مسابقات ملی آزاد گوهرشناسی و گوهرتراشی کشور در فردوس برگزار شد

اولین دوره مسابقات ملی آزاد گوهرشناسی و گوهرتراشی کشور از سوی اداره کل  آموزش فنی و حرفه‌ای خراسان جنوبی و با مشارکت شرکت طرح توسعه صنعت گوهر سنگ (ایمیدرو ) صبح امروز در شهرستان فردوس آغاز به کار کرد.

به گزارش “پیام خاوران”، اولین دوره مسابقات ملی آزاد  گوهر تراشی در شهرستان فردوس صبح امروز با  ثبت  آمار شرکت کنندگان این رویداد کلید خورد.

در ساعت ابتدای آغاز رویداد ۸۷ نفر داوطلب برای شرکت در رقابت در سایت ۸ مسابقات حاضر بودند.

نخستین دوره این مسابقات از سوی اداره کل  آموزش فنی و حرفه‌ای خراسان جنوبی و با مشارکت شرکت طرح توسعه صنعت گوهر سنگ (ایمیدرو ) در بازه زمانی ۹تا ۱۱ آبان ماه در شهرستان  برنامه‌ریزی و از امروز شروع به کار کرده است.

راه‌اندازی کارگاه‌های تولیدات صنعتی گوهرسنگ در فردوس

مجری طرح توسعه صنعت گوهرسنگ کشور صبح امروز در مراسم افتتاحیه این مسابقات در فردوس اظهار داشت» این رویداد سال گذشته ۱۰ آبان در بازدید از استان کلید خورد و تصمیم گرفتیم یک رویداد ملی برگزار کنیم.

سید ابومحمد هاشمی افزود: به دلیل افزایش شرکت‌کنندگان ما تصمیم گرفتیم این مسابقات در دو مرحله برگزار شود؛ در بین شرکت‌کنندگان دانش‌آموزی داریم که کارگاهی را در کرمان مدیریت می‌کند و حتی اساتیدی در حوزه گوهرسنگ در میان شرکت‌کنندگان هستند.

وی ادامه داد: سند ملی توسعه صنعت گوهرسنگ کشور اجرایی شد و ۷ وزارتخانه و ۲۰ سازمان پای انجام کار هستند؛ سال گذشته یک کارگاه بزرگ آموزش معدنی در نهبندان افتتاح کردیم و اکنون این رویداد ملی را در فردوس برگزار می‌کنیم؛ خراسان جنوبی کانون مهمی در مطالعات اکتشافی است.

مجری طرح توسعه صنعت گوهرسنگ کشور گفت: تلاش می‌کنیم برای صنعتگران داخل استان گواهی کشف صادر کنیم و همچنین در تلاشیم کارگاه‌های تولیدات صنعتی در حوزه گوهرسنگ را در فردوس راه‌اندازی کنیم.

بیشتر بخوانید   قدردانی استانداری خراسان جنوبی از اتاق تعاون استان+ سند

هاشمی افزود: قراردادی با سازمان فنی حرفه‌ای کشور داشته‌ایم تا بحث تراش گوهرسنگ در بازار کار را پیگیری کنیم و بتوانیم با تربیت متخصصین در حوزه گوهرتراشی، فردوس را برندسازی کرده و آن را به بازارهای جهانی معرفی کنیم.

استقرار دبیرخانه دائمی المپیادهای گوهرتراشی در فردوس

مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای خراسان جنوبی نیز در این مراسم گفت: این اتفاق برای اولین بار در کشور، خراسان جنوبی و در شهرستان فردوس رقم خورده؛ چراکه فردوس خاستگاه این هنر و رشته است و قدمتی بیش از پنج هزار ساله دارد.

حسن کامرانی‌فرد، با اشاره به اینکه اولین دپارتمان گوهرشناسی و گوهرتراشی در فردوس مستقر است ادامه‌داد: این رویداد امروز با تلاش هاشمی مجری طرح گوهرسنگ کشور و همکاری سازمان ایمیدرو، رقم خورده است و برای استقرار دبیرخانه دائمی آن در فردوس پیگیری‌های خوبی انجام شده است.

وی، اظهار داشت: خراسان جنوبی به لحاظ معدنی پنجم و در حوزه گوهرسنگ حرف اول را دارد و ما در تلاشیم این حوزه را از خام‌فروشی به سمت تولید و تکمیل زنجیره ارزش برای تبدیل به جواهرات و رکاب‌های طلایی، پیش ببریم.

مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای خراسان جنوبی، تصریح کرد: در حاشیه برگزاری این دوره‌ها، کارگاه‌های آموزشی تکمیلی خوبی با تدریس مدرسان کشوری و بین‌المللی به صورت وبینار و آنلاین درنظر گرفته شده است و تلاش می‌کنیم این مسابقات را به سطح بین‌المللی برسانیم.

ضرورت برندسازی گوهرشناسی و گوهرتراشی فردوس

فرماندار فردوس نیز در مراسم افتتاحیه اولین دوره مسابقات آزاد ملی گوهرشناسی و گوهرتراشی کشور بیان کرد: امیدواریم شرکت‌کنندگان و حاضرین در کنار برگزاری این رویداد ملی، ضمن آشنایی با ظرفیت‌های شهرستان از آن‌ها بهره‌مند شوند.

بیشتر بخوانید   کتاب و کتابخانه سرمایه گذاری در بحث فرهنگی است

مهدی روشن، با اشاره به اینکه این دوره از مسابقات به همت سازمان ایمیدرو به صورت رایگان برگزار شده است، افزود: استان خراسان جنوبی، بهشت معادن است و گوهرسنگ فردوس پتانسیل بالایی برای منطقه و استان فراهم کرده است.

وی، ادامه‌داد: مردم منطقه در هشت سال گذشته نه تنها با این ظرفیت گوهرسنگ آشنا نبودند، بلکه استفاده از آن را هم یاد نداشتند؛ ولی امروز با استفاده از ظرفیت ۱۰۰ کیلومترمربعی این گوهر گران‌بها در شهرستان، تعداد زیادی به صورت حرفه‌ای مشغول به کار هستند.

فرماندار فردوس، با تأکید بر اهمیت تکمیل زنجیره ارزش، تصریح کرد: آموزش و مهارت را داریم و الان آماده‌ایم تا برندسازی و بازار تولید را ایجاد کرده و به حوزه اقتصادی و تحول در حوزه گوهرسنگ و انجام کارهای صنعتی کمک کنیم.

انتهای پیام/ ۱۰۲

چاپ و دانلود PDF

ارسال نظر

دیدگاه خود را بیان کنید :

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*
*

پربازدید ترین خبرها