اشتغال ۴۰۰ نفر در کارگاه‌های سنگ‌تراشی شهرستان فردوس

مدیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان فردوس گفت: تاکنون بیش از ۶۰۰ نفر در این شهرستان آموزش‌های مرتبط با سنگ‌تراشی را فراگرفته‌اند که بیش از ۴۰۰ نفر در کارگاه‌های زنجیره تولید سنگ‌تراشی و گوهرسنگ‌ها مشغول به فعالیت هستند.

به گزارش “پیام خاوران” کاظم شبنم‌زاده نیز در حاشیه بازدید از نمایشگاه صنایع دستی در نمایشگاه بین‌المللی بیرجند از فعالیت ۸۰ کارگاه پارچه‌بافی در فردوس خبر داد و اظهار داشت: در زمینه پارچه‌بافی و کارگاه‌های فعال در شهرستان، رتبه دوم استان را داریم.

وی تصریح کرد: در حال حاضر ۱۲ کارگاه سفال و سرامیک در فردوس فعال است. همچنین آجرهای سنتی و منقوش نیز در این کارگاه‌ها تولید و به مرکز استان و استان‌های مجاور ارسال می‌شود.

مدیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی فردوس تصریح کرد: برک‌بافی، قالی، گلیم، نمد مالی، خراطی، مس‌گری، گره چینی، مشبک و معرق‌کاری از دیگر صنایع دستی این شهرستان است.

وی با اشاره به حضور صنعتگران شهرستان فردوس در نمایشگاه صنایع دستی استان با محوریت هنر دوست و سنگ، عنوان کرد: صنعتگران این شهرستان در ۱۱ غرفه توانمندی‌های خود را به نمایش گذاشته‌اند.

شبنم‌زاده ادامه داد: در این نمایشگاه ۱۲ غرفه در اختیار شهرستان فردوس قرار دارد که ۶ غرفه به صورت تخصصی به حوزه سنگ‌های قیمتی و نیمه‌قیمتی، ۵ غرفه به صنایع دستی و یک غرفه مربوط به حوزه گردشگری است. تولیداتی از قبیل سنگ، گره‌چینی و مشبک چوب، حوله‌بافی، کتیبه‌های سفالی، سفال، خراطی چوب در این غرفه‌ها به نمایش گذاشته شده است.

نمایشگاه سراسری صنایع دستی با محوریت هنر دست و سنگ در محل نمایشگاه‌های بین‌المللی بیرجند از ۲۹ آبان تا ۳ آذرماه دایر است.

فعالیت ۳۰۰ صنعتگر شناسنامه‌دار در زیرکوه

مسئول میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان زیرکوه گفت: در حال حاضر ۳۰۰ صنعتگر صنایع دستی در حوزه‌های مختلف در این شهرستان پرونده تولید انفرادی داشته و شناسنامه‌دار شده‌اند که در کارگاه‌های متعدد در حال فعالیت هستند.

بیشتر بخوانید   سرپرست کمیته امداد خراسان جنوبی منصوب شد

عباس حبیبی‌برکوک نیز در جمع خبرنگاران از معادن سنگ شجر به عنوان گنجینه پنهان شهرستان زیرکوه یاد کرد و گفت: این سنگ‌ها ظرفیتی عظیم برای اشتغال صنعتگران شهرستان و استان فراهم می‌کند.

وی بیان کرد: از سال ۹۶ تعدادی از علاقه‌مندان آموزش‌های علمی سنگ‌تراشی را فرا گرفتند و با دریافت تسهیلات کم بهره ۱۰ کارگاه در شهرستان راه‌اندازی شد که ۳۰ نفر به طور مستقیم در آن مشغول به کار هستند.

مسئول میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان زیرکوه، تصریح کرد: علاوه بر این به متقاضیان کارگاه‌های تجمیعی تا سقف ۳۵۰ میلیون تومان و انفرادی تا سقف ۱۰۰ میلیون تومان تسهیلات پرداخت شد که ۲۰ نفر از این ظرفیت بهره‌مند شدند.

وی، یکی دیگر از صنایع دستی این شهرستان را کلگی‌بافی ذکر کرد و افزود: زنان عشایر از زمان‌های قدیم با مو و کرک بز بافته‌هایی تشکیل می‌دهند که با کنار هم گذاشتن آن، تبدیل به زیرانداز یا فرش می‌‌شود.

حبیبی با بیان اینکه هنر کلگی‌بافی در شهرستان زیرکوه احیا شده است، اضافه کرد: در حال حاضر بیش از ۳۰ کارگاه کلگی‌بافی با استفاده از تسهیلات در سطح شهرستان فعال است.

وی قالیچه‌بافی طرح کاج، سبدبافی از درخچه‌های داخل روستاها، پارچه‌بافی، گلیم‌بافی و ترکه بافی را از دیگر صنایع دستی این شهرستان اعلام کرد و گفت: نمایشگاه‌های صنایع دستی فرصت بسیار خوبی برای بازاریابی و فروش محصولات تولیدی صنعتگران فراهم می‌کند.

مسئول میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان زیرکوه تاکید کرد: یکی از مهم‌ترین مشکلات فعالان صنایع‌دستی شهرستان، نبود بازارچه دائمی برای عرضه تولیدات صنایع‌دستی است اما همین که صنعتگران از ظرفیت فضای مجازی برای بازاریابی و فروش محصول استفاده می‌کنند بسیار مهم تاثیرگذار است.

بیشتر بخوانید   در ماه مهمانی خدا سفره‌های خالی را از یاد نبریم/ دست‌های خالی نیازمندان و دل‌های سخاوتمند خیران

انتهای پیام/ ۱۰۲

چاپ و دانلود PDF

ارسال نظر

دیدگاه خود را بیان کنید :

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*
*

پربازدید ترین خبرها