فرق پنبه مله با پنبه سفید چیست و چه مزایایی دارد؟

پژوهشگر ذخایر ژنتیکی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی خراسان جنوبی در این مطلب به شما می‌گوید که فرق پنبه مله با پنبه سفید چیست و چه مزایایی دارد.

به گزارش ” پیام خاوران ” آزیتا نخعی در حاشیه مراسم افتتاح دبیرخانه ملی شهر مله در گفتگو با خبرنگاران اظهار داشت: پنبه قهوه‌ای نسبت به پنبه سفید، نرم‌تر است و بوی مطبوعی دارد.

 وی در زمینه مزایای پنبه رنگی عنوان کرد: با استفاده از پنبه‌های خودرنگ طبیعی، کارخانه‌های نساجی می توانند با مصرف آب و انرژی کمتر، هزینه پردازش را کاهش دهند.

 پژوهشگر ذخایر ژنتیکی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی خراسان جنوبی ادامه داد: پنبه رنگی طبیعی سازگار با محیط زیست است و باعث حذف آلاینده‌ها و رنگ‌های شیمیایی می‌شود و نسبت به تغییرات مقاوم‌تر است و حتی در معرض نور آفتاب تیره‌تر می‌شود.

 نخعی گفت: پنبه‌های رنگی قیمت بالاتری نسبت به پنبه سفید دارند و طبق گزارشات موجود در بین پنبه‌های قدیمی ایران تنها پنبه رنگی مشاهده شده پنبه ملّه است که قدمت دیرینه‌ای در منطقه خوسف دارد و از آن پارچه نفیسی به نام پارچه ملّه ساخته می‌شود.

 پنبه مله در لیست گیاهان بومی ایران ثبت می‌شود

 وی ادامه داد: متاسفانه در دهه‌های اخیر به دلیل کمیاب بودن و توجه به اقلام وارداتی سفید، این نوع پنبه ارزشمند در معرض خطر فرسایش ژنتیکی قرار گرفته است.

 پژوهشگر ذخایر ژنتیکی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی خراسان جنوبی با اشاره به اقدامات و فعالیت‌های انجام شده جهت احیا و تکثیر بذر پنبه مله عنوان کرد: از جمله اقدامات می‌توان به جمع آوری بذر ملّه، اجرای طرح ارزیابی و خالص سازی توده مله، ثبت و ارزیابی صفات زراعی و جداسازی بذر و در اختیار گذاشتن بذر مله به کشاورزان اشاره کرد.

بیشتر بخوانید   فاز نخست معدن طلای کودکان تا پایان امسال به بهره‌برداری می‌رسد

 نخعی با بیان اینکه پنبه مله از ظرافت خاصی برخوردار است گفت: کشش الیاف مله، انعطاف پذیری بیشتری نسبت به سایر پنبه‌ها دارد و در آینده نزدیک رقم پنبه مله در لیست گیاهان بومی ایران ثبت خواهد شد.

 منبع : تسنیم

انتهای پیام/

 

 

چاپ و دانلود PDF

ارسال نظر

دیدگاه خود را بیان کنید :

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*
*

پربازدید ترین خبرها