آمار و اطلاعات پیش نیاز همه تصمیم گیری ها است

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی خراسان جنوبی آمار و اطلاعات را پیش نیاز همه تصمیم گیری ها،سیاست گذاری ها و برنامه ریزی ها بر شمرد و گفت: برای رشد پایداردر تمام بخش‌ها و تحقق اهداف و برنامه‌های توسعه‌ای؛ آمار دقیق، به موقع و قابل اتکاء نقش اساسی دارد

به گزارش « پیام خاوران » یکم آبان روز ملی آمار و برنامه ریزی است.در همین خصوص و برای بررسی اهمیت آمار ، با حمید جهانشاهی رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی خراسان جنوبی گفتگو کردیم.

آمار و اطلاعات، پیش نیاز اصلی توسعه همه جانبه و متوازن 

جهانشاهی با بیان اینکه آمار و اطلاعات پایه و اساس برای برنامه‌ریزی، تصمیم‌گیری‌ها و ارزیابی عملکرد‌های سطوح مختلف مدیریت در سطح استانی و ملی است، اظهار داشت : داده های آماری به عنوان ابزاری مهم و ضروری در جهت تدوین راهبردها، سیاستگذاری ها و هدایت برنامه‌های کلان اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی به کمک سیاستگذاران، برنامه‌ریزان و تصمیم گیران می آید و بدون در اختیار داشتن آمار کافی، صحیح ، دقیق و به هنگام؛ برنامه ریزی های توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی میسر نیست و آمار میتواند با ارائه ی تصویر روشن و گویا از گذشته تا حال، آینده را پیش بینی نماید. 

وی آمار و برنامه ریزی را از ابزارهای ضرروی در توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی کشور دانست و افزود به همین دلیل ، جمع‌آوری و تحلیل صحیح داده‌ها در برنامه‌ریزی و تصمیم‌گیری بسیار موثر است. 

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی خراسان جنوبی آمار و اطلاعات را پیش نیاز همه تصمیم گیری ها،سیاست گذاری ها و برنامه ریزی ها بر شمرد و گفت: برای رشد پایداردر تمام بخش‌ها و تحقق اهداف و برنامه‌های توسعه‌ای؛ آمار دقیق، به موقع و قابل اتکاء نقش اساسی دارد. 

جهانشاهی تصریح کرد : بنابراین با توجه به ضرورت و اهمیت آمار در سطوح خرد و کلان خالی از لطف نیست اگر داده‌های آماری را پایه و اساس برنامه‌ریزی، توسعه و پیشرفت بدانیم. 

بیشتر بخوانید   کوئیک آر (QUIK-R) در پارس خودرو تولید می‌شود

وی با بیان اینکه آمار و اطلاعات، برنامه ریزی و مدیریت سه حلقه از حلقه های توسعه به شمار می روند ، تاکید کرد : به روز بودن جمع آوری اطلاعات و داده ها در عصر امروز یک الزام و به عنوان شاخص ترین اصل در برنامه ریزی برای رسیدن به توسعه در سطوح مختلف محسوب میشود.به عبارتی توسعه بدون برنامه ریزی و برنامه ریزی بدون آمار و اطلاعات محقق نمیشود.

 

آمار چراغ راه تصمیم گیرندگان 

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی خراسان جنوبی آمار را چراغی برای روشن‌کردن راه تصمیم گیرندگان دانست و افزود : برنامه‌ریزی بدون آمار و اطلاعات دقیق نمود عینی و عملی نخواهد داشت. در واقع قدرت نهفته در اطلاعات در هیچ یک از شاخص‌های توسعه یافت نمی‌شود و بدون تردید آمار و اطلاعات دقیق مبنا و زیر بنای هر نظام فعال فرهنگی، اقتصادی، اجتماعی و… است.

 مدیریت نیازمند طیف وسیعی از آمار و اطلاعات 

جهانشاهی گفت : امروزه در هر سازمان و تشکیلاتی، مدیریت از ارکان اصلی فعالیت‌ها، رشد و تداوم موجودیت آن سازمان می‌باشد. با توجه به سه وظیفه اصلی مدیریت یعنی سیاستگذاری، برنامه‌ریزی و تصمیم‌گیری می‌توان به میزان اهمیت این موضوع پی برد.  

وی با بیان اینکه تحقق این سه وظیفه مهم در مدیریت نیازمند طیف وسیعی از آمار و اطلاعات است، تصریح کرد: بدون در دست داشتن آمار کافی، دقیق و به‌هنگام، سیاستگذاری، برنامه‌ریزی، تعیین اهداف، راهکارها و فعالیت‌ها و در نهایت ارزیابی نتایج مربوطه امکان‌پذیر نخواهد بود. 

وی در پایان گفت : امید است، داشتن داده ها و اطلاعاتی با کیفیت، منجسم و بروز، در جهت برنامه ریزی، سیاستگذاری و نیل به اهداف؛ یاری دهنده مدیران ، تصمیم سازان و تصمیم گیرندگان در سطوح خرد و کلان در جهت توسعه، پیشرفت و آبادانی هرچه بیشتر استان باشد. 

بیشتر بخوانید   ابلاغ ۱۵۲۰ میلیارد از اعتبارات سنواتی به دستگاه های خراسان جنوبی

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی خراسان جنوبی افزود : به نوبه خود “روز آمار و برنامه ریزی” را تبریک گفته و از زحمات تمامی فعالان عرصه آمار و برنامه ریزی قدردانی می‌نمایم. امید است که با مساعی تمامی دست اندرکاران مربوط، بتوانیم گامی موثر در جهت افزایش آگاهی جامعه و ترویج فرهنگ تصمیم سازی و برنامه ریزی مبتنی بر آمار و اطلاعات برداریم.

انتهای پیام/

چاپ و دانلود PDF

ارسال نظر

دیدگاه خود را بیان کنید :

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*
*

پربازدید ترین خبرها