ارزآوری فرش دستباف خراسان جنوبی ناچیز است

رئیس اتحادیه فرش دستباف خراسان جنوبی گفت: ارزآوری فرش دستباف استان ناچیز است و در مجموع آمار دقیقی از صادرات فرش دستباف از سطح ملی به دست ما نمی‌رسد.

به گزارش “پیام خاوران” محمدحسین کامیابی مسک روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگاران افزود: فرش دستباف همچنان در رکود به سر می‌برد و تنها بخشی از فرش تولیدی در بازار داخل به فروش می‌رسد.

وی گفت: لازم است دولت بازارهای خارجی جدید را برای عرضه فرش دستباف شناسایی تا فروش فرش نیز رونق پیدا کند.

رئیس اتحادیه فرش دستباف خراسان جنوبی ادامه داد: اگرچه در یک دهه اخیر تحریم‌ها مزید بر علت صادرات فرش شده اما پیمان‌سپاری ارزی و مشکلات ناشی از تعهد ارزی مهمترین موضوعی است که سبب شده صادرات این کالا برای صادرکننده عایدی چندانی نداشته باشد به همین علت صادرات در این مدت کم شده است.

وی گفت: پیشنهاد و راهکار ما این است که تعهد ارزی درخصوص فرش دستباف به دلیل حجم پایین صادرات آن در این شرایط تحریم‌ها حذف شود.

کامیابی مسک از بافندگان فرش نیز خواست به سلیقه و ذائقه بازار داخل توجه کنند چرا که بافت فرش‌های ۶، ۹ و ۱۲ متری به صورت جفتی در بازار داخل فروش خوبی دارد.

وی افزود: با توجه به شرایط جامعه و زحمت زیاد، بافت فرش برای بافنده صرفه اقتصادی ندارد و بافندگان به دلیل نبود شغل چاره‌ای جز بافت فرش ندارند، با افزایش قیمت فرش در سال جاری باز هم بافنده حداقل دستمزد قانون کار را ندارد و این افزایش قیمت نیز به دلیل تورم حاکم بر اقتصاد جامعه است.

رئیس اتحادیه فرش دستباف خراسان جنوبی گفت: ۹۰ هزار متر مربع فرش دستباف در نیمه نخست سال جاری به ارزش سه هزار میلیارد ریال در این استان تولید شد که نسبت به مدت مشابه سال گذشته تفاوت چندانی ندارد اما قیمت فرش دستباف استان نسبت به سال گذشته به طور میانگین ۲۰ درصد افزایش یافته است.

بیشتر بخوانید    ارتقاء خدمات‌رسانی به زائران اربعین ‌در خراسان جنوبی

وی بیان کرد: این فرش‌ها در اندازه‌های مختلف و بیشتر در نقوش ریزماهی، خشتی و نائین تولید شده‌ است.

خراسان جنوبی بیش از ۵۰ هزار بافنده تمام وقت، نیمه‌وقت و پاره‌وقت دارد که در حال حاضر کمتر از چهار هزار نفر آنان زیر پوشش بیمه تامین اجتماعی هستند.

منبع:ایرنا

انتهای پیام/108

چاپ و دانلود PDF

ارسال نظر

دیدگاه خود را بیان کنید :

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*
*

پربازدید ترین خبرها