سایه شوم نابودی بر سر کاج های شهر| نسرین کاری

درختان کاج شهر بیرجند وضعیت نامناسبی داشته و زردی و بی روحی آنها کاملا مشخص است. بسیاری از شهروندان معتقدند فضای سبز این شهر سرسبز و شاداب نیست گویا آن طور که باید به فضای سبز رسیدگی نمی‌شود.

به گزارش “پیام خاوران” از دیرباز بیرجند را به عنوان «شهر کاج» می شناختند . شهری که در اکثر خیابانهایش کاج ها سر به فلک کشیده و سبزیشان چهره شهر را زیبا کرده است . سالها این طبیعت شهر بوده و سرما و گرما هم نمی توانست این درختان مقاوم را از پای در بیاورد. سالها قبل باغبان های دلسوز ریشه های نحیف نهال کاج را با ظرافت داخل خاک نمناک کاشته اند تا قد بکشند و سایه ای شود بر سر رهگذران و پرده سبز رنگ برگ های سوزنی اش شهر را سبز و زیبا کند.

درختان کاجی که با قدمت بیش از ۵۰ سال در باغ اکبریه، رحیم آباد و شوکت آباد ،باعث تلطیف هوا و از بین رفتن آلودگی های آب و هوایی و حتی صوتی این شهر می شوند و از دیگر سو نماد سبزی برای شهرمان به حساب می آیند . وجود درختان کاج گاهی البته موجب بروز حوادثی هم شده و و آتش سوزی ناشی از آن موجب نابودی بخشی از این پوشش سبز شهرمان گردیده است که در این شرایط مسئولان درختان را به شکلی بسیار نامناسب از سر یا پهلو اصلاح داده و رشدشان را متوقف نموده اند . اما حالا همین سرمایه های سبز بیرجند ، خشک یا قطع شده و بسیاری از آنها نیز به آفت دچار شده اند.

درختانی که هنوز سرپا هستند هم وضعیت نامناسبی داشته و زردی و بی روحی آنها کاملا مشخص است. بسیاری از مردم شهر بیرجند معتقدند فضای سبز این شهر سرسبز و شاداب نیست گویا آن طور که باید به فضای سبز رسیدگی نمی‌شود.

بیشتر بخوانید   دیدار مدیران و فعالان اقتصادی با ارشد نظامی آجا در خراسان جنوبی

به گفته شهروندان بیرجندی باید بیشتر از این به درختان و فضای سبز بیرجند رسیدگی شود و در غیر این صورت قامت درختان کاج خمیده شده و زیبایی و شادابی همیشه را نخواهد داشت. گویا مسئولان شهر دیگر رغبتی به کاج ندارند و کمتر به آبیاری و هرس آن اهمیت می دهند اما در این شهر کویری داشتن فضای سبز از واجبات است.

برخی معتقد هستند که درخت کاج سمی و موجب افسردگی می شود!. پویان، محقق گیاهان دارویی درباره افکار منفی شهروندان می گوید: هر گیاهی ممکن است برای برخی از افراد ایجاد حساسیت کند و این موضوع مختص نوع خاصی نیست به طوری که از سر شاخه درخت کاج ویتامین «ث» استخراج می‌شود و این تصور مردم که درختان کاج بعد از بارندگی سم تولید می کنند اشتباه است !

در کل آنچه امروزه اهمیت پیدا می کند لزوم تقویت فضای سبز در شهر کویری مخصوصا در روزهای گرم تابستان است تا هم موجب تلطیف هوا شود و هم اینکه شهروندان بتوانند در شهر فضایی را برای تفریح و آسایش خانواده داشته باشند.

تعدادی از فعالان و کارشناسان محیط زیست معتقد هستند که خیابان های شهر به کاشت گونه گیاهی مناسب اختصاص یابد به عنوان مثال در خیابان غفاری نسبت به کاشت اقاقیا، زبان گنجشک، سرو، بید وغیره اقدام شود.

وجود فضای سبز مختص شهر بیرجند از واجبات بوده و باید به آن توجه ویژه شود چرا که اگر به این مهم توجهی نشود در سالهای آتی شهرمان برای سکونت و زندگی با مشکلات بیشتری روبرو می شود و شایسته است تا مسئولان و دلسوزان این حیطه بیش از پیش باید به فکر فضای سبز شهر کاج باشند!

بیشتر بخوانید   یک بیمارستان دیگر در بیرجند برای درمان کرونایی‌ها تجهیز شد

انتهای پیام/ 102

چاپ و دانلود PDF

ارسال نظر

دیدگاه خود را بیان کنید :

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*
*

پربازدید ترین خبرها