یادواره ۱۰۵ شهید خوسف با محوریت شهیدان عبادی برگزار شد

یادواره ۱۰۵ شهید شهرستان خوسف با محوریت شهیدان عبادی همزمان با هفته فرهنگی این شهرستان و با حضور مسئولان و جمعی از خانواده معظم شهدا، ایثارگران و جانبازان و حضور پرشور مردم در مسجد جامع این شهر برگزار شد.

به گزارش “پیام خاوران“، حجت الاسلام حامد مقری در این مراسم اظهار داشت: فرهنگ مجموعه‌ای از دانش‌ها، هنرها، باورها، آداب و رسوم اجتماعی است.

امام جمعه موقت خوسف بیان کرد: یک کشور ممکن است تجهیزات نظامی زیادی برای حفاظت از هستی و منافع خودش داشته باشد اما اگر یک فرهنگ پشت آن نباشد این تجهیزات کارایی نخواهد داشت.

وی ادامه داد: در بحث اقتصادی هم باید فرهنگ‌هایی وجود داشته باشد که سبب شکوفایی آن شود و اگر هر کدام از این فرهنگ گرفته شاهد سقوط آن خواهیم بود.

مقری با بیان اینکه اقتصاد و فرهنگ رابطه متقابل دارند گفت: اقتصاد روی فرهنگ و فرهنگ روی اقتصاد تاثیر می‌گذارد و یک سری از فرهنگ‌ها از جمله فرهنگ قناعت بر اقتصاد تاثیرگذار است که متاسفانه در کشور ما در حال کمرنگ شدن است.

وی ادامه داد: فرهنگ کار و تلاش، فرهنگ ساده زیستی، فرهنگ صرفه‌جویی و غیره بر اقتصاد اثر می‌گذارد و مسئله فرهنگ مسئله‌ای است که فقط از طریق آموزش منتقل می‌شود.

امام جمعه موقت خوسف عنوان کرد: اثری که یک عالم در جامعه می‌گذارد بیشتر از اثری است که یک شهید می‌‌گذارد و دلیلش در همین موضوع آموزش فرهنگ نهفته است و عالم باعث رساندن فرهنگ شهادت به نسل‌های مختلف می‌شود.

مقری با اشاره به خاندان عبادی گفت: آیت‌الله سیداحمد عبادی یک انسان از خود گذشته و وظیفه مدار و شاگرد درس خارج امام راحل بودند که احساس وظیفه کردند و به خوسف آمدند و به عنوان یک عالم برای بحث فرهنگ در این شهرستان ساکن شدند.

وی ادامه داد: در حاج آقا سیدمهدی عبادی هم این از خودگذشتگی وجود دارد و در ابتدای انقلاب امامت جمعه زاهدان را به خاطر دغدغه فرهنگی که داشتند قبول کردند و در خوسف بنای جلسات فاطمیه را ایشان گذاشتند.

بیشتر بخوانید   استاندار خراسان جنوبی: مردم دید و بازدیدهای شب یلدا را مجازی برگزار کنند

امام جمعه موقت خوسف بیان کرد: یکی از راه‌های انتقال فرهنگ بحث آموزش عملی است و امیدواریم مسئولان به این مسئله توجه ویژه داشته باشند.

مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران خراسان جنوبی نیز اظهار داشت: هدف از برگزاری یادواره شهدا معرفی اسطوره‌های صبر و مقاومت به نسل جوان امروز است، کم‌کاری در این زمینه ظلم مضاعف به شهدا است.

ابوالفضل نوفرستی افزود: خاندان عبادی خاندانی از علم، فرهنگ، فضیلت و شهادت هستند و در قبل و بعد از انقلاب و دوران دفاع مقدس رشادت‌های فراوانی داشته و شهیدان والا مقامی به نظام و انقلاب تقدیم کرده‌اند.

وی یادآور شد: حجت الاسلام سید مهدی عبادی نماینده ولی فقیه امام (ره) در سیستان و بلوچستان و امام جمعه زاهدان بارها در جبهه حضور یافته و علاوه بر ترویج معارف و دین باعث دلگرمی رزمندگان بوده و دو فرزند خود را با نام‌های «سیدمحمدعلی و سیدمحسن» را تقدیم نظام کرد.

مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران خراسان جنوبی با بیان اینکه گلزار مطهر این دو شهید والامقام در شهر زاهدان است، به آیت‌الله سیداحمد عبادی به عنوان یکی از علما و زاهدین زمان اشاره کرد و یادآور شد: حاصل مجاهدت‌های ایشان و حضور فرزندانشان در حوزه علمیه با هدف ترویج فرهنگ اسلامی و تقدیم شهید عبدالکریم عبادی به نظام است.

نوفرستی، یادی از زندگی آیت‌الله سیدعلیرضا عبادی نماینده ولی فقیه در استان کرد و گفت: ایشان هم از رزمندگان دفاع مقدس هستند و علاوه بر آن به عنوان مبارز در قبل و بعد از انقلاب حضور داشته و فرزندشان حجت‌الاسلام سیدمحمدباقر عبادی هم پس از بارها حضور در جبهه‌ها به درجه جانبازی نائل آمدند.

بیشتر بخوانید   ۹۲ قرارگاه محرمیت زدایی در کشور فعالیت دارند

به گفته وی با توجه به جایگاه رفیع خاندان عبادی به لحاظ معرفتی، علمی و جهادی، تصمیم به برگزاری یادواره شهدای عبادی و دیگر شهدای شهرستان توسط مسئولان شهرستان گرفته شد و به این منظور یادواره ۱۰۵ شهید شهرستان امشب با حضور خانواده شهدا، ایثارگران، جانبازان و… برگزار شد.

فرماندار شهرستان خوسف نیز در حاشیه این جلسه در جمه خبرنگاران گفت: در هفته فرهنگی خوسف دبیر خانه شهر ملی مله را خواهیم داشت.

سید علی حسینی گفت: دبیرخانه مله به منظور پیگیری جهانی شدن مله خوسف، آموزش تخصصی مله بافی، نظارت بر کیفیت و میزان تولیدات و هماهنگی بین هنرمندان مله بافی  با حضور مردم و مسئولین افتتاح خواهد شد.

وی از رونمایی پلاک ماندگار منزل هنرمند مله بافی مرحومه صغری طحان همزمان با برگزاری این جشنواره خبر داد و گفت: رونمایی از این پلاک به همت میراث فرهنگی شهرستان خوسف با هدف حفظ هویت شهر مله بافی کشور صورت می‌گیرد.

فرماندار خوسف گفت: اولین جشنواره ملی مله بافی خوسف ساعت ۳۰ : ۷ صبح پنجشنبه ۲۵ آبان ماه در خانه تاریخی تاجور واقع در خیابان مطهری ۱۵ برگزار می‌شود.

وی بیان کرد: شهرستان خوسف در سال ۹۸ به عنوان شهر ملی مله بافی ثبت کشوری شده است.

انتهای پیام/ ۱۰۲

چاپ و دانلود PDF

ارسال نظر

دیدگاه خود را بیان کنید :

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*
*

پربازدید ترین خبرها