صادرات 150 میلیون دلاری کالاهای تولیدی خراسان جنوبی به دیگر کشورها

مدیرکل دفتر هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان جنوبی گفت: در 10 ماهه امسال 150 میلیون دلار محصولات و کالاهای ولیدی استان به سایر کشورها صادر شده است.

به گزارش “پیام خاوران” علی صادقی در جمه خبرنگاران اظهار داشت: در 15 سال اخیر نامگذاری سال‌ها از سوی رهبر معظم انقلاب با عناوین اقتصادی بوده که نشان‌دهنده اهمیت موضوع اقتصاد برای مردم است.

وی با بیان اینکه در دولت سیزدهم نیز بر روی مباحث اقتصادی توجه مضاعفی شده، افزود: یکی از اولویت‌های دولت سیزدهم توسعه دیپلماسی اقتصادی و توجه به تجارت خارجی به ویژه با کشورهای همسایه است و استان خراسان جنوبی هم با قرار گرفتن در مرکز ترانزیتی شرق کشور و دارا بودن بیشترین مرز با کشور افغانستان وموقعیت ویژه مرز ماهیرود، از ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های خوبی برای توسعه تجارت با افغانستان و هم کشورهای آسیای میانه برخوردار است.

مدیرکل اقتصادی استانداری خراسان جنوبی بیان کرد: موضوع اقتصاد مرز و تجارت خارجی یکی از اولویت‌ها و پیشران ‌های اقتصادی استان است.

صادقی با بیان اینکه صادرات و رونق آن محرک سایر بخش‌های اقتصادی و تولید است، در ادامه به اهم اقدامات در حوزه تجارت خارجی استان در دولت سیزدهم اشاره کرد و گفت: بازارچه مرزی یزدان در شهریورماه سال 1400  پس از هفت سال تعطیلی بازگشایی و به صورت خرده فروشی فعال شد.

وی افزود: با تغییرات گسترده سیاسی و حاکمیتی در کشور افغانستان، اما با تدابیری که در استان خراسان جنوبی اتخاد شد مبادلات تجاری مرز ماهیرود حتی یک روز هم به تعویق نیفتاد.

مدیرکل اقتصادی استانداری به پیگیری برخی امور و مسائل در ملاقات استاندار با والی ولایت فراه افغانستان در آذرماه سال 1400 و همچنین دیدار با سفرای برخی از کشورهای آسیای میانه (ترکمنستان، ازبکستان، تاجیکستان و قرقیزستان) در تهران اشاره کرد و گفت: متعاقب این دیدارها، سفیر قرقیزستان در آذرماه سال 1401 به خراسان جنوبی سفر کرد و ظرفیت‌های توسعه روابط تجاری با این کشور بررسی شد.

بیشتر بخوانید   ساعت کاری ادارات خراسان جنوبی از امروز تغییر کرد

صادقی از اخذ مجوز ترانزیت عام به معنای گسترده‌تر از جمله سوخت از مرز ماهیرود اشاره کرد و افزود: این موضوع باعث شد در سال جاری ترانزیت کالا از لحاظ تعداد کامیون حدود 170 درصد و از لحاظ وزن 270 درصد افزایش یابد.

وی با بیان اینکه مجوز گمرک تخصصی واردات ماشین‌آلات معدنی و راهسازی از مرز ماهیرود اخذ شده، تصریح کرد: خراسان جنوبی استانی معدنی است و پروژه‌های راه‌سازی مختلفی در دست اجرا دارد که می‌توان از ظرفیت کشور افغانستان برای این مهم استفاده شود.

مدیرکل اقتصادی استانداری با اشاره به اینکه هدف‌گذاری صادارتی استان در سال جاری 120 میلیون دلار بوده که در 10 ماهه امسال 150 میلیون دلار صادارت محصولات تولیدی استان به سایر کشورها محقق شده است، گفت: در این میزان صادارت به لحاظ ارزش 80 درصد و از لحاظ وزنی 40 درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش داشته ایم.

صادقی  بیان کرد: مجموع کالاهای صادارتی خروجی از طریق گمرکات استان در 10 ماهه سال 1402 از نظر ارزشی 540 میلیون دلار بوده که این میزان نسبت به مدت مشابه سال قبل از لحاظ ارزش 40 درصد افزایش داشته است.

وی با بیان اینکه بیش از 90 درصد کالاهای صادراتی خراسان جنوبی به کشور افغانستان است، تصریح کرد: به بازارهای سایر کشورها به ویژه همسایگان توجه خوبی برای توسعه صادرات شده، به گونه‌ای که در سال جاری 15 میلیون دلار به پاکستان صادرت داشته‌ایم که چهار برابر رشد را نشان می‌دهد.

مدیرکل اقتصادی استانداری اضافه کرد: از ابتدای امسال تاکنون 4 میلیون دلار به کشور عراق صادرات انجام شده است.

بیشتر بخوانید   11 اسفند زمان ثبت نام قطعی در کاروان های نوروزی عتبات عالیات

صادقی ادامه داد: یکی از اقدامات دولت سیزدهم در حوزه تجارت خارجی،توجه به معیشت مرزنشینان است که طبق مصوبه ابلاغی هر خانوار مرزنشین می‌تواند در ماه 400 دلار از کالاهای کشور مقابل خرده‌فروشی انجام دهد که دستور العمل‌های مربوطه آبان‌ ماه ابلاغ و هم اکنون در بازارچه مرزی یزدان این اقدام انجام می‌شود.

وی افزود: چون مصوبه تازه ابلاغ شده، روند انجام آن در بازارچه ماهیرود طولانی‌تر است که در حال پیگیری برای تسهیل آن هستیم.

مدیرکل اقتصادی استانداری بیان کرد: تاکنون در این مدت 88 مورد واردات(اقلام کشاورزی) از طریق بازارچه یزدان به مبلغ 35 هزار دلار  توسط مرزنشینان از کشور افغانستان وارد استان شده است.

صادقی به راه‌اندازی ایکس ری در مرز ماهیرود در بهمن ماه سال 1401 اشاره کرد و گفت: عملیات اجرایی ایکس ری دوم در مرز ماهیرود هم توسط منطقه ویژه اقتصادی در دهه فجر امسال آغاز شده و اواسط سال آینده به بهره‌برداری خواهد رسید.

انتهای پیام/ 102

چاپ و دانلود PDF

ارسال نظر

دیدگاه خود را بیان کنید :

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*
*

پربازدید ترین خبرها