راه‌اندازی بنیاد علمی ابن حسام در دستور کار قرار گیرد

معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی کشور گفت: برای راه‌اندازی بنیاد علمی ابن حسام باید همه دستگاه‌های فرهنگی تلاش کنند.

به گزارش “پیام خاوران“، علیرضا کلانتر مهرجردی صبح امروز در جشنواره منطقه‌ای علمی، فرهنگی، هنری و ادبی ابن حسام خوسفی اظهار داشت: یکی از سیاست‌‌های جهاد دانشگاهی معرفی مفاخر و مشاهیر است. ابن حسام حافظ عمیق، وفادار به آئین و ذخیره فرهنگی ایران زمین بوده و نیاز است همه دستگاه‌های متولی به دور از نگاه بخشی به این سرمایه عظیم جامعه شیعه و اسلامی بپردازند.

معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی کشور افرود: کشور اگر رو به سوی پیشرفت دارد باید از کاربست هنر و رسانه به افق و سامانه جمعی کمک بگیرد، به یقین در این راه او و کسانی چون ابن حسام می‌توانند حلقه‌های مهمی در سامان جمعی جامعه امروزی باشد.

 وی گفت: یکی از دغدغه‌های رهبری توجه و تاکید بر اقدامات فرهنگی دستگاه‌ها و برون داد جمعی نهادها برای اثر بخشی فعالیت‌های فرهنگی است.

معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی کشور با بیان اینکه جشنواره ابن حسام خوسفی تقاطعی فرخنده و مبارک است گفت: امروز عرصه و میدان حق و باطل، استکبار و ایمان است.

مهرجویی ادامه داد: ابن‌حسام حلقه‌های مهمی در سامان‌دهی جمعی امروز و وضعیت فرهنگی ما است. بازآفرینی اسلامی و ایرانی دو طیف جدا از هم نیستند بلکه یک حقیقت کامل هستند.

معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی کشور با اشاره به فاصله ۵۰۰ ساله این نسل با ابن حسام تاکید کرد: با جهان بینی از لایه‌های اشعار او می‌توان بهره‌مند شد و اندیشه اسلامی را با جریان نو رسته او بسط داد، برای راه‌اندازی بنیاد علمی ابن حسام باید همه دستگاه‌های فرهنگی، به این مهم بپردازند.

افزایش اعتبارات کتابخانه‌های عمومی خراسان جنوبی

محمود حاجی نیز در این مراسم اظهار داشت: کتابداران در سطح استان، سربازان جبهه فرهنگی و جنگ نرم و به اصطلاحی درمانگران روح انسان هستند.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی خراسان جنوبی با بیان اینکه در خراسان جنوبی ۸۴ باب کتابخانه فعال وجود دارد که بیش از ۶۱ هزار نفر در این کتابخانه ها عضو فعال هستند افزود: در دولت سیزدهم مجموعه کتابخانه‌های عمومی از توجه خوبی برخوردار شده است.

وی ادامه داد: در دو سال گذشته اعتبارات کتابخانه‌ها در استان ۴ میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان بود که امسال این اعتبار به ۲۲ میلیارد تومان افزایش پیدا کرده است.

بیشتر بخوانید   بازار بی حساب و کتاب تعرفه های دندان پزشکی

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان خراسان جنوبی با تاکید بر اینکه در طی سفر دوم رئیس جمهور به خراسان جنوبی ۳۵ میلیارد تومان اعتبار دیگر به مجموعه‌ کتابخانه‌های استان اختصاص یافت و ۱۰ میلیارد تومان هم برای توسعه کتابخانه نهبندان تخصیص تعیین شده است گفت: امیدواریم بتوانیم با تزریق این اعتبارات تا پایان ۱۴۰۳ شاهد برگزاری جشن اتمام پروژه‌های فرهنگی در حوزه کتابخانه‌های کل استان خراسان جنوبی باشیم.

حاجی به روستاهای دوستدار کتاب اشاره کرد و افزود: دو روستا از خراسان جنوبی در درمیان و شهرستان طبس در این زمینه یک افتخار فرهنگی بزرگ برای خراسان جنوبی رقم زدند و در فهرست ۱۴ روستای دوستدار کتاب در کشور قرار دارند.

وی بیان کرد: در طی هفته کتاب ۴۴۶ عنوان برنامه در استان اجرا شده و در تمام شهرستان‌ها فعالیت‌های فرهنگی متنوعی را اجرا کردیم.

ابن‌حسام به عنوان یک برند فرهنگی ملی معرفی شود

 رئیس جهاد انشگاهی خراسان‌جنوبی نیز تصریح کرد: جشنواره ابن حسام قابلیت تبدیل شدن به یک ظرفیت ملی را دارد و می‌توان با تلاش‌های بیشتر ابن‌حسام را به عنوان یک برند فرهنگی ملی معرفی کرد.

سید محمدحسین سیدکاشی افزود: جهاد دانشگاهی استان چهارمین جشنواره علمی، فرهنگی، ادبی و هنری ابن‌حسام خوسفی را با مشارکت دانشگاه‌ها، میراث فرهنگی و نهاد کتابخانه‌های عمومی برگزار کرد.

رئیس جهاد دانشگاهی خراسان جنوبی با بیان اینکه ۳۲۲ اثر در زمینه‌های مختلف به جشنواره ابن‌حسام خوسفی ارسال شد که از نفرات برتر هر بخش، امروز در مراسم اختتامیه تجلیل می‌شود گفت: در این جشنواره از ۸ نفر برگزیده و ۷ نفر شایسته تقدیر ، تجلیل می‌شود. سال آینده شاهد از برگزاری جشنواره از توس تا خوسف خواهیم بود.

وی هدف از برگزاری این جشنواره را  شناسایی، کشف استعدادهای ادبی، هنری و فرهنگی، ایجاد فضای مناسب برای تعامل و ارتقای اشعار شاعران، ایجاد حس دوستی و الفت بین شاعران و معرفی شخصیت ابن حسام به فرهنگ‌دوستان بیان کرد.

خوسف شهرستان زبان و ادبیات فارسی است

بیشتر بخوانید   اجرای طرح آمران سلامت در خراسان جنوبی

حجت الاسلام ابراهیم اسماعیلی امام جمعه خوسف نیز در این مراسم اظهار داشت: در شورای فرهنگ عمومی شهرستان مقرر شد یک روز فرهنگی را برای شهرستان خوسف مشخص شود. از آنجا که برترین‌ها و بهترین‌ها در هر گوشه از خوسف جای دارد اما انتخاب هر کدام  از مفاخر به عنوان محور برنامه سخت بود و در نهایت مقرر شد روز وفات ابن حسام شاعر  برجسته آئینی، محور برنامه‌های فرهنگی این هفته قرار گیرد.

وی گفت: اگر لایه های فرهنگی خوسف برررسی شود در طبقات اصلی و محور  آن، همه مفاخر ما دیده می‌شود، جشن‌ها و عزادرای‌های خوسف همه مبنا دارند. برای معرفی مفاخر  این شهرستان، باید کتاب‌های چند جلدی تهیه شود.

امام جمعه خوسف با بیان اینکه در هفته فرهنگی تصمیم برای معرفی داشته‌های فرهنگی خوسف را گرفتیم افزود: در انجام کارهای فرهنگی به حد مطلوب نرسیدیم اما قدم‌هایی  برداشته شده تا نواقص رفع شود. خوسف شهرستان زبان و ادبیات فارسی است و باید به این عنصر و استعدادها توجه شود.

اسماعیلی تاکید کرد: شایسته است در کنار معرفی بزرگان و مفاخری همچون راشد محصل، خاندان عبادی، ابن حسام و ناقوس و  بزرگان روستای هردنگ، فرزندان ابن حسام و بزرگان ماژان نیز معرفی شوند.

خوسف سرزمین خاک‌های زرخیر،  پنبه مله، و گل نرگس است

علی حسینی فرماندار خوسف نیز اظهار داشت: خوسف سرزمین دلدادگی به صاحبان شفاعت و کرامت است که شعور و شکوهش را در محرم و عاشورا با بیل‌های آویخته و آمیخته می‌بینیم. هفته فرهنگی خوسف فرصتی است تا جان دوباره به هویت‌ها و باورهای مردم داده شود.

وی از خوسف به عنوان سرزمین وابستگی به ائمه اطهار(ع) و ظهور  فرهیختگانی همچون خاندان عبادی، راشد محصل‌ها،  ابن حسام‌ها و ناقوس‌ها نام برد و ادامه داد : خوسف سرزمین خاک‌های زرخیر،  پنبه مله، و گل نرگس و … است که باید ظرفیت‌های آن هرچه بیشتر معرفی شود.

فرماندار خوسف افزود: آنچه که باعث حرکت و توسعه می‌شود، هویت و باورها و میراث فرهنگی یک ملت است و در هفته فرهنگی، میراث فرهنگی اصل و محور تمرکز برای حرکت به جلو است.

بیشتر بخوانید   انتخاب نام مناسب براي اپليكيشن خدمات غيرحضوري برق ايران

فرهنگ مردم خوسف باید بسط داده شود

سید محمدرضا طالبی، معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار خراسان جنوبی نیز در این مراسم گفت: ولایتمداری و ارادت ویژه به اهل بیت و سرودن اشعار در مدح پیامبر(ص) و سیره ائمه اطهار از جمله ویژگی‌های مهم ابن حسام، این عارف و شاعر برجسته خوسفی است.

وی با اشاره به برگزاری جشنواره هفته فرهنگی خوسف، هفته کتابخوانی و جشنواره منطقه‌ای علمی، فرهنگی، هنری و ادبی ابن حسام، تصریح کرد: در خراسان جنوبی در مقایسه با سایر استان‌ها به دلیل هم‌افزایی دستگاه‌های اجرایی کار تیمی به نحو احسن انجام می‌شود.

طالبی ادامه داد: مردم خوسف مردمی دیندار، ولایت مدار، با اصالت و انقلابی هستند که باید فرهنگ آنها بسط داده شود؛ بر اساس آثار و شواهد موجود فرزندان و اجداد ابن حسام خوسفی نیز افرادی با تقوا بوده‌اند.

ابن‌حسام در قدرت کلمات شعری خود شانه به شانه حافظ حرکت کرده است  

علیرضا قزوه، شاعر برجسته کشور  نیز در جشنواره علمی،  ادبی،  فرهنگی و هنری و ابن حسام شناسی خوسف  اظهار داشت: بیشترین شهرت ابن حسام خوسف مربوط به خاوران نامه است که بیشتر  تعابیر این شاعر اخلاق مداری، دینداری و در وصف ارادت به علی ابن ابی طالب (ع) و فرزندانش است.

وی با اشاره به بخشی از آثار ابن حسام خوسفی گفت:  درباره ظرفیت‌های نمایشی و اقتباسی خاوران نامه کمتر کار شده است.

این شاعر برجسته کشور گفت: در اشعار این شاعر فرهنگ ترکی هم به چشم می‌خورد و ابن حسام در قدرت کلمات شعری خود شانه به شانه حافظ حرکت کرده است.

قزوه گفت: روز شعر ملی به نام شهریار گرفته می شود که نشان از تلاش های مردم منطقه ای است لذا ابن حسام هم شاعر بزرگی است که باید توسط متولیان امر درست معرفی شوند.

وی افزود:  اشعار ابن حسام  انسان را تحت تاثیر قرار می دهد، لذا معرفی ابن حسام کارهای نمایشی، نمایشنامه و  از جنس رسانه نیاز دارد.

انتهای پیام/ ۱۰۲

چاپ و دانلود PDF

ارسال نظر

دیدگاه خود را بیان کنید :

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*
*

پربازدید ترین خبرها