رشد سه برابری تسهیلات پرداختی بانک‌ها در خراسان جنوبی

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار خراسان جنوبی گفت: از ابتدای دولت سیزدهم تاکنون ۳۴ هزار و ۶۷۲ میلیارد ریال تسهیلات بانکی در استان پرداخت شده که نسبت به ۱۸ ماه قبل از آن که هفت هزار و ۷۵۰ میلیارد ریال بود، ۳۴۰ درصد رشد داشته است.

به گزارش “پیام خاوران” جواد اشرفی در جمع خبرنگاران اظهار داشت: حجم سرمایه‌گذاری انجام شده در بخش‌های صنعت، معدن و تجارت استان در شروع فعالیت دولت سیزدهم ۵۰ هزار و ۷۰۰ میلیارد ریال بود و در حال حاضر به ۱۲۳ هزار و ۸۶۰ میلیارد ریال رسیده که نسبت به وضعیت ابتدای دولت ۱۴۴ درصد رشد داشته است.

وی افزود: با سرمایه‌گذاری‌های صورت گرفته تعداد اشتغال ایجاد شده در بخش صنعت، معدن و تجارت استان از ۱۰۹ هزار و ۴۷۰ نفر به ۱۱۹ هزار و ۵۰۰ نفر رسیده که ۹ درصد افزایش یافته است.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار خراسان جنوبی بیان کرد: بهره‌برداری از واحدهای صنعتی نیز از ۴۶۰ واحد به ۵۲۵ واحد رسیده که ۱۴ درصد افزایش داشته و بهره‌برداری معادن استان از ۶۷۰ به ۷۵۰ معدن با رشد ۱۱ درصدی رسیده است.

وی گفت: ذخایره معدنی کشف شده سه هزار و ۹۰۰ میلیون تن بود که اکنون رشد ۸۰ درصدی نسبت به ابتدای دولت دارد.

اشرفی افزود: میزان سرمایه‌گذاری مصوب خارجی از ۹۹۱ میلیون دلار به یک میلیارد و ۲۶۷ میلیون دلار در خرداد امسال رسیده که رشد ۲۷ درصدی دارد و میزان سرمایه‌گذاری خارجی جذب شده در استان از ۸۶ میلیون دلار در ابتدای دولت به ۹۷ میلیون دلار در حال حاضر رسیده است که رشد ۱۱ درصدی دارد.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار خراسان جنوبی گفت: طرح‌های دارای مجوز سرمایه‌گذاری خارجی از ۱۳ طرح به ۲۶ طرح در حال حاضر رسیده که رشد ۱۰۰ درصدی دارد همچنین تعداد طرح‌های فعال و دارای سرمایه‌گذاری خارجی جذب شده از ۱۲ طرح به ۱۴ طرح رسیده که ۱۶ درصد رشد داشته است.

اشرفی اضافه کرد: خراسان جنوبی با نرخ بیکاری ۵.۸ درصد دومین استان از لحاظ کمترین نرخ بیکاری در بهار ۱۴۰۲ بوده‌ است.

وی گفت: همچنین این استان در گروه نخست ارزیابی عملکرد استان‌ها در مورد اجرای شعار سال ۱۴۰۱ “تولید؛ دانش بنیان، اشتغال آفرین” قرار گرفت و خراسان جنوبی جزو استان‌های برتر در جذب تسهیلات جزء “۲” بند “ب” تبصره ۱۶ سال ۱۴۰۱ است.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار خراسان جنوبی اظهار داشت: عملیات اجرایی تولید سالانه ۵۰ هزار تن تایر سنگین و فوق سنگین معدنی و راهسازی اسفنجی با سرمایه‌گذاری هفت هزار میلیارد تومان و ظرفیت تولید سالانه ۵۰ هزار تن سال گذشته با حضور رئیس جمهور آغاز شد که ایجاد هزار و ۶۲۰ فرصت شغلی جدید و پنج هزار و ۹۳۸ فرصت شغلی غیرمستقیم در مجموعه کویر تایر را در پی خواهد داشت.

بیشتر بخوانید   از غریبگی دانش‌آموزان با محیط کلاس تا تنبلی‌هایی که مفرط شده‌اند

وی از اعطای جواز تاسیس شهرک صنعتی غیردولتی تخصصی صنایع لاستیک کویر تایر با سرمایه‌گذاری ۷۰ هزار میلیارد ریال در زمینی به مساحت ۱۱۲ هکتار خبر داد و گفت: جواز تاسیس شهرک صنعتی تخصصی غیردولتی در حوزه کاشی و سرامیک نیز توسط شرکت کاشی فرزاد در زمینی به مساحت ۷.۳ هکتار اخذ شده است.

اشرفی اضافه کرد: عملیات اجرایی واحد فرآوری معدن فلورین سیمرغ نهبندان با سرمایه‌گذاری ۹۰۰ میلیارد ریال و ۱.۸۵ میلیون یورو ارزی و با اشتغال ۱۰۰ نفر سال گذشته آغاز شد که بزرگترین واحد تولید کننده فلورین اسیدگرید در خاورمیانه است و ایران را از واردکننده به صادر کننده این محصول تبدیل می‌کند.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار خراسان جنوبی با اشاره به آغاز عملیات اجرایی واحد فرآوری کرومیت سربیشه با سرمایه‌گذاری حدود ۶۰۰ میلیارد ریال و اشتغالزایی ۶۰ نفر گفت: واحد چدن خوسف نیز با سرمایه‌گذاری ۲۳ میلیون یورو و اشتغال احیا شده ۲۳۰ نفر به چرخه تولید بازگشت.

وی از تکمیل و بهره‌برداری پنج واحد تولید کنسانتره آهن با سرمایه‌گذاری بالغ بر ۲۰ هزار میلیارد ریال و اشتغال ۶۵۰ نفر در دولت سیزدهم خبر داد و گفت: عملیات اجرایی طرح احداث کارخانه آجر نسوز نیز پارسال با سرمایه‌گذاری شرکت شستا در شهرستان قاینات با حدود ۱۰ هزار میلیارد ریال سرمایه‌گذاری آغاز شد.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار خراسان جنوبی گفت: طرح تولید آهن اسفنجی مجتمع فولاد قاینات با سرمایه‌گذاری ۶۰ هزار میلیارد ریال و ظرفیت تولید سالانه ۸۰۰ هزار تن پس از ۱۵ سال در سفر دوم رئیس جمهور به خراسان جنوبی رسما به بهره‌برداری رسید که هزار و ۲۰۰ نفر در این واحد مشغول به فعالیت هستند.

اشرفی افزود: همچنین خط تولید ۱۴ هزار تنی تایرهای SUV و CUV با ایجاد ۲۳۵ فرصت شغلی جدید و ۸۶۱ فرصت شغلی غیر مستقیم با حضور رئیس جمهور در کارخانه کویر تایر افتتاح شد.

بیشتر بخوانید   پیشرفت ۷۱ درصدی آبرسانی به ۵۶ روستای خراسان جنوبی

وی با بیان اینکه واحد فرآوری معدن طلای هیرد با سرمایه‌گذاری ۳۵۰ میلیارد تومان و ایجاد اشتغال ۱۵۰ نفر به بهره‌برداری رسیده است گفت: استخراج سنگ آهن از معدن حنار شهرستان نهبندان با ظرفیت استخراج اسمی ۱۰۰ هزار تن در سال و اشتغال ۶۰ نفر با سرمایه‌گذاری حدود هزار میلیارد ریال انجام شده است.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار خراسان جنوبی عنوان کرد: طرح کنسانتره سنگ آهن خوسف با سرمایه‌گذاری ۲.۵۵ میلیون یورو و ایجاد اشتغال ۱۰۰ نفر و کارخانه نساجی منطقه ویژه اقتصادی بیرجند با سرمایه‌گذاری ۶۵۶.۱ میلیون یورو و ایجاد اشتغال ۱۵ نفر در دولت سیزدهم به بهره‌برداری رسید.

اشرفی افزود: طرح ذخیره‌سازی هیدرو کربن و ترانشیپ سوخت سایت مرزی ماهیرود نیز با سرمایه‌گذاری ۲ هزار میلیارد ریال، کارخانه تولید لوازم آرایشی با سرمایه‌گذاری ۲۵۰ میلیارد ریال و کارخانه تولید هیدروکربن سبک و سنگین با سرمایه‌گذاری ۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال افتتاح شد.

وی گفت: تسهیلات به ۶۲۱ طرح مصوب دور اول سفر رئیس جمهور به استان به مبلغ ۷۵۲ میلیارد تومان پرداخت شده است.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار خراسان جنوبی به اقدامات حوزه تجارت خارجی، امور بین الملل و دیپلماسی اقتصادی در دولت سیزدهم اشاره کرد و گفت: بازارچه مرزی یزدان و انجام خرده فروشی از شهریور ۱۴۰۰ فعال شده است.

اشرفی با بیان اینکه مجوز گمرک تخصصی برای ورود ماشین آلات راهسازی و معدنی از مرز رسمی ماهیرود اخذ شده است افزود: مجوز ورود موقت خودرو برای تجار و سرمایه‌گذاران از طریق مرز ماهیرود نیز صادر شده است.

وی با اشاره به راه اندازی ایکس‌ری کامیونی در مرز ماهیرود از بهمن پارسال، ایجاد شرایط و امکانات لازم برای افزایش ترانزیت به افغانستان از طریق مرز ماهیرود گفت: میزان ترانزیت از طریق گمرک ماهیرود به کشور افغانستان در سال ۱۴۰۱ در مقایسه با سال ۱۴۰۰ حدود ۴۰ درصد افزایش داشته است.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار خراسان جنوبی اظهار داشت: ایجاد سایت خرده فروشی کالا در بازارچه مرزی ماهیرود در صورت راه اندازی می‌تواند کمک شایانی به اشتغال و معیشت مرزنشینان ۲ کشور کند و در مرحله تدوین دستورالعمل‌های لازم درخصوص معافیت‌ها و فرآیندهای اجرایی است.

بیشتر بخوانید   بانک‌ها نفس واحدهای تولیدی بیرجند را تنگ کرده‌اند

اشرفی درباره تامین به موقع و عرضه مناسب کالاهای مورد نیاز جامعه به ویژه اقلام اساسی و نظارت مستمر و هدفمند بر بازار افزود: در مورد تامین اقلام تنظیم بازار از جمله مرغ، تخم مرغ، گوشت قرمز، برنج، شکر و روغن علیرغم برخی چالش‌ها از جمله اجرای طرح مردمی‌سازی و توزیع عادلانه یارانه‌ها در اردیبهشت سال ۱۴۰۱ همچنین نوسانات و افزایش نرخ ارز، با مشکل و کمبود کالا به ویژه در مواقع خاص مثل پایان سال و عید نوروز مواجه نبودیم.

وی با بیان اینکه ۱۱ هزار و ۶۰۰ تن گندم به ارزش ۱۳۴ میلیارد تومان در سال ۱۴۰۱ خرید تضمینی شد که رشد چهار برابری نسبت به سال قبل‌تر دارد گفت: امسال نیز تا ۲۰ تیرماه ۱۳ هزار و ۶۳۶ تن گندم خریداری و مبلغ ۱۰۸ میلیارد تومان معادل ۷۰ درصد مطالبات گندم کاران به کشاورزان پرداخت شده است.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار خراسان جنوبی با اشاره به اجرای طرح هوشمندسازی سازی پرداخت یارانه آرد و نان اضافه کرد: نصب دستگاه‌های کارتخوان جدید (طرح نانینو) در کل نانوایی‌های استان به تعداد ۷۶۸ واحد نانوایی انجام شده، همچنین مرکز پایش عملکرد نانوایی‌ها در استان برای جلوگیری از هرگونه تخلف احتمالی تجهیز و راه‌اندازی شده‌ است.

اشرفی از افزایش سهمیه آرد شهرستان‌های استان برای تامین آرد مورد نیاز خام روستایی و عشایری به ویژه برخی نانوایی‌ها به منظور جلوگیری از ایجاد صف به میزان حدود ۵۴۰ تن خبر داد و گفت: همچنین ۱۰۰ تن آرد ویژه ایام نوروز برای شهرستان‌های گردشگر پذیر استان اختصاص یافته است.

وی با اشاره به اجرای طرح ملی کالابرگ الکترونیکی در راستای حمایت دولت از اقشار کم درآمد و تقویت سبد معیشتی برای دهک‌های پایین جامعه گفت: تعداد فروشگاه‌های ثبت شده در این طرح بیش از ۲ هزار فروشگاه در استان است.

منبع: ایرنا

انتهای پیام/ ۱۰۲

چاپ و دانلود PDF

ارسال نظر

دیدگاه خود را بیان کنید :

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*
*

پربازدید ترین خبرها