رشد ۱۸ درصدی طلاق توافقی در خراسان جنوبی

رئیس کل دادگستری خراسان جنوبی با اشاره به اینکه طلاق توافقی در استان حدود ۱۸ درصد رشد داشته است گفت: طی سال گذشته درخواست طلاق به درخواست زوجه ۷ درصد، گواهی عدم امکان سازش ۱۲ درصد، مطالبه مهریه ۳ درصد و مطالبه نفقه ۲۰ درصد رشد داشته است.

به گزارش “پیام خاوران” حجت‌الاسلام علی موحدی‌راد  ظهر چهارشنبه در نشست خبری اظهار داشت: سال ۱۴۰۱ تعداد یک هزار و ۱۱۷ مورد طلاق توافقی در خراسان جنوبی داشتیم و ۵۰ درصد از پرونده‌های خانوادگی را طلاق توافقی و ۳۵ درصد پرونده‌های خانوادگی را درخواست طلاق به درخواست زوجه تشکیل می‌داد.

افزایش ۴۳ درصدی در پرونده‌های صلح 

رئیس کل دادگستری خراسان جنوبی ادامه داد: در موضوع صلح نیز افزایش ۴۳ درصدی را داشته‌ایم که تعداد پرونده‌های صلح و سازش در سال ۱۴۰۰ تعداد ۸ هزار و ۳۳۲ پرونده بوده که در سال ۱۴۰۱ به ۱۰ هزار و ۵۳۶  مورد رسیده است.

موحدی‌راد با بیان اینکه  تعداد مجازات‌های جایگزین حبس در سال ۱۴۰۰ دو هزار و ۴۴۰ فقره پرونده بوده است ادامه داد:  این پرونده‌ها در سال ۱۴۰۱ به سه هزار و ۱۴۴ فقره پرونده رسیده است.

وی با بیان اینکه میزان پرونده‌های ورودی به دادگستری خراسان جنوبی در سال ۱۴۰۱ تعداد ۵۸ هزار و ۲۶۵ بوده است یادآور شد:  تعداد این پرونده‌ها در سال قبل از آن ۵۶ هزار و ۵۵۲  پرونده بوده است.

رئیس کل دادگستری خراسان جنوبی با اشاره به رشد سه درصدی مقایسه پرونده‌های ورودی در سال ۱۴۰۱ بیان کرد: پرونده‌های شورای حل اختلاف در سال ۱۴۰۱ نیز سه هزار و ۹۰۴ فقره بوده که نسبت به سال قبل از آن ۲۱٫۲ درصد رشد را نشان می‌دهد.

رشد ۲۹ درصدی مجازات‌های جایگزین حبس  

به گفته وی مجازات‌های جایگزین حبس در خراسان جنوبی طی سال ۱۴۰۱ حدود ۲۹ درصد رشد داشته است.

رئیس کل دادگستری خراسان جنوبی با اشاره به اینکه تعداد دادگاه‌های برخط دادگستری خراسان جنوبی در سال گذشته ۴۱ هزار و ۵۴ مورد بوده است اضافه کرد:  در این زمینه حتی با افرادی از کشورهای کره جنوبی، آلمان، عراق، لهستان ارتباط برقرار کرده‌ایم که پرونده‌های کیفری از طریق آنلاین  رسیدگی شده است.

بیشتر بخوانید   اعلام زمان و مکان مراسم گرامیداشت 14 و 15 خرداد در شهرستان‌های خراسان جنوبی

موحدی راد با بیان اینکه ۳۴ درصد پرونده‌های کیفری خراسان جنوبی مربوط به موادمخدر، ۲۱ درصد مربوط به سرقت است بیان کرد: ۱۷ درصد مربوط به توهین، ۱۶ درصد ضرب و جرح غیرعمدی و ۱۲ پرونده نیز مربوط به ضرب و جرح عمدی است.

دعاوی خانوادگی با ۳۷ درصد فراوانی بیشترین پرونده‌های حقوقی استان  

رئیس کل دادگستری خراسان جنوبی با بیان اینکه در مورد پرونده‌های حقوقی نیز در سال ۱۴۰۱ بیشتری فراوانی را دعاوی خانوادگی با ۳۷ درصد و مطالبه وجه با ۲۷ درصد داشته است یادآور شد: گواهی حصر وراثت با ۱۳ درصد، ۱۱ درصد پرونده مطالبه خسارت، ۱۱ درصد اعسار از پرداخت  بیشترین پرونده‌های این حوزه را تشکیل می‌دهد.

موحدی‌راد با بیان اینکه آمار پرونده‌های ضرب و جرح عمدی نسبت به سال گذشته ۴۳ درصد کاهش داشته است ادامه داد: سال ۱۴۰۰ تعداد پرونده‌های ضرب و جرح عمدی پنج هزار و ۳۶۴ فقره و در سال ۱۴۰۱ تعداد چهار هزار و ۹۳۰ فقره پرونده بوده است.

رئیس کل دادگستری خراسان جنوبی با گلایه از عدم ایجاد مرکز ماده ۱۶ ترک اعتیاد در خراسان جنوبی تاکید کرد:  موضوع دیگر حائز اهمیت در خراسان جنوبی بحث قاچاق سوخت است که متأسفانه جرائم تعزیراتی مربوط به آن به هیچ وجه بازدارنده نیست.

موحدی‌راد اظهار داشت: نزاع جمعی نیز ۲۸ درصد، توهین ۲۹ درصد کاهش داشته ولی پرونده‌های جرم تهدید ۱۰ درصد افزایش یافته است.

وی با تاکید بر اینکه در سال ۱۴۰۰ تعداد پرونده‌های سرقت خشن در خراسان جنوبی ۲۲ فقره پرونده و در سال ۱۴۰۱ نیز ۱۴ فقره بوده است اضافه کرد:  در سال ۱۴۰۱ تعداد چهار محکوم به قصاص در خراسان جنوبی با رضایت اولیاء دم به زندگی برگشتند.

بیشتر بخوانید   پرواز 15 مرداد تهران - طبس لفو شد

رئیس کل دادگستری خراسان جنوبی یادآور شد: با  همکاری ستاد دیه ۱۳۷ زندانی جرائم  غیرعمد از زندان آزاد شدند و در سال ۱۴۰۰ نیز سه فقره قصاص به سازش منجر شد.

انتهای پیام/ ۱۰۷

چاپ و دانلود PDF

ارسال نظر

دیدگاه خود را بیان کنید :

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*
*

پربازدید ترین خبرها