسکن را افزایش داده و بسیاری از متقاضیان مسکن ملی را که با برنامه‌ریزی و برآورد هزینه بر اساس توان مالی‌شان به این حوزه ورود کرده بودند را با مشکل و سرگردانی مواجه کرده است که این موضوع می‌تواند پیشرفت این طرح را تحت‌تأثیر قرار داده و از طرفی هم باتوجه‌به تورم موجود و افزایش لحظه‌ای و ساعتی قیمت‌ها، هر روز تاخیر در اجرای طرح هم؛ باعث ایجاد هزینه‌های بیشتر برای مردم خواهد شد.

در چنین شرایطی؛ مردم منتظر یک برنامه‌ریزی دقیق و اقدام کارشناسانه هستند و انتظار دارند که دولت در قالب یک حمایتگر از بخش مسکن ظاهر شود و در زمینه پرداخت تسهیلات و تعیین قوانینی که در پیشبرد طرح جامع مسکن کمک‌کننده باشد، ایفای نقش کند.

گلایه متقاضیان مسکن ملی نسبت به افزایش قیمت آهن‌آلات

سبزبان یکی از متقاضیان مسکن ملی در بیرجند در گفتگو با خبرنگار ما، با اشاره به اینکه بنده در قالب یک گروه ۵ نفره، در سایت اداری بیرجند، طرح مسکن ملی را به‌صورت شخصی‌ساز اجرا می‌کنیم، اظهار کرد: متأسفانه افزایش قیمت سرسام‌آور و عجیب آهن‌آلات ساختمانی، باعث شده تا همه متقاضیان مسکن ملی نسبت به این موضوع گلایه داشته باشند، اما متأسفانه مسئولان هیچ اقدامی نمی‌کنند. این در حالی است که ایران جزو رتبه‌های اول دنیا در زمینه فولاد است، اما اثر آن بر مردم چیست؟

وی با بیان اینکه بنده و هم‌گروهی‌هایم، از سه ماه قبل شروع به ساخت طرح مسکن کرده‌ایم و تاکنون شناژریزی ساختمان را انجام داده‌ایم، گفت: در ابتدا قرار بود که سازه ساختمان را آهنی کنیم، اما اکنون با افزایش نرخ آهن‌آلات، هزینه اجرای آن بسیار سنگین می‌شود.

این متقاضی مسکن ملی اظهار کرد: بر اساس فاکتورهایی که آماده کرده‌ایم، هزینه خرید آهن‌آلات و همچنین سیم جوش، جرثقیل، جوشکاری و … تا مرحله اسکلت، برای هر واحد، در سه ماه قبل ۲۲۰ میلیون تومان، در اول بهمن‌ماه ۳۰۰ میلیون تومان و امروز؛ ۴۲۰ میلیون تومان بوده است، اما معلوم نیست در زمان انتشار این مطلب، قیمت‌ها باز در چه مرحله‌ای باشد.

بیشتر بخوانید   افزایش 2.5 برابری قراردادهای ساخت بزرگراه در خراسان جنوبی

وی بیان کرد. فارغ از هزینه دستمزد و …، فقط هزینه خرید آهن‌آلات این ساختمان ۵ واحدی، از یک میلیارد و ۶۵۰ میلیون تومان بر اساس فاکتور ۱۱ بهمن به ۲ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان در ۲۴ بهمن افزایش‌یافته است. همچنین قیمت میلگرد از کیلویی ۲۰ هزار تومان در قبل از ۲۲ بهمن، الان به کیلویی ۲۷ هزار تومان رسیده است.

سبزبان افزود: هزینه اجرای سازه بتنی ۳۰ درصد ارزان‌تر از سازه آهنی است، اما قیمت میلگرد هم با افزایش مواجه است، از طرف دیگر با توجه به اینکه اجرای این سازه زمان بیشتری نیاز دارد، متاسفانه باز با افزایش سایر هزینه‌ها روبه رو خواهیم بود.

نظارتی بر دستمزد گروه‌های ساخت وجود ندارد

او با تاکید بر اینکه متاسفانه در یک دور باطل گرفتار شده ایم، گفت: علاوه بر افزایش قیمت آهن آلات و مصالح، متاسفانه نسبت به دستمزد گروه‌های ساخت مثل جوشکار و… نیز نظارتی وجود ندارد و بر همین اساس هم شاهد افزایش ۵۰ درصدی دستمزد بوده ایم، در حالی که دیگر این موضوع ربطی به دلار و تحریم و … ندارد و اگر قرار باشد در سال آینده هم دستمزدها افزایش یابد، با مشکلات بیشتری روبه رو خواهیم شد.

این متقاضی مسکن ملی تصریح کرد: متاسفانه این افزایش قیمت‌ها یک فاجعه است و تمام برنامه ریزی متقاضیان مسکن ملی را به هم ریخته است، به طوری که بعید است که کسی که مسکن اولی باشد و توان مالی لازم را نداشته باشد، بتواند کارش را به پایان برساند، مگر اینکه کارش را از خیلی قبل‌تر شروع کرده باشد.

وی با تاکید بر اینکه این افزایش قیمت‌ها مشکلات زیادی را برای متقاضیان مسکن ملی ایجاد کرده و تمام برنامه ریزی‌های آنان را به هم ریخته است، بیان کرد: اگر طرح مسکن ملی یک طرح برای خانه دار کردن مردم است، آیا باید هزینه‌های ساخت آن با هزینه‌های مسکن آزاد یکسان باشد؟ اگر دولت نمی‌تواند قیمت آهن الات در بازار آزاد را کنترل کند و ثابت نگهدارد، بهتر نیست که حداقل یک طرح حمایتی مثل اجرای طرح کالابرگ برای مواد غذایی، برای مسکن ملی هم داشته باشد و مثلاً برای سازندگان مسکن ملی، آهن آلات مورد نیاز را در قالب کالابرگ به متقاضیان ارائه کند؟

بیشتر بخوانید   از این بی علامتی، راحت نگذرید

گلایه از افزایش نرخ سود وام‌های مسکن به ۲۳ درصد

سبزبان با تاکید بر اینکه متاسفانه  مسئولان هیچ توجه و تدبیری ندارند و معلوم نیست که چکار می‌کنند، گفت: از طرف دیگر متاسفانه نرخ وام‌ها نیزاز ۱۸ به ۲۳ درصد افزایش یافت، در حالی که اگر این افزایش نرخ برای وام‌های آزاد انجام شد، اما این کار نباید برای وام‌های مسکن صورت می‌گرفت.

وی افزود: افزایش نرخ تسهیلات مسکن در حالی بود که دولت بارها و بارها برای افزایش مبلغ وام مسکن از ۳۵۰ میلیون تومان به حدود ۵۰۰ میلیون تومان، قول داد ولی هیچ اتفاقی نیفتاد، اما از طرف دیگر؛ به سرعت سود تسهیلات مسکن را به روز کرد و به ۲۳ درصد افزایش داد.

او تاکید کرد: چطور است که وعده‌ها و دستوراتی که به نفع دولت است، لازم الاجرا است، اما وعده‌هایی که به نفع مردم است، خیر!؟

لزوم اقدام برای کاهش هزینه‌ها

سبزبان ادامه داد: مردم از دولت چنین انتظاری نداشتند و اکنون هم نیاز است که در بحث مسکن ملی؛ اقداماتی برای کاهش هزینه‌ها در نظر گرفته شود، اگر نه؛ تحقق قول تولید ۴ میلیون مسکن به یک میلیون هم نخواهد رسید.

وی عنوان کرد: پرداخت تسهیلات مسکن هم به این گونه است که ابتدا باید متقاضی ساخت مسکن را با سرمایه خودش شروع کند و تا مرحله اجرای سقف پیش برود، و تازه بعد از آن؛ ۴۰ درصد مبلغ تسهیلات آزاد شود. البته با افزایش نرخ آهن آلات و همچنین همه شاخه‌های حوزه خدمات ساختمان، اکنون دیگر تسهیلات مسکن کفاف خرید همان آهن آلات را هم نمی‌دهد.

این متقاضی مسکن ملی بیان کرد: در ابتدا برآورد و برنامه ریزی ما برای ثبت نام در طرح ملی مسکن، روی متری ۵ میلیون تومان بود، اما الان هزینه ساخت هر متر به بیش از ۸-۹ میلیون تومان و در مجموع بیش از ۶۰ درصد، افزایش داشته است.

شکست طرح ملی مسکن با ادامه افزایش قیمت‌ها

سبزبان با بیان اینکه اگر همین روند افزایش قیمت‌ها ادامه داشته باشد، همه طرح‌های مسکن؛ چه شخصی ساز و چه انبوه ساز، همه با شکست مواجه خواهند شد، گفت: در واقع با این نرخ‌ها و قیمت‌ها، انبوه ساز دیگر نمی‌تواند قرارداد ببندد و اگر هم قراردادی بسته باشد، در اجرای مراحل ساخت، نمی‌تواند استانداردها را رعایت کند، در حالی که نباید به هر قیمتی مسکنی ایجاد کرد که بعداً با یک زلزله مثل زلزله‌های اخیر، معلوم می‌شود که چه گندی زده شده است.

افزایش قیمت آهن باعث افزایش هزینه‌های تمام شده مسکن می‌شود

بیشتر بخوانید   یاقوت سرخ خراسان جنوبی در انتظار مشتری

وحید داعی مدیرکل راه و شهرسازی خراسان جنوبی نیز در این خصوص در گفتگو با خبرنگار ما، اظهارکرد: در موضوع مسکن بخش‌های مختلفی دخیل هستند که یکی از این بخش‌ها مصالح ساختمانی و قیمت آن است. بر همین اساس نیز؛ افزایش قیمت مصالح و آهن قطعاً باعث افزایش قیمت مسکن و هزینه‌های تمام شده خواهد شد.

وی افزود: در این خصوص پیشنهاد ما این است که دولت، تامین مصالح مادر مثل آهن و سیمان را به طور مستقیم از کارخانجات برای پروژه‌های طرح نهضت ملی مسکن انجام دهد.

مکاتبه استاندار برای عدم افزایش نرخ تسهیلات نهضت ملی مسکن

مدیرکل راه و شهرسازی خراسان جنوبی همچنین در ۲۴ بهمن ماه و در چهاردهمین جلسه شورای مسکن خراسان جنوبی، در خصوص بخشنامه جدید بانک مرکزی مبنی بر افزایش نرخ تسهیلات در همه بخش‌ها به ۲۳ درصد، گفت: متاسفانه این افزایش نرخ تسهیلات، همه متقاضیان ساخت مسکن را دچار مشکل کرده است چرا که قبلاً نرخ سود تسهیلات در بخش مسکن، ۱۸ درصد بوده و متقاضیان با این نرخ قرار داد را منعقد کرده اند.

داعی گفت: قرار است مکاتباتی از سوی استاندار خراسان‌جنوبی با آقای مخبر؛ معاون اول رئیس جمهور انجام شود تا در صورت موافقت، نهضت ملی مسکن از افزایش نرخ تسهیلات معاف شود.

آخرین آمار پیشرفت نهضت مسکن در خراسان جنوبی

وی با بیان اینکه در خراسان جنوبی ۳۸ سایت برای احداث واحدهای طرح نهضت ملی مسکن پیش بینی شده است، گفت: در خراسان جنوبی ۹۱ هزار و ۷۲۷ نفر در طرح نهضت ملی مسکن ثبت نام کرده‌اند که از این تعداد ۲۷ هزار و ۵۵۱ نفر تأیید نهایی شده‌اند و برای این افراد ۲۶ هزار و ۶۳۱ قطعه زمین مشخص شده است.

او افزود: پنج هزار و ۳۸۷ واحد از واحدهای نهضت ملی مسکن خراسان جنوبی به مرحله اتمام فونداسیون، ۲ هزار و ۴۵۷ واحد به مرحله اتمام اسکلت، هزار و ۲۵۰ واحد هم به مرحله اتمام سقف و ۴۶۲ واحد نیز به مرحله نازک کاری رسیده‌اند.

داعی عنوان کرد: سه هزار و ۳۶۷ نفر در طرح قانون جوانی جمعیت و سه فرزند به بالا در استان برای مسکن ثبت نام کرده‌اند.

وی با بیان اینکه سه هزار و ۸۳ واحد خود مالک هم برای ساخت چهار هزار و ۷۵۸ واحد در قالب طرح نهضت ملی مسکن ثبت نام کرده‌اند که برای ساخت ۲۹۰ واحد انعقاد قرارداد منعقد شده است که میانگین پیشرفت این طرح ۴۱ درصد است.

منبع: خاورستان

انتهای پیام/۱۰۲

چاپ و دانلود PDF

ارسال نظر

دیدگاه خود را بیان کنید :

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*
*

پربازدید ترین خبرها