یادداشت|محمد محتاطی

روابط عمومی را جدی بگیریم!!

بیست و هفتم اردیبهشت ماه روز جهانی روابط عمومی و ارتباطات صرفاً یک نام در یک برگ از تقویم روزگار نیست، بلکه یک سرفصل از اخلاق ، علم و هنر است .

 

 

به گزارش پایگاه خبری پیام خاوران ”  این روز متعلق به شاغلین یک حرفه نیست بلکه ویژه تمام کسانی است که به اخلاق حسنه ستوده اند و خداوند نعمت پاسخگویی  خوش رویانه به همنوعان را به آنان عطا کرده است .

 

معتقدم  روابط عمومی یک شغل نیست ، یک ویژگی اخلاقی و یک شوق و شور و عشق اداری است که هرکسی باید خویش را به آن مزین سازد و در نمایش کارکرد و توانمندی یک سازمان مدیران روابط عمومی به عنوان نماد پویایی و خلاقیت آن سازمان بشمار میرود .

 

مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای با اشاره به نقش و کارکرد مهم و تاثیر گذار  روابط عمومی می فرمایند روابط عمومی بهترین نمایانگر اوضاع داخلی وزارتخانه از یک سو و از سوی دیگر منعکس کننده چگونگی مسایلی است که در آن نهاد میگذرد و دکتر حمید نطقی بنیانگذار و پدر علم روابط عمومی در ایران نیز می گوید : روابط عمومی در متن است نه در حاشیه ، ضرورت است نه لوکس و در خود مدیریت است نه در بیرون از آن ، پس حق داریم بگوییم هر مدیریتی سزاوار روابط عمومی ای است که دارد.

 

با تاسی از فرمایشات رهبر معظم انقلاب و الهام از اهمیت جایگاه روابط عمومی در کلام دکتر نطقی و با توجه به تصویب آئین نامه نحوه فعالیت و وظایف و اختیارات روابط عمومی توسط هیات محترم وزیران در مورخ ۲۳/۲/۱۳۸۶به استناد اصل یکصد و سی و هشتم قانون اساسی کشور ، متاسفانه باید گفت نگاه حمایتی به روابط عمومی ها در دستگاههای اجرایی کشور  ضعیف است و روابط عمومی ها در آن جایگاه آرمانی که باید قرار داشته باشند نیستند و این در حالی است که روابط عمومی مکمل و عضو لایمفک مدیریت به شمار رفته و هر مدیری برای نمایش توانمندی و خدماتش در هر سازمانی نیازمند روابط عمومی توانمند و پویا می باشد.

بیشتر بخوانید   روابط عمومی‌ها مطالبات به حق مردم را به گوش مسئولان برسانند

 

دنی گریسولد دانشمند علوم ارتباطات از آلمان می گوید : من به شدت احساس کردم روابط عمومی به جایی نخواهد رسید مگر اینکه مدیریت آن را درک و از آن حمایت کند.

 

عدم تصویب پست سازمانی در ادارات شهرستانها برای واحد روابط عمومی و صدور احکام انشایی برای مدیران روابط عمومی از سوی مدیران و همچنین سپردن چندین مسئولیت به مدیران روابط عمومی در ادارات و سازمانها و نیز عدم بهره مندی از امکانات و تجهیزات روز در واحد روابط عمومی و انتصاب افراد نا آشنا با این حوزه باعث شده است تا از پویایی و خلاقیت روابط عمومی فاصله بگیریم.

 

از روابط عمومی تعاریف زیادی گفته شده است ولی شاید بهترین توصیف برای روابط عمومی این باشد که روابط عمومی هنر نفوذ در قلبهاست و روابط عمومی یعنی دوستی با همه دشمنی با هیچکس.

 

توسعه و شکوفایی روابط عمومی بستر ساز توسعه پایدار بوده و تحقق این مهم مستلزم تخصص محوری و دور اندیشی مبتنی بر برنامه ریزی است. در سالهای اخیر شاهد توسعه و رونق این علم به عنوان رشته دانشگاهی بوده و امید است با تقویت تخصص محوری شاهد حضور نیروی انسانی تحصیل کرده و خلاق برای پویا سازی روابط عمومی در ادارات و سازمانها باشیم.

 

در خاتمه این یادداشت باید اشاره کرد که اقدامات خوب و ماندگار از سوی مدیران در مهرورزی شهروندان صورت گرفته شده است که این مهم نیازمند اطلاع رسانی است و هنر روابط عمومی کاهش حاشیه برای مدیران با ارتقا و افزایش اطلاع رسانی و ایجاد وحدت و همدلی و هم افزایی در فضای جامعه و اداری است .

بیشتر بخوانید   ژورنالیسم تلفن همراه نیاز جدی روابط عمومی‌ها است

 

منبع :شارا

انتهای پیام/

چاپ و دانلود PDF

ارسال نظر

دیدگاه خود را بیان کنید :

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*
*

پربازدید ترین خبرها