آمادگی 100درصدی خراسان جنوبی برای برگزاری انتخابات ریاست جمهوری

رئیس ستاد انتخابات خراسان جنوبی از آمادگی ۱۰۰ درصدی خراسان جنوبی برای برگزاری انتخابات ریاست جمهوری خبر داد.

به گزارش “پیام خاوران“، سیدمحمدرضا طالبی در ستاد انتخابات مرکز صدا و سیما خراسان جنوبی اظهار داشت: در اصل 131 قانون اساسی آمده که در صورت فوت، کناره‌گیری و یا بیماری بیش از دو ماه رئیس جمهور یا به دلایل دیگر، شورای موقت ریاست جمهوری ظرف 50 روز باید انتخابات ریاست جمهوری را برگزار کند.

به گفته وی در این راستا برنامه‌ریزی لازم توسط  وزارت کشور و شورای نگهبان انجام و با صدور ابلاغیه‌ها  فرایند انتخابات شروع شده است. ابلاغ رئیس ستاد انتخابات توسط استاندار صادر شده و ابلاغ فرمانداران هم صادر و اولین جلسه ستاد انتخابات استان نیز با حضور فرمانداران پنجشنبه گذشته برگزار شد.

رئیس ستاد انتخابات خراسان جنوبی تصریح کرد: همه پیش نیازهای لازم پیش‌بینی شده و کلیات زمانبندی چهاردهمین انتخابات ریاست جمهوری هم توسط وزارت کشور ابلاغ شده است. از 10 تا 14 خرداد به مدت پنج روز ثبت نام داوطلبان انتخابات ریاست جمهوری به شکل متمرکز و حضوری در وزارت کشور انجام می‌شود و تشکیل هیئت‌های اجرایی مرکزی و شهرستانی هم از 10 خرداد انجام خواهد شد.

طالبی خاطرنشان کرد: تفاوت هیئت‌های اجرایی انتخابات ریاست جمهوری با مجلس شورای اسلامی در این است که فرمانداران در هر شهرستان 30 معتمد را انتخاب می‌کنند و آنها هشت نفر از بین خود را با برگزاری انتخاباتی به عنوان اعضای اصلی و 5 نفر را هم به عنوان علی البدل مشخص می‌کنند.

به گفته وی در انتخابات ریاست جمهوری علاوه بر این افراد دادستان و نماینده شورای شهرستان یا بخش هم عضو هیئت اجرایی هستند و درصورتی که هر یک از داوطلبان درخواستی داشته باشند هر یک از آنها می‌توانند نماینده خود را برای حضور در جلسات هیئت اجرایی معرفی کنند.

بیشتر بخوانید   پرونده ثبت نام داوطلبان مجلس یازدهم با ۱۲۷ نفر در خراسان جنوبی بسته شد

رئیس ستاد انتخابات خراسان جنوبی با تاکید بر اینکه که آمادگی 100 درصدی برای برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در خراسان جنوبی وجود دارد، افزود: اعضای شعب مشخص شده و پیش‌بینی‌های لازم هم برای آموزش اعضای شعب و کاربران انجام شده است.

طالبی تصریح کرد: از 15 تا 21 خرداد هم رسیدگی به صلاحیت داوطلبان انجام و 22 خرداد اسامی نامزدها توسط وزارت کشور اعلام می‌شود.

وی متذکر شد: از 23 خرداد تا 6 تیر مهلت انجام تبلیغات است و در روز 7 تیر هم تبلیغات ممنوع است و روز 8 تیر با حضور گسترده مردم انتخابات ریاست جمهوری برگزار می‌شود.

رئیس ستاد انتخابات خراسان جنوبی گفت: در این مرحله هر نامزدی که حد نصاب 50 به علاوه یک درصد آرا را کسب کند، به عنوان رئیس جمهور برگزیده می‌شود و در صورتی که هیچ یک از افراد مورد نظر حد نصاب لازم را کسب نکنند، انتخابات به دور دوم کشیده خواهد شد.

طالبی با بیان اینکه در قانون انتخابات ریاست جمهوری بر خلاف انتخابات مجلس شورای اسلامی استفاده از امکانات دولتی دیده نشده، ادامه داد: در این انتخابات تنها از ظرفیت صدا و سیما استفاده خواهد شد.

به گفته وی سوء استفاده از امکانات دولتی توسط ستادها یا نمایندگان آنها  جرم محسوب می‌شود و برخورد لازم با افراد مجرم انجام خواهد شد و کسانی که در قانون مشخص شده با رعایت بی طرفی نباید برعلیه یا به طرفداری از کاندیدای اقدامی انجام دهند.

طالبی تاکید کرد: در انتخابات باید قانون مداری سرلوحه کار ما باشد و بر اساس قانون انتخابات ریاست جمهوری رای دهندگان تنها با ارائه شناسنامه و کارت ملی می‌توانند رای دهند.

بیشتر بخوانید   دفتر رهبر معظم انقلاب یکشنبه را اول ماه مبارک رمضان اعلام کرد

وی متذکر شد: انتخابات شوراها هم خرداد 1404 برگزار خواهد شد اما دوره آن سه ساله خواهد بود تا برگزاری انتخابات بعدی آن با انتخابات آینده ریاست جمهوری همزمان باشد.

رئیس ستاد انتخابات خراسان جنوبی با اشاره به اینکه انتخابات مجلس خبرگان هم به شکل میان دوره‌ای در آینده برگزار خواهد شد  ادامه داد: همه زیرساخت‌های مورد نظر برای برگزاری انتخابات فراهم شده و بررسی‌های مورد نیاز در زمینه دستگاه‌های احراز هویت هم تا چند روز آینده انجام خواهد شد.

مدیرکل صدا و سیمای استان نیز با بیان اینکه صدا و سیما در کنار و همراه ستاد انتخابات استان است، گفت: برنامه سازان مرکز خاوران، بدون هیچ محدودیتی در حوزه‌های تحلیل و تبیین و اطلاع رسانی انتخابات با ستاد انتخابات استان همکاری خواهند کرد.

علیرضا آینه‌دار افزود: تلاش می‌کنیم همچون انتخابات گذشته، در برگزاری این آزمون موفق عمل کنیم و برنامه سازان صدا و سیما از هیچ تلاشی در این زمینه دریغ نمی‌کنند.

انتهای پیام/102

چاپ و دانلود PDF

ارسال نظر

دیدگاه خود را بیان کنید :

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*
*

پربازدید ترین خبرها