۵۰ درصد راه های روستایی خراسان جنوبی در شهرستان های نهبندان و سربیشه آسفالت ندارد

رئیس مجمع نمایندگان خراسان جنوبی گفت: بیش از ۵۰ درصد راههای روستایی غیرآسفالته استان در شهرستان های نهبندان و سربیشه قرار دارد

به گزارش پایگاه خبری “پیام خاوران “  برآوردها نشان می دهد که قیر با نیاز سالانه بالغ بر ۴ میلیون تن در پروژه های دولتی و خصوصی و ظرفیت ۳ میلیون تن صادرات منطقه ای یکی از پرکاربردترین فرآورده های نفتی در حوزه عمران و توسعه کشور است که عدم توجه به تامین به موقع آن می تواند موجب توقف و خلل اساسی در پروژه های این حوزه شده و تبعاتی چون بیکاری، عقب ماندگی توسعه ای و نارضایتی عمومی را به دنبال داشته باشد.

در حال حاضر تکمیل پروژه های نیمه تمام زیادی در بخشهای حمل و نقل، بافت فرسوده، عمران روستایی و فضاهای آموزشی منوط به تامین به موقع این فرآورده نفتی بوده و برای نگهداری از شبکه راه های موجود نیز که با ارزش بیش از ۳ میلیون و ۵۰۰ هزار میلیارد ریال از مهمترین سرمایه های ملی می باشد، سالانه بیش از یک میلیون تن قیر مورد نیاز است.

از طرفی در شرایط ناشی از کمبود منابع مالی بخش دولتی، تهاتر مواد اولیه قیر با خوراک نفت خام تحویلی به پالایشگاه ها و همچنین استفاده از ظرفیت ناشی از حاشیه سود قیر مورد نیاز بخش خصوسی بالاخص حوزه ساختمان و صادرات قیر، برای تامین هزینه های فرآوری قیر و تولید آسفالت از معدود راه های حفظ رونق عمرانی کشور شناخته می شود.

در حال حاضر و با توجه به راندمان پالایشگاه های کشور به طور متوسط حدود ۲۰ درصد نفت خام تحویلی به پالایشگاه ها به وکیوم باتوم تبدیل می شود که قابلیت فرآوری به قیر یا نفت کوره دارد.

با توجه به هزینه تمام شده و میانگین قیمت معاملاتی نفت کوره و قیر، تبدیل هر واحد وکیوم باتوم به قیر حدودا ۲ درصد بیش از تبدیل آن به نفت کوره ارزش افزوده دارد.

نفت کوره علاوه بر تاثیر پذیری بالا از تحریم ( به دلیل عرضه توسط بخش دولت و تشابه ظاهری با نفت خام و مشمول تحریم شدن و همچنین قابلیت پالایش داشتن )، به دلیل محدودیت های زیست محیطی و همچنین کاهش مصرف نیروگاه ها ( به دلیل توسعه گازرسانی به نیروگاه ها) دچار روند کاهش بازار مصرف شده است و در مقابل قیر به عنوان فرآوری قابل عرضه توسط بخش غیر دولتی، تاثیر پذیری بسیار پایینی از تحریم داشته و بازار مصرف منطقه ای آن در حال توسعه نیز هست ( برخی بررسی ها نشان می دهد بازار صادراتی قیر کشور تا ۱۰ برابر وضعیت فعلی قابلیت دستابی دارد.).

بیشتر بخوانید   افتتاح نمایشگاه صنعت ساختمان خراسان جنوبی به روایت تصویر(1)

با این وصف با در نظر گرفتن شرایط فعلی و اختصاص حدودا ۱۵ میلیون تن وکیوم باتوم برای حفظ تولید سالانه فعلی نفت کوره لازم است مابقی موجودی وکیوم باتوم یعنی سالانه ۷ میلیون تن به قیر تبدیل شود .

 با این شرح ۴ میلیون تن برای مصارف پروژه های عمومی و دولتی و ۳ میلیون تن قیر جهت تامین مصرف داخلی و صادراتی قابل عرضه به بخش خصوصی خواهد بود.

 بنابراین ارزیابی ها نشان می دهد تامین و توزیع قیر رایگان علاوه بر صرفه اقتصادی و استفاده بهینه از سرمایه های ملی و تقویت ظرفیت صادراتی و حفظ بازارهای منطقه ای درشرایط تحریمی، نقش موثر و ویژه ای در افزایش رضایت عمومی، تحقق وعده ها و اهداف توسعه ای و عمرانی دولت و همچنین دور زدن تحریم ها داردو از این حیث تقویت و بهینه یازی این حکم در قانون بودجه سنواتی دارای توجیه می باشد.

براساس اصلاح بند ه تبصره ۱ قانون بودجه سال ۹۸ کل کشور،شرکت ملی نفت ایران مکلف است مبلغ ۶۰ هزارمیلیارد ریال ازمنابع دریافتی بابت خوارک مایع تحویلی به پتروشیمی ها وپالایشگاه ها را به صورت ماهانه به خزانه داری کل واریز کرده و سازمان برنامه  وبودجه موظف است ۱۰۰ درصد مبالغ واریزی را به صورت ماهانه به دستگاه های اجرایی برای خرید قیر مصرفی و پرداخت هزینه های اجرای آسفالت اختصاص دهد.

 ۴۸ درصد مبلغ در نتیجه این بند برای آسفالت راههای فرعی و روستایی و روکش آسفالت شبکه راه های اصلی و … در اختیاروزارت راه و شهرسازی قرار گرفته ، ۱۷ درصد نیز در اختیار وزارت کشور برای آسفالت معابر شهرهای با جمعیت زیر۵۰ هزار نفر قرار می گیرد.

بیشتر بخوانید   2 کاندیدای حوزه انتخابیه نهبندان وسربیشه انصراف دادند

۱۵ درصد در اختیار وزارت جهاد کشاورزی جهت انجام عملیات مالچ پاشی سازگار با محیط زیست قرار گرفته و ۱۹ درصد هم در اختیار بنیاد مسکن برای آسفالت معابر و بهسازی روستاها قرار می گیرد و در نهایت ۵ درصد نیز در اختیار وزارت آموزش و پرورش برای نوسازی مدارس و دانشگاه فرهنگیان قرار می گیرد.

 بند فوق در تاریخ ۲۱ مهرماه ۹۸ اصلاح و در تاریخ اول آبان به تایید شورای نگهبان رسیده است. براساس قانون قبل شرکت ملی نفت ایران باید ۴ میلیون تن وکیوم باتوم در اختیار پالایشگاه ها قرار می داد تا قیر تولیدی در نتیجه آن با نسبت های بالا بین دستگاه های اجرایی توزیع شود.

نماینده مردم شهرستانهای سربیشه ونهبندان در مجلس شورای اسلامی در گفت وگو با خبرنگار تسنیم در بیرجند گفت: توسعه راه های روستایی حوزه نهبندان و سربیشه، نیاز مبرم شهرداری های این دو شهر و همچنین شهرهای شوسف و مود و درح به قیر رایگان جهت آسفالت معابر موجب شده است که در تمام جلسات برگزار شده با مسئولان وزارت کشور، سازمان برنامه و بودجه، وزارت راه و شهرسازی و وزارت نفت این موضوع طرح شود و برای این دو شهرستان درخواست اختصای قیر رایگان مطرح شده است.

نظر افضلی بیان کرد: از نمونه های اخیر آن می توان به جلسه ۲۸ آبان ۹۷ با معاون توسعه روستایی وزیر کشور، جلسه ۱۰ دی ماه ۹۷ با وزیر کشور و جلسه ۱۴ بهمن ۹۷ با وزیر راه و شهرسازی اشاره کرد که در تمام این جلسات درخواست ۴۰۰۰تن قیر رایگان برای نهبندان و ۳۰۰ تن قیر برای سربیشه مطرح شده است.

بیشتر بخوانید   اجرای 630 کیلومتر شبکه تغذيه و توزيع گاز طبیعی درخراسان جنوبی

رئیس مجمع نمایندگان خراسان جنوبی بیان کرد:  با توجه به حجم بالای راه های روستایی غیرآسفالته در حوزه انتخابیه  واینکه بیش از ۵۰ درصد راه های روستایی غیر آسفالته استان در دو شهرستان نهبندان و سربیشه قرار دارد.  از سال ۹۵ مکاتبات متعدد با مسئولان کشوری مربوطه در خصوص تامین قیر رایگان به این دو شهرستان نیز انجام شده است که در برخی موارد شاهد تحقق موضوع بوده ایم.

افضلی ادامه داد : ولی نیاز بالای منطقه و عقب ماندگی توسعه ای آن اختصاص سالانه قیر را طلب می کند و نباید محدویت های مالی در سطح کلان موجب کسر اعتبارات توسعه ای مناطق محروم کشور شود چراکه نارضایتی شدید مردمی در این مناطق از مسئولین را در پی خواهد داشت.

نماینده مردم شهرستانهای سربیشه ونهبندان در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: هم اکنون محورهای روستایی که به صورت آسفالت سطحی اجرا گردیده و نیازمند روکش می باشند بالغ بر ۲۰۰ کیلومتر بوده و حتی برای روکش ۲ کیلومتر راه روستایی نیز نیازمند تخصیص قیر هستیم.

وی  بیان کرد: مکاتبات مکرر ونامه نگاری های متعدد در مورد تخصیص قیر به شهرداری مود، شهرداری و بخش راههای روستایی نهبندان، شهرستان سربیشه به مسئولان بالادستی  وزارت خانه های مرتبط  انجام شده است

رئیس مجمع نمایندگان خراسان جنوبی نامه جمعی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی به رئیس جمهور در خصوص تخصیص قیر رایگان جهت انجام پروژه های راه شهری و روستایی در تاریخ ۳۱ تیرماه ۹۸  را از دیگر پیگیری های نمایندگان مردم در مجلس برشمرد که در نهایت و با توجه به عدم تخصیص قیر رایگان در کشور، بند قانونی مذکور مقرر شد خود شرکت های اجرایی قیر مورد نیاز خود را از محل اعتبارات اخذ شده خریداری  کنند.

انتهای پیام/

چاپ و دانلود PDF

ارسال نظر

دیدگاه خود را بیان کنید :

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*
*

پربازدید ترین خبرها